28.5 C
Tirana
E mërkurë, 25 Qershor, 2025

Përse Rama nuk prodhon dot më fajtorë për dështimin e tij?

Nga Red VARAKU

Nëse Rama ka pasur një dhunti, që kurrsesi nuk i duhet mohuar, është që pas çdo dështimi ka qenë i aftë për të prodhuar ‘fajtorë’, për të shmangur përgjegjësinë dhe për të justifikuar dështimet e tij.

Gjatë mandatit të parë, jo vetëm që dështoi me të gjitha reformat, por e ktheu Shqipërinë në Kolumbinë e Europës duke e kanabizuar çdo cep të saj. Por, për këtë dështim në vend që të merrte përgjegjësinë, sajoi menjëherë një fajtor dhe kësisoj ia la fajin ‘drejtësisë’ së korruptuar.

Pra, njeriu që ra në një shtrat me Ilir Metën, u mbars dhe polli një ‘fajtor’ të ri, që ishin prokurorët dhe gjygjtarët. Për këtë shpiku dhe ‘nevojën’ për një reformë në drejtësi.

Pjesë e operacionit për reformimin e drejtësisë, u bënë edhe ndërkombëtarët, të cilët e ‘hëngrën ‘ këtë llokum shoqëruar me ca miliona euro dhe dollarë.

Mandati i dytë rezultoi me një breshëri skandalesh të njëpasnjëshme, ndër më skandalozët ishte ai i përfshirjes së vetë atij dhe elitës socialiste në trafik droge dhe vjedhje votash. Më pas vjen korrupsioni kapilar, asgjësimi i procesit politik, përgjimet, protestat masive dhe dalja e Opozitës jashtë institucioneve.

Sërish për të justifikuar këtë dështim, ai e gjeti ‘fajtorin’ tek Lulzim Basha dhe frika e Opozitës nga reforma në drejtësi.

Përdori të gjithë artilerinë e rëndë të pushtetit dhe mercenarët e tij brenda dhe jashtë PD-së për ta rrëzuar, por vetëm se ia forcoi pozitat, duke e kthyer në lider të padiskutueshëm brenda demokratëve.

Bllokimi i integrimit dhe nëntë kushtet e Bundestagut erdhën si pasojë e këtij qëndrimi të papërgjegjshëm.Por, edhe këtë herë ai nuk mbajti asnjë përgjegjësi, si fjala vjen Zaev, por nisi një fushatë të pashpresë kundër Perëndimit.

Më pas, sërish me papërgjegjshmërinë e tij, duke fajësuar Perëndimin, u angazhua në një projekt anti-perëndimor, të frymëzuar nga Moska, projekti i Jugosllavisë së re, i cili u bllokua menjëherë nga SHBA.

Pra, prej shtatë vjetësh ky njeri nuk ka ditur kurrë të mbajë përgjegjësi, por ka ditur që pas çdo dështimi të gjejë gjithmonë një fajtor.

Por, pas daljes së Opozitës nga sistemi, pasi ka kapur të gjitha pushtetet, parlamentin, pushtetin lokal, drejtësinë, u mendua se ky njeri do të merrte përgjegjësitë dhe nuk do të nxirrte më asnjë justifikim.

Por, me sa duket është e kotë. Ky njeri nuk di të ndalet . Ai nuk di të mbajë kurrë përgjegjësi. Edhe tani që i ka vetë të gjitha, timonin edhe tepsinë, e ka gjetur sërish një ‘fajtor’: popullin.

Artisti e shikon veten të shkëputur nga populli i tij. Në Perëndim hiqet si fatkeq që i ka rënë për hise ky popull. Një popull që nuk është aq i kulturuar dhe i qytetëruar sa ta kuptojë madhështinë e ideve të tij.

Bredh kudo si i turpëruar për popullin që përfaqëson, duke u justifikuar se nëse do të kishte një popull tjetër, që ta kuptonte vizionin e tij, gjërat do të ishin krejt ndryshe.

Në fakt për këtë ka disi të drejtë, sepse nëse vërtet do të qeveriste një popull tjetër, me këtë rrumpallë që ka bërë rrezikonte jo vetëm përmbysjen me dhunë, por edhe arrestimin dhe izolimin përjetësisht.

Bozdo: Sot Brukseli foli për Shqipërinë, Rama të mos e përdorë donacionin për të treguar se…

Anëtari i Kryesisë së PD, Eno Bozdo ka përshëndetuar ndihmën që Konferenca e Donatorëve dha në donacione, dhe sidomos vendet e BE-së, ku sipas tij u vërtetua se kundër Shqipërisë nuk ka asnjë komplot apo projekt konspirativ’.

Po kështu Bozdo i kujton Ramës se nuk duhet të emocionohet dhe të mos fillojë të tregojë se sa shumë e do BE’

Reagimi i plotë i Bozdos

1.2 miliardë euro u premtuan për Shqipërinë sot në Bruksel. 400 milionë euro vetëm nga ana e BE-së.

Kjo është prova që miqtë e Shqipërisë, veçanërisht vendet e BE-së, na u gjëndën në ditën tonë më të vështirë. Një falenderim dhe mirënjohje nga zemra për ta.

Por sot doli në pah diçka edhe më e rëndësishme. U vërtetua se kundër Shqipërisë nuk ka asnjë komplot apo projekt konspirativ. Përkundrazi.

Me pak fjalë, kur nuk na i hapin negociatat, kur flasin për krimin e organizuar, mafian, korrupsionin etj, këtë e bëjnë jo se janë kundër shqiptarëve, por pikërisht se e duan Shqipërinë dhe shqiptarët!

Dhe dy fjalë për Ramën: mos u emociono më shumë nga ç’duhet. Mos fillo të luash teatër për të treguar se sa shumë të do ty BE. Sepse as të do dhe as të beson. Ndryshe sot Shqipëria do të ishte vetëm një hap larg BE. Por është me qindra kilometra larg.

Jemi të fundit kudo dhe përgjegjësia për këtë është e jotja personalisht.

Sot Brukseli foli për Shqipërinë, dhe jo për ty. Sot ndihemi të gjithë më mirë se miqtë e vërtetë nuk na braktisën, megjithëse ti ke bërë çmos për të kundërtën. Prandaj më mirë hesht sot. Të paktën në qoftë se të ka mbetur sadopak dinjitet!

Henze: PO-ja për çeljen e negociatave arrihet vetëm nëse mbahen zgjedhjet në prill

Këshilltari ekonomik i kancelares gjermane, Martin Henze, gjatë një interviste per Shijak TV, teksa komentoi situatën politike dhe ekonomike në vendin tonë, u ndal tek rruga e Shqiprisë në Bashkimin Evropian, si dhe për qëndrimet e zbutura të Francës sa i takon çeljes së bisedimeve, me kushtin që raporti i marsit, i Komisonit Evropian të jetë pozitiv.

Sipas Henzes, anëtarësimi në BE do të arrihet kur qeverria e Ramës të punojë fort në përfundimin e reformave, dhe jo të propagandojë, ndërsa theksoi se Shqipëria duhet të ndjekë shembullin e Maqedonisë së Veriut, dhe të mbajë zgjedhjet e parakoshme në prill.

Sipas tij, i gjithë shteti shqiptar nuk funksionon, dhe për fat të keq kjo nuk është më e garantuar për vitin 2020.

Për më tepër, Henze shton se, Rama kërkon kapital nga vendet perëndimore, nga BE, por keto fakte negative e kane penguar fillimin e bisedimeve të pranimit për vite me radhë dhe tani po përpiqet të krijojë bashkëpunim ekonomik me konkurrencën e BE-së, d.m.th. me Serbinë dhe Rusinë.

Intervista e plotë dhënë gazetarit Basir Çollaku

-Annegret Kramp-Karrenbauer AKK, jep dorëheqjen duke befasuar zhvillimin në CDU?
Henze- Jo kjo nuk ishte befasuese. Ishte parashikuar që në mesin e vitit 2019. Eshtë shenjë pozitive në një demokraci që ka dorëheqje të respektueshme dhe kur përgjegjësia merret seriozisht për një problem edhe nga kreu i Partisë së CDU. Dorëheqja e Karrenbauer është pranuar pozitivisht, ndryshe nga z.Ramam, i cili nuk mund t’i shqiptojë fjalët vendosmëri, respekt dhe përgjegjësi, në të kudnërt ai do të kishte dhënë dorëheqjen kohë më parë për të gjitha gabimet dhe dështimet e politikave të tij.

Për zgjedhjen e kryetarit të partisë dhe për përcaktimin e kandidatit për kancelar, po shqyrtohet mundësia e mbajtjes së një kongresi të veçantë të kësaj forcë politike. Për mbledhjen e një konference kërkohet një rezolutë e komitetit ekzekutiv federal të CDU.Komiteti do të mblidhet me datë 24 shkurt 2020. Sipas rregullave të CDU-së , një konventë e tillë mund të zhvillohej dhe më shpejt, tetë javë pas rezolutës, që do të ishte në gjysmën e dytë të prillit. Partia prêt qe nje konference e tillë të zhvillohet në maj ose qershor 2020. Sidoqoftë do të mbetet në konferencën e rregullt të partive federale ne Stuttgart në dhjetor dhe ku do të miratohet programi i saj, një program modern i orientuar drejt së ardhmes konservatore.

Frederik Merz, i cili është koleg i imi më shumë përvojë dhe shumë i mire, ka shprehur gatishmërinë e tij dhe gjithashtu është një kandidat i mundshëm në postin e kancelarit perkrah kryeministrit te Nord Rhein-Ëestfalise Armin Laschet dhe ministrit federal te Shëndetësisë, Jens Sphan. Te tre do te konsultohen me njeri-tjetrin paraprakisht dhe do te gjejne nje strukture rolesh. Nëse ende nuk është vendosur një vendim jo-detyrues i të gjithve afërsisht 400,000 anëtarë të CDU për kandidaturën për kancelar, një vendim përfundimtar duhet të merret në një konferencë të partive federale të CDU. Konsiderohet e mundshme që Kramp-Karrenbauer do të takohet me kreun e CSU, Markus Söder këtë fundjavë në Konferencën e Sigurisë së Mynihut. Sidoqoftë, ende nuk ka një datë zyrtare.

Tani ekzistojnë dy pyetje të hapura: Së pari, CDU duhet të sqarojë çështjen e kryesisë së partisë. Pas kësaj, CDU dhe CSU, te dyja së bashku do të sqarojnë çështjen e kandidaturës për kancelar. Kjo duhet të zgjidhet vetëm nga CDU, ndersa pyetja tjetër duhet të vendoset bashkërisht nga CDU dhe CSU. Merz është një pragmatist që njeh ekonominë dhe gjithashtu ka një vëmendje të shtuar për politikën ndërkombëtare, një njeri i Perëndimit dhe BE. Ne do të shohim se si zhvillohet diskutimi. Republika Federale e Gjermanisë është e qëndrueshme dhe CDU /CSU janë një forcë e besueshme, qytetare, një parti simotër e PD-së shqiptare, kështu që nuk ka nevojë të shqetësohet për këtë. Ne jemi të besueshëm në anën demokratike për të orientuar nga BE lëvizjen opozitare.

-Dorëheqja erdhi pasi një parti ekstreme e krahut të djathtë votoi për një kandidat liberal?
Henze: Procesi është i ndërlikuar dhe vështirë se mund të kuptohet në Shqipëri pa njohuri të veçanta. Në Tyringia, një pjesë e Republikës Federale të Gjermanisë, dikur pjesë e RDGJ, u zhvilluan zgjedhjet rajonale për Kryeministër. Thuringia ka vetëm 2.1 milionë banorë, një nga shtetet më të vogla në Gjermani, me një popullsi të moshuar, shumica e të rinjve, me arsim të mirë janë shpërngulur në perëndimin e Republikës për shkak të punës. Një kandidat i partisë së majtë, një organizatë pasardhëse e SED staliniste të ish RDGJ-së, e ashtuquajtura Partia e Rilindjes, qëndroi për zgjedhje dhe në votimin e 3-të u propozua një kandidat tjetër i partisë liberal-demokratike, FDP. Zgjedhjet u mbajtën në fshehtësi.
SPD, “Të Gjelbrit” dhe organizata pasardhëse e SED komuniste, kishin kandidatin e tyre, përfaqësuesin e së majtës dhe CDU-së, FDP zgjodhi kandidatin e saj demokratik.

Për shkak se zgjedhjet ishin sekrete, AfD zgjodhi edhe kandidatin e Demokratëve, i cili fitoi, kështu që thelbësore për këtë sukses, ishin votat e populistit të djathtë AfD. AfD në Thuringia organizohet në avantazh të fashistëve dhe ky është problemi.

CDU / CSU i nënshtrohen një rregulloreje të rreptë që të mos ketë bashkëpunim dhe asnjë tolerim të zgjedhjeve me partitë dkestreme të djathta ose të majta politike. Kjo është gjithashtu e vërtetë. Gjermania ka krijuar dhe pësuar fatkeqësi të tmerrshme në botë, përmes komunistëve dhe ekstremistëve të krahut të djathtë, qoftë nën Nacional Socializmin, qoftë në ish-RDGJ, përmes SED komuniste.

Prandaj zbatohet parimi: “Asnjëherë fashizëm, kurrë më komunizëm”. Karrenbauer tani është akuzuar se i ka kushtuar shumë pak vëmendje CDU-së në Thuringia si kryetare. Pritej, ishte e parashikueshme që AfD të luante dhe të votonte demokratin për të shkaktuar probleme për CDU-së. Ajo ka marrë përgjegjësi politike për angazhimin e saj dhe ka sjellë pasoja. Kjo është një sjellje respektuese, e pranueshme dhe demokratike.

-Për momentin nuk ka asnjë rregull ligji në Shqipëri?
Henze: Sipas nenit. 145 parag.3 (dëmtimi i veprimtarisë së gjykatave ose gjyqtarëve çon në përgjegjësi sipas ligjit). Për më tepër, neni.127 parag.3 i Kushtetutës shqiptare gjithashtu zbatohet dhe është neni i të ashtuquajturës, “qëndrueshmëri e Gjykatës Kushtetuese”.

Gjykata Kushtetuese, Gjykata Supreme nuk mund të mbetet jofunksionale në Shqipëri. Nëse një pozicion në Gjykatën Kushtetuese ose Gjykatë Supreme mbetet i lirë, duhet të emërohet një gjyqtar i përkohshëm derisa të skadojë mandati i gjyqtarit paraardhës. Kjo nuk është bërë, dhe gabimi thelbësor i Reformës Ligjore,eshte një shkelje serioze e Kushtetutës nga qeveria” Rama” dhe dënohet me ligj. Z.Rama, si një Kryeministër me përgjegjësi politike jo vetëm që ka ndikuar në punën e gjykatave, por ai ka defunksionalizuar Gjykatën Kushtetuese dhe Gjykatën Supreme tashmë prej dy vitesh. Kjo sjellje kriminale e qeverisë prek edhe Komisionin e Vettingut.

-Tani Gjykata Kushtetuese do të riaktivizohet. Kështu që situata është eleminuar, apo jo?
Henze: Jo, situtata nuk është eliminuar fare. Zgjedhja e gjyqtarëve kushtetues; Siç e dinë të gjithë, presidenti Meta ka publikuar një llogari objektive të tij, nuk është në përputhje me Kushtetutën. Në këtë drejtim, kjo gjykatë aktualisht nuk është në gjendje të nxjerrë akt gjykime të shëndosha juridikisht, edhe nëse është me personel të plotë. Kërkesat e Kushtetutës shqiptare në lidhje me përbërjen e Gjykatës Kushtetuese nuk janë përmbushur.

SPAK nuk është krijuar në përputhje me kushtetutën. Gjykata Supreme nuk është funksionale. Dhe, edhe nëse të gjitha gjykatat supreme do të funksiononin përsëri, duke folur në mënyrë fiktive, përpunimi i rreth 45,000 çështjeve gjyqësore do të neutralizonte të gjitha burimet e gjykatave për vitet e ardhshme. Qëndrueshmëria e gjyqësorit do të vazhdojë për vitet e ardhshme dhe do të ketë një ndikim thelbësor në zhvillimin ekonomik të Shqipërisë. Një element i rëndësishëm i një shteti kushtetues, një demokracie, është pranimi, besimi i popullatës se Kushtetuta është e vlefshme dhe se ajo do të zbatohet. Ky besim themelor është shkatërruar plotësisht.

Rezultati i reformës ligjore është pra katastrofik për ekonominë shqiptare, vertikalisht dhe horizontalisht, dhe kështu për të ardhmen e rinisë shqiptare.

-Si kuptohet kjo?
Henze: I gjithë veprimi shtetëror në Shqipëri është i detyruar nga ligji (siguria juridike), të gjithë qytetarët janë të barabartë para ligjit (barazia e të drejtave), gjykatat e pavarura mbrojnë qytetarët nga ndërhyrja arbitrare e shtetit (mbrojtja ligjore). Liria dhe garancitë ligjore të shtetit kushtetues liberal në Shqipëri, janë elementë thelbësorë të kushtetutës shqiptare.

Bazuar në rëndësinë kushtetuese të shtetit të së drejtës, disa karakteristika thelbësore janë zhvilluar në Shqipëri deri në vitin 2013. Këto përfshijnë, ndër të tjera, – respektimi i të drejtave themelore (të gjitha organet e pushtetit shtetëror janë të detyruar nga të drejtat themelore dhe mund të mos i marrin parasysh ato.

– ndarja e pushteteve (neni 20.2 i Ligjit Themelor parashikon që ushtrimi i pushtetit shtetëror duhet të kryhet nga organe të veçanta të juridiksionit, legjislacionit dhe fuqisë ekzekutive).
– trajtim i barabartë me ligj (neni 3 GG).

– rezervimi i ligjit (ndërhyrja nga autoritetet e shtetit në lirinë dhe pronën e qytetarëve shqiptarë duhet të bazohet në një ligj zyrtar dhe, për më tepër, të miratuar më parë).

– proporcionaliteti (mjetet e përdorura dhe qëllimi i ndjekur duhet të jetë proporcional).

– Konsistenca e jurisprudences.

Të gjitha rregulloret dhe të drejtat themelore në kushtetutën shqiptare kanë për qëllim të sigurojnë pavarësinë e gjyqësorit dhe sigurinë juridike dhe uniformitetin e juridiksionit. Natyra jofunksionale e gjykatave supreme do të thoshte që dy vjet më parë u pezullua uniformiteti i juridiksionit. Drejtësia është e vendosur dhe të gjithë njerëzit kanë të njëjtat të drejta dhe detyra. Tani që asnjë gjykatë supreme nuk ekziston funksionalisht dhe nuk do të funksionojë siç duhet në vitet e ardhshme, parimet themelore nuk mbrohen më në Shqipëri. Ruajtja e unitetit të sistemit juridik është një aspekt themelor i sistemit të apelimit dhe aftësisë për të apeluar, d.m.th., sundimi i ligjit dhe shtylla kurrizore e një sistemi funksionues ekonomik. Për unitetin e sistemit juridik në thelb kërcënohet nëse ligji i barabartë shqiptohet në mënyrë të pabarabartë. Kjo është gjithmonë rasti kur nuk ka gjykata supreme, siç është tani në Shqipëri. Kjo është me rëndësi praktike për Shqipërinë. Të gjitha aktvendimet gjyqësore të dy viteve të fundit që janë paraqitur në gjykatat më të larta për apel janë ende në pritje. Të gjitha ligjet e miratuara në parlamentin jofunksional janë, në parim, në pritje të paefektshme.

-Çfarë do të thotë kjo?
Henze: Kjo do të thotë pasiguri ligjore për ekonominë dhe njerëzit shqiptarë, për shembull, kur bëhet fjalë për shpronësim, për vitet e ardhshme. Asnjë kompani e huaj e shëndoshë nuk do të investojë në një vend të tillë.

Kurdoherë që një shtet i bazon vendimet e tij jo në kushtetutë, siç është tani në Shqipëri, por përkundrazi në vendimmarrje dhe zbatim të pakufizuar dhe arbitrar, siç ndodh tani me qeverinë Rama, e sakta është e kundërta e një shteti kushtetues. Shtete të tilla mund të quheshin diktatura ose shtete policie. Shprehja “gjendje e padrejtë” përdoret gjithashtu shpesh në mënyrë kolektive. Shqipëria është bërë një shtet i padrejtë nën qeverinë e Ramës, i bashkëfinancuar nga bashkësia ndërkombëtare, e cila ka siguruar një grup dramatik të avokatëve si këshilltarë të kësaj qeverie.

Pra, ekziston një shkelje themelore kushtetuese. Askush nuk mund të vjedhë nga vlefshmëria e ligjit pa sanksione. Përndryshe, urdhërimet dhe ndalesat janë vetëm diçka për budallenjtë, të mirë dhe të dobët. Përveç kësaj, ekziston një vepër e mundshme penale e tradhtisë së lartë nga qeveria Rama në lidhje me marrëveshjen e bashkimit me Serbinë, por më shumë për atë do flasim më vonë

-Ekonomia është në një gjendje kritike në Shqipëri, si e shihni?
Henze: Ekonomia nuk është në një gjendje kritike. Shteti shqiptar po përballet me falimentim jo vetëm politikisht, por edhe financiarisht. Qeveria Rama nuk ka kapacitet për të riparuar dëmet e tërmetit, Shqipëria ka, pas 6 vjet qeverisje, një ekonomi prodhimi që është në tokë, dhe një infrastrukturë të shkatërruar. Nga pikëpamja ekonomike, qeveria Rama ka prodhuar tërmet të përhershëm për 6 vjet, Rama ka dështuar plotësisht dhe është gati të rrezikojë të ardhmen e Shqipërisë.

Rritja ekonomike u ngadalësua në vitin 2019 në një mesatare prej 2.8%, më pak se 3.4% e kërkuar nga Ministria e Financave; nëse shifrat statistikore të qeverisë shqiptareqe thote janë të sakta është thelbësisht e dyshimtë. Pse shifrat duhet të jenë të sakta? Një rritje më e lartë ekonomike sesa shtetet kombe të BE-së, nga do të vijë kjo? Nuk ka rritje të rregullt në sektorin prodhues ose në sektorin e shërbimeve. Ky është një lajm i rremë nga Qeveria shqiptare, por edhe ky lajm i rremë është katastrofik në vetvete. Balanca e tregtisë shqiptare vazhdoi të përkeqësohej në mënyrë dramatike në tremujorin e tretë të vitit 2019. Eksportet neto kanë patur një ndikim negativ për shkak të deficitit në rritje në tremujorin e dytë.

Investimi total ka vazhduar trendin e tij te rënies që nga tremujori i tretë i 2018, duke u tkurrur me 0.9% në tremujorin e dytë të këtij viti. Investimi i drejtpërdrejtë i huaj tregoi një prirje rënëse në tremujorin e dytë të vitit 2019. Sektori i energjisë ka treguar vazhdimisht dobësi financiare. Hidrocentralet nga të cilët kombi shqiptar është ekzistencialisht i varur janë në pjesën më të madhe në një gjendje të dëmtuar, është vetëm çështje kohe para se ato plotësisht të shkaterrohen. Në tremujorin e katërt të vitit 2019, një rënie e madhe e PBB-së pritet për shkak të dëmtimit të shkaktuar nga tërmeti i nëntorit 2019.

Dinamika e të ardhurave nga TVSH-ja është përkeqësuar më tej në periudhën 11-mujore 2019. Si rezultat, skema piramidale II e qeverisë Rama, në të cilën pagat e shtetit financohen nga kredia duke shitur të ardhura të taksave për bankat dhe kompanitë private, mund të shembet në vitin 2020. Si rezultat, pagat dhe pensionet nuk mund të paguhen më plotësisht, dhe sektori bankar mund të kaloje neper një krizë, pasi kreditë e par te financuara nuk mund të paguhen më nga shteti shqiptar.
Sipas raportit të Doing Business 2020, klima e biznesit është përkeqësuar dhe indeksi i perceptimeve të korrupsionit në vend është rritur masivisht.

Parashikimi i qeverisë shqiptare për rritjen ekonomike prej 4.1% në vitin 2020 është absurd pasi nuk pasqyron renien ekonomike në vitin 2019, ndikimin shtesë të dëmtimeve dhe humbjeve të tërmetit, ndryshimet në ekonominë globale dhe mungesën e një ekonomie prodhuese në Shqipëri.

Nëse do të ketë fonde ndërkombëtare të ndihmës së BE për lehtësimin e tërmetit në fillim të vitit 2020, qeveria Rama me siguri do të përpiqet t’i rezervojë, mbaje këto fonde si të ardhura në buxhet dhe në këtë mënyrë të prodhojë rritje ekonomike, e cila sigurisht do të ishte një lajm i rremë. Ulja e ndjeshme e shpenzimeve publike për arsimin, si përqindje e PBB-së, nuk ka marrë parasysh angazhimet e bëra, shqetësimet e vazhdueshme të shprehura nga institucionet arsimore dhe studentët vitet e fundit. Kjo ka krijuar një arsye tjetër për emigracionin. Një rrezik i rritur fiskal për shpenzimet publike në vitin 2020 është vlerësimi i kontratave ekzistuese familjare, qeveria i quan ato projekte PPP por ato nuk janë ,dhe numri i projekteve të reja, rreziku i injektimit të kapitalit për kompaninë e investimeve, financimi i humbjeve në sektori i energjisë dhe rritja e kostos së borxhit publik.

Një rrezik i rëndësishëm potencial është rritja e vetë borxhit publik për shkak të rritjes së kostove, si dhe përfshirjes së plotë të detyrimeve të prapambetura ndaj kontraktuesve privatë për punën e kryer, mos rikuperimi i TVSH-së, tepricat e kredisë, tatimi mbi fitimin, gjykata kombëtare dhe ndërkombëtare vendimet dhe borxhet e qeverisjes vendore. Me këto veprime qeveria shqiptare po shkatërron të ardhmen ekonomike të Shqipërisë. Pra, për t’iu rikthyer pyetjes origjinale. Zbutja e tërmetit është e rëndësishme dhe thelbësore, për njerëzit e prekur.

Megjithatë, edhe më e rëndësishme është se i gjithë shteti shqiptar nuk funksionon, dhe për fat të keq kjo nuk është më e garantuar për vitin 2020. Për më tepër, Rama kërkon kapital nga vendet perëndimore, nga BE, por keto fakte negative e kane penguar fillimin e bisedimeve të pranimit për vite me radhë dhe tani po përpiqet të krijojë bashkëpunim ekonomik me konkurrencën e BE-së, d.m.th. me Serbinë / Rusinë. Kjo nuk përshtatet per ne.

– Vendet e huaja janë pjesërisht për ta fajësuar, apo …….?
Henze: Po / Jo, Shqipëria është bërë një shtet i padrejtë nën qeverine Rama, të bashkëfinancuar nga bashkësia ndërkombëtare, e cila fatkeqësisht siguroi një grup avokatësh si këshilltarë të kësaj qeverie. Por edhe ambasadorët, si ambasadori i BE Soreca, i cili vazhdimisht po filozofon për të ashtuquajturat sukseset e një reforme juridike, duket se ai kurrë nuk ka parë një gjykatë kushtetuese nga brenda, që tashmë ka marrë kushte të ngjashme me operetta, po ashtu nje turp per BE. Pra, ka shkelje themelore kushtetuese, por përgjegjësia për to qëndron vetëm te pushteti ekzekutiv, organizata Rama.

Rama nuk mund të fshihet pas bashkësisë ndërkombëtare. BE tani i ka dhënë zotërinjve JO, SHKO në maj / qershor dhe tetor për të filluar bisedimet e pranimit, nuk u përmbush asnjë kriter që nga viti 2014. Askush nuk mund të vjedhë nga vlefshmëria e ligjit pa sanksione. Përndryshe, urdhërimet dhe ndalesat janë vetëm diçka për budallenjtë, të mirë dhe të dobëtit. Për më tepër, zgjedhjet demokratike nuk janë bërë dhe zgjedhja sovrane dhe legjitimimi i një qeverie të re që është në gjendje të imponojë më së miri vullnetin e popullit apo shumicës, por ato në fakt janë një gjykatë popullore mbi qeverinë ekzistuese, ku qytetarët vendosin nëse qeveria është e aftë sa duhet dhe a janë të pranueshme moralisht dhe në interes të kombit shqiptar.

Pra, jo rregulli i shumicës, por zbatohet parimi i fuqisë për të larguar shumicën e popullsisë. Kushtetuta shqiptare karakterizohet nga imazhi kulturor dhe evropian i një shoqërie të denjë. Një shoqëri e mirëfilltë ekziston kur qytetari shqiptar nuk poshtërohet nga qeveria. Ky parim gjithashtu na çon drejtpërdrejt në çështjen e reformës në ligjin zgjedhor.

-Samiti i majit në Zagreb Ku Rama shpreson për një zbutje franko-gjermane?
Henze: Jo. Pozicioni francez në tetor 2019, pikërisht për shkak të politikës së gabuar të Ramës, nuk ishte befasi. Paris gjithashtu ka hezituar të hap derën për anëtarët e rinj, sepse problemet me korrupsionin ose sundimin e ligjit në vendet e reja anëtare si Polonia, Hungaria dhe Rumania minojnë unitetin e BE-së. Franca dëshiron që Komisioni të reformojë rrënjësisht mënyrën e kryerjes së negociatave të pranimit. Presidenti francez është konsideruar prej kohësh kritik i ashpër i zgjerimit të BE 2007, i cili përfshinte Rumaninë dhe Bullgarinë. Presidenti francez tha se BE-ja duhet të punojë më shumë, veçanërisht në rastin e vendeve ku korrupsioni dhe krimi janë të përhapura, përpara se të bëhet aderimi.
Macron justifikon “jo” e tij në dy mënyra.

Së pari, BE-ja mezi funksionon edhe me 28 anëtarë. Para se të pranonte vendet e reja, tha ai, proceset e vendimmarrjes duhet të përmirësohen.

Së dyti, procedura ekzistuese e pranimit është joefikase, siç tregojnë shembujt e Serbisë ose Malit të Zi, ku negociatat po zhvillohen pa shumë përparim. Në një jo, qe nje gazetë e brendshme e botuar në nëntor 2019, Macron, , propozoi një reformë: në vend që të negociojë 35 kapitujt e pranimit në të njëjtën kohë, siç ka qenë zakon për deri më tani, duhet të zbatohet një qasje hap pas hapi. Në shtatë faza, vendi kandidat do të afrohet me sukses në BE. Faza e parë do të përbëhej nga reformat e sundimit të ligjit. Më në fund, rregullat e buxhetit evropian do të respektoheshin.

Gazeta franceze në këtë mënyrë përpiqet të tregoje: për të mbajtur premtimin e pranimit për vendet e Ballkanit Perëndimor dhe në të njëjtën kohë të ushtrojë presion për të trajtuar reformat e brendshme të BE-së. Kjo tregon natyrën taktike të rrahjes së daulleve të Macron. Shumë shpesh në të kaluarën, u pranua se BE-ja duhej të adresonte sfidat e një Unioni në rritje në një botë më komplekse përmes reformës së brendshme – dhe më pas pak ndodhi. Ka arsye të kuptueshme për këtë. Pikërisht sepse interesat duhet të ribalancohen me zell me çdo ndryshim dhe, siç shprehet, Kushtetuta Evropiane, kjo gjithashtu mund të dështojë në mënyrë spektakolare, shoqata e shteteve tenton të ruajë status quo-në. Por shpresa se “disi” gjithçka do të rrafshohet po venitet. Pakënaqësia me procedurën e pranimeve të praktikuar deri më tani nuk është e re dhe nuk kufizohet vetëm në Francë. Për ca kohë tani, madje edhe përkrahësit e BE-së kanë pyetur veten nëse është thjesht e mundur të vazhdohet si më parë.

Mbi të gjitha, besimi në madhështinë “Teoria e N dryshimit” – supozimi se premtimi i pranimit do të nxirrte një forcë të pakthyeshme transformuese midis kandidatëve në drejtim të një ekonomie tregu, demokracie dhe shoqërish të organizuara nën sundimin e ligjit – është bërë e brishtë. Zhvillimet politike në kandidatët, por edhe në disa shtete anëtare, i kanë forcuar këto dyshime. Për më tepër, korniza e ndërlikuar po bëhet e dukshme. Vendet e BE-së, të orientuar drejt barazisë dhe pajtimit të interesave, gjithnjë e më të prekshëm nga brenda në kohën e populizmit nacionalist. Një BE e zgjeruar, e cila nuk është më e aftë të veprojë, në të vërtetë do të ishte një fatkeqësi për vendet evropiane dhe pozicionin e Evropës në botë.

Për këtë arsye, propozimi i Francës është gjithashtu një refuzim i qartë i presionit të motivuar gjeopolitikisht për të shpejtuar anëtarësimet e reja dhe për të qartesuar të metat përkatëse në kriteret e pranimit. Por anulimi i procesit të anëtarësimit krejtësisht nga ky shqetësim do të shkaktonte dëme të konsiderueshme në vend. Nuk është vetëm reputacioni dhe besueshmëria e Unionit që është në diskutim këtu, i cili u premtoi vendeve të Ballkanit Perëndimor mundësinë e pranimit në Samitin e Selanikut në 2003. Ai gjithashtu do të privonte BE-në nga mundësia e saj më e rëndësishme për të konsoliduar Rendin e paqes evropiane në rajon në një afat të gjatë.

Edhe disa nga propozimet alternative të paraqitura kohët e fundit nuk do ta kompensojnë këtë mangësi – përkundrazi. Bëhet fjalë për një “devijim” të kandidatëve në Zonën Evropiane tashmë ekzistuese (ose në një politikë të re evropiane që do të themelohet) dhe – të dy propozimet do të varrosnin perspektivën e pranimit për Ballkanin Perëndimor.

Eksplozivi më i madh i letrës NON fshihet në një fjali gjysmë. Aderimi efektiv sipas rregullave të reja duhet të jetë i mundur vetëm nëse BE-ja gjithashtu ka reformuar veten e saj brenda.

Gazeta franceze, nga ana tjetër, përhap idenë e riorganizimit të procesit të pranimit. Samiti Evropian do të udhëzojë Komisionin të hartojë një koncept të përshtatshëm deri në Janar 2020 – përpara se të vendosen bisedimet e mëtejshme të pranimit. Reforma do të bazohet në katër parime: asociim gradual, kushte më të rrepta, stimuj përmes avantazheve më konkrete gjatë procesit dhe mundësinë e hapave sanksionues.

Aspirantët duhet të kalojnë nëpër faza të njëpasnjëshme të pranimit, përfundimi i të cilave do të lidhej me kushte më të qarta, të verifikueshme – në rastin e shtetit të së drejtës, me përparim “të qëndrueshëm, të pakthyeshëm”. Një opsion thelbësisht i ri do të ishte që të minimizohen ato në proces dhe të tërhiqen përfitimet e dhëna tashmë nga politika e para-pranimit, nëse nuk munden më ose nuk dëshirojnë më të plotësojnë disa kritere. Në të njëjtën kohë, aspirantët do të merrnin më shumë mbështetje politike, si nga Komisioni ashtu edhe nga Këshilli Evropian.

Dokumenti i reformës në Bruksel, i cili sapo është prezantuar dhe që kemi përpara nesh, tani shihet si një përpjekje për të akomoduar Francën, por në të njëjtën kohë për të mos bërë ndonjë ndryshim thelbësor në politikën e pranimit. Jo të gjitha kërkesat e Macron janë përmbushur në dokument, por ato janë përmbushur kryesisht.

Për momentin, është e paqartë nëse Macron, Danimarka dhe Hollanda do të binden të ndryshojnë mendime. Me siguri do të duhet të presim për zgjedhjet lokale në Francë në 15-22 Mars. Krerët e shteteve dhe qeveritë e BE dëshirojnë që më pas të vendosin se si të vazhdohet në një samit të ashtuquajtur Ballkan në kryeqytetin kroat Zagreb në fillim të majit. Maqedonia Veriore mund të përfitojë nga miratimi nëse vendet anëtare bien dakord ta ndajnë atë nga Shqipëria. Hollanda, Spanja dhe Danimarka ishin të interesuara për një projekt që përmbante idenë e shkëputjes së dy shteteve anëtare dhe mundësisht të vazhdojë vetëm me Maqedoninë Veriore ose të negociojë me Maqedoninë Veriore, në bazë të Non-Paper të BE-së dhe me Shqipërinë në kushte të veçanta.

-Ju thatë që Berlini i ka bërë të qartë Rames rrugën e integrimit dhe propozoi zgjedhje të parakohshme?
Henze: Që nga vetoja e qartë dhe e paqartë e Francës, Danimarkës, Hollandës dhe Spanjës dhe deklarata shumë e qartë e Bundestagut gjerman, në të cilën përveç kritereve të Kopenhagës për fillimin e bisedimeve, janë hedhur edhe 10 pika të tjera, organizata Rama ka krijuar vetëm kaos të mëtejshëm në Shqipëri dhe ndërkombëtarisht. Filloi pas takimit të Këshillit të Evropës me faktin se Republika Franceze u fye masivisht dhe u kritikua nga qeveria Rama.

I gjithë vendimi i Këshillit të Evropës u bë qesharake. Me pas pasuan negociatat jashtëzakonisht të dëmshme me Serbinë, duke anashkaluar Kosovën. Në lidhje me këtë, Shqipëria ka hequr dorë nga sovraniteti i saj negociues me BE-në në Serbi, dhe në këtë drejtim i referohem asaj që thashë në një intervistë të dhënë disa javë më parë.

Në deklaratën e tij në Shtator 2020, Bundestag thoshte qartë se kufijtë kombëtarë të Kosovës janë të pakthyeshëm. Kjo u pasua nga përpjekje masive për të kufizuar lirinë e shtypit dhe shkelje masive kushtetuese në kontekstin e të ashtuquajturave reforma, loja e fundit ishte e ashtuquajtura ‘Ligji Anti-KCK’. Reforma e ligjit zgjedhor erdhi vetëm me një përpjekje të konsiderueshme nga opozita. Raportet për rritjen e trafikut të drogës dhe prodhimin, me efekte në stabilitetin e Shqipërisë, por edhe të BE-së, rrisin masën kritike të problemeve.

Derisa, si rezultat, asgjë e re përveç propagandës së administratës Rama, qeveria Rama e ka përgatitur vendin për asgjë. Shqipëria do të ketë akoma shansin të dërgojë sinjale shumë të qarta, duke ndjekur shembullin e Maqedonisë veriore:

Marrëveshje me opozitën, mirëkuptim për rivendosjen e sundimit të ligjit dhe Parlamentit, dorëheqja e qeverisë, zgjedhjet e reja pas Prillit. Këto do të ishin sinjale që sigurisht do t’i dërgonin një mesazh të qartë BE-së, si në rastin e Maqedonisë Veriore, dhe sigurisht që do të ndihmonin për të siguruar që gjërat të vazhdojnë me BE.

-Çfarë mendoni për pozicionin e Bundestagut në Samitin e Zagrebit?
Henze: Z. Rama ka marrë mesazhe të qarta nga BE që nga viti 2014. Ai përsëri ka marrë mesazhe të qarta nga Bundestag gjerman dhe Këshilli i BE në 2019. Ndarja politike e Shqipërisë, kursi i konfrontimit të Qeverise Rama kundër shumicës së shoqërisë civile shqiptare nuk ka te beje me pranimin tonë. Siç thashë, sinjalet e qarta tani janë të nevojshme, partitë politike tani duhet të varrosin grindjet e tyre politike në interes të kombit shqiptar dhe populli duhet të votojë atë që dëshiron, një shoqatë me Serbinë dhe Rusinë ose një kurs të qartë evropian perëndimor. Pozicioni vendimtar për këtë tani ,janë zgjedhje të reja, në mënyrë që të dokumentohet paqja dhe uniteti politik në Shqipëri.

Qeveria e zgjedhur më pas do të legjitimohej si duhet, pa patur dyshime të mëtejshme për legjitimitetin dhe orientimin politik të Shqipërisë, siç ishte rasti pas zgjedhjeve të rreme parlamentare në 2017 ose zgjedhjeve të paligjshme lokale që u mbajtën, me shumë kryetarë kriminelë të partise në pushtet që disa prej tyre tashmë kane dhene doreheqjen.

Do të ketë një kompromis, Qeveria Federale është e lidhur ligjërisht me vendimin e Bundestagut gjerman nga shtatori 2019 përfshirë kriteret e Kopenhagës, nuk do të ketë asnjë minus.

Pozicioni tjetër përshkruhet nga Franca në të ashtuquajturin letër NON në nëntor 2019, do të ketë një zgjidhje midis këtyre dy pozicioneve. Shqipëria ka ende kohë për të ndikuar në zhvillim.

Donacioni/ Presidentja e KE: Paratë të përdoren me kujdes dhe transparencë të plotë

Pas përfundimit të konferencës së donatrorëve Shqipërisë iu dhuruan plot 1.15 miliard euro për pasoajt e tërmetit.

Në fjalën e saj Presidentja e Komisionit Evropian, Ursula Von der Leyen deklaroi se janë pranë Shqipërisë dhe se po bëjnë gjithçka për progresin e vendit. Një nga pikat për të cilat ajo ishte e prerë ishte edhe fakti se pas fazës së parë të dhënies së parave, vjen faza e dytë tepër e rëndësishme që është transparenca në mënyrën sesi këto para do të përdoren.

“Do të çojmë ekspertët tanë për ta zbatuar në mënyrën e duhur projektin e rindërtimit. Jemi të interesuar për progresin e vendit. Është në interesin tonë që Shqipërinë ta mbajmë sa më pranë BE-së. Ne e kemi shtruar rrugën e suksesit që dëshirojmë. Bashkimi Evropian ofron perspektivat më të suksesshme për Shqipërinë dhe Maqedoninë e Veriut për të ecur përpara për hapjen e negociatave. Ne do të hartojmë një raport. Kemi numrat, provat për përpjekjet e bëra drejt BE-së”, tha Von der Leyen.

Në fjalën e saj presidentja, e pyetur nëse do të ndjekë në çdo hap Shqipërinë dhe se ku do të shkojnë paratë, shprehet se është bërë një marrëveshje me qeverinë e Shqipërisë përsa i përket kësaj gjëje dhe se në fillim të marsit do të botohet një raport i ri për vendin, me qëllim që të krijohet besim nga ana e të gjitha palëve.

“Ne do të kemi një marrëveshje me qeverinë e Shqipërisë. Folëm për këtë gjë, për t’u siguruar që parimet bazë të rindërtimit të respektohen. Ne jemi të interesuar për progresin e vendit. Unë kam ofruar dhe do të ofroj të gjithë mbështetjen time për rindërtimin. Është në interesin tonë të përbashkët që Shqipërinë ta mbajmë sa më pranë BE.

Ne sapo kemi rishikuar metodologjinë, e cila ka krijuar besim në të gjitha palët, për këtë përpjekje të përbashkët. Po punojmë fort për hapjen e negociatave për Shqipërinë dhe Maqedoninë e Veriut. Unë kam besim, por ka rëndësi që ne do të botojmë një raport të ri për vendin në fillim të marsit, me qëllim që të krijojmë besim në të gjitha palët. Kemi numra dhe prova që progresi është bërë, që ka konsekuencë drejt BE”, u shpreh Von der Leyen.

Ndihma e SHBA për tërmetin, Palmer: Transparencë dhe mirëpërdorim i fondeve

Në konferencën e donatorëve që po mbahet në Bruksel, ka folur edhe përfaqësuesi i SHBA, z.Palmer, i cili është edhe i dërguari për Ballkanin Perendimor i Departamentit amerikan të Shtetit. Palmer ka vënë në dukje lidhjet e forta dhe historike të SHBA me Shqipërinë, në ditë të mira dhe të këqia.

Pasi shpjegoi se ndihma amerikane për rindërtimin pas tërmetit do të jetë 5 milionë dollarë, zyrtari i lartë, theksoi se kërkohet transparencë dhe mirëpërdorim i fondeve. “Duhet transparencë dhe mirëpërdorim i fondeve nga qeveria”, deklaroi Palmer. Konferenca e donatorëve në Bruksel vijon, dhe tashmë paneli është për vendet partnere të Bashkimit Europian.

“Do të vazhdojmë ta bëjmë këtë teksa Shqipëria do të përballen me sfidën e rindërtimin. SHBA kanë dhuruar 800 mijë dollarë. Në fazën e reagimit inxhinierët tanë bënë vlerësimin e dëmeve. Në këtë proces, ne mundëm të menaxhojmë fondet në mënyrë transparente. Qeveria amerikane do të japë 3.9 milion dollarë qeverisë së Shqipërisë në mënyrë transparente.

Këto fonde do të mund të ndihmojë akademinë e transparencës. Gjithashtu, 800 mijë dollarë për monumentet në Durrës dhe në Prezë dhe në fund do të japim 60 mijë dollarë për kryqin e kuq, që do të rrisë dhe harmonizojë reagimet në të ardhmet”, është shprehur Palmer.

1.15 miliardë euro në Konferencën e Donatorëve
Shqipëria ka arritur të grumbullojë 1.15 miliardë euro në Konferencën e Donatorëve për rindërtimin pas tërmetit të 26 nëntorit. Kështu deklaroi Komisioneri për Zgjerimin, Oliver Varhelyi.

“Në përmbylljen të Konferencës Ndërkombëtare të Donatorëve: Jam krenar të shpall një angazhim kolektiv prej 1.15 miliardë eurosh, si përpjekje e përbashkët për të rindërtuar vendin. Një mesazh i fortë për popullin shqiptar: ne kujdesemi për ju. Tani duhet të nisë me shpejtësi implementimi”, shkruan ai.

Shifra është konfirmuar nga ambasadori i BE në Tiranë, Luigi Soreca. Kjo shumë përbëhet nga grante dhe kredi.

“Sot në Bruksel, komuniteti ndërkombëtar bashkoi forcat për të treguar solidaritet me Shqipërinë. BE është krenare që të shpallë se Donatorët kanë bërë një angazhim kolektiv (grante dhe kredi) prej 1150 milionë euro. Ne jemi pranë popullit shqiptar”, shkruan Soreca.

Basha: Donacionet ndërkombëtare për dëmet e pas tërmetit të përdoren me përgjegjshmëri e transparencë

Kryetari i Partisë Demokratike, Lulzim Basha falenderon të gjitha shtetet që gjatë Konferencës së sotme të Donatorëve shprehën solidaritetin me Shqipërinë.

SBasha shkruan në reagimin e tij se, shuma e mbledhur për dëmet e tërmetit të 26 Nëntorit janë të bekuara dhe të mirëpritura, por thekson se, duhet nisur puna menjëherë dhe fondet të përdoren me përgjegjëshmëri dhe transparencë.

Reagimi i kryetarit Basha

Të gjitha donacionet ndërkombëtare për popullin shqiptar për dëmet e pas tërmetit të 26 nëntorit janë të bekuara dhe të mirëpritura.

Falenderime dhe mirënjohje për çdo vend, çdo organizatë dhe çdo institucion ndërkombëtar që i gjendet pranë qytetarëve shqiptarë në këtë moment të vështirë.

Detyra jonë është të bëjmë gjithçka që këto kontribute të shërbejnë vërtet për ndihmë ndaj njerëzve në nevojë.

Është e rëndësishme që të nisë menjëherë puna dhe fondet të përdoren me përgjegjshmëri dhe transparencë për të ndalur keqpërdorimin dhe abuzimin me to.

“Nji komb nji flamur”, ky është urimi i Dua Lipës për Ditën e Pavarësisë

Dua Lipa do bashkim të kombeve në urimin për 12 vjetorin e Pavarësisë së Kosovës.
Edhe Dua Lipa ka bërë postimin për urimin e Ditës së Pavarësisë së Kosovës.

Këngëtarja shumë e suksesshme në botë, me prejardhje nga Kosova, ka postuar dy fotografi ku shihen të kombinuar flamuri kombëtar, kuq e zi dhe flamuri i shtetit tonë, shkruan Gazeta Express.

Dua e shoqëron postimin me fjalët: “12 Vjet Pavarësi” ndërsa shkruan edhe #njikombnjiflamur duke treguar se ajo Kosovën e Shqipërinë i sheh si një vend.

Ndërsa në dizajnin e përgatitur nga agjensioni që udhëheq babai i Duas, shkruhet: “Është vetëm një shtet, të tjerat janë nuanca”.

Sanksionet ekonomike

Në epokën tonë, arma e parë që shpaloset në kontestimet ndërshtetërore – kur diplomacia rezulton joefikase dhe, të paktën në fazën fillestare, kërkon që të shmangë përdorimin e instrumentave shtrëngues të tipit luftarak – është thuajse gjithmonë ajo që nuk shkakton gjakderdhje. Por për këtë jo më pak e rrezikshme për atë që e pëson: sanksioni ekonomik.

Siç do ta shohim, ajo zbatohet në modalitete të ndryshme, sin ë emër kolektiv nga ana e organizmave ndërkombëtare si Kombet e Bashkuara, ashtu edhe në formë unilaterale nga ana e vendeve të veçanta apo të grupimeve mbikombëtare, si Shtetet e Bashkuara apo Bashkimi Europian. Bëhet fjalë për një mjet presioni (përgjithësisht i përkohshëm, por ka edhe raste me jetëgjatësi shumëvjeçare ose, si për Korenë Veriut, Kubën dhe Iranin, deri disadekadëshe) të përdorur paralelisht me zhvillimin e negociatave diplomatike tradicionale apo thjesht si bashkëveprim për të siguruar finalitete të sakta politike.

Politika ndërkombëtare e kohëve të fundit na jep shembuj sanksionesh politiko – ekonomike gjithnjë e më të shpeshta: gjatë mandatit të tij të parë të tij, në 4 vjeçarin 1992 – 1996, Presidenti amerikan Bill Clinton vendosi masa unilaterale ndaj 33 vendeve që përfaqësonin 42% të popullsisë botërore. Riprova më evidente janë ndodhitë e fundit në raportet e Shteteve të Bashkuara me Rusinë, Korenë e Veriut dhe, në javët e kaluara, me Iranin e dhe Venezuelën, të dominuara nga masa shtrënguese të marra në mënyrë të përsëritur nga Uashingtoni.

Duke perifrazuar Carl von Clausewitz, polemologun e famshëm gjerman, mund të pohohet se sanksionet «nuk janë gjë tjetër veçse bashkimi i politikës me mjete të tjera», përpara drejtimit të një konflikti të hapur, duke zbatuar atë që tashmë përkuffizohet rëndom si “diplomacia shtrënguese”. Për masa të ndryshme kufizimi selektiv apo bllokimi të raporteve ekonomiko – tregëtare dhe/ose diplomatiko – ushtarake, në fakt u drejtohet përgjithësisht Kombeve të Bashkuara dhe masa të tilla duhet të miratohen nga 15 anëtarët e Këshillit të Sigurimit, me votë shumice dhe pa veton e 5 anëtarëve të përhershëm.

Ose vendosen nga një ose më shumë vende (për shembull, Shtetet e Bashkuara ose Bashkimi Europian) ndaj një shteti tjetër (por edhe kundër kompanive të mëdha prodhuese apo deri qytetarëve të veçantë të tij, përgjithësisht drejtues publikë, politikanë apo biznesmenë, nëpërmjet dekretesh selektive të hartuara ad hoc) i konsideruar fajtor pse ka shkelur të drejtën ndërkombëtare apo se është njollosur me krime politiko – ushtarake apo ekonomike të rënda (mbështetje të terrorizmit ndërkombëtar, proliferim armësh bërthamore, riciklim parashë frut trafiqesh të paligjshme, represione të përgjakshme të brendshme të drejtash civile dhe njerëzore apo pakicave etnike, agresione ushtarake ndaj vendeve të treta). Thënë më thjesht: se pengojnë projektet politike e atyre që vendosin sanksionet.

Një histori mijëvjeçare
Pavarësisht se përdorimi aktual gjithnjë e më i shpeshtë të bën t’i konsiderosh një instrument politik bashkëkohor, në realitet përdorimi i sanksioneve është shumë i lashtë. Rasti i parë klasik konsiderohet në fakt dekreti i Megaras me të cilin Athina vendosi ndalimin e tregëtimit të produkteve të ndryshme dhe bllokimin detar e qytetit fqinj rival, që nga viti 432 B.C. qe midis shkaqeve që çuan në shpërthimin e Luftës së Dytë të Peloponezit.

Pak të zbatuara në shekujt e mëpasëm, tek ato u kthye në fillimet e ‘800, kur Napoleoni deklaroi bllokimin kontinental (1806), me ndalimin e tregëtisë me Britaninë e Madhe të vendosur ndaj të gjitha shteteve europiane. Një vit më vonë Presidenti Thomas Jefferson shpalli Embargo Act, me të cilin Shtetet e Bashkuara hiqnin dorë nga shkëmbimet me Francën dhe Britaninë e Madhe për të shmangur që të përfshiheshin në konfliktin e gjatë europian.

Edhe Italia në shekullin e kaluar ka pasur “nderin” që t’i eksperimentojë sanksionet ekonomike në mesin e viteve ‘30. Ama të korrigjuara nga fjala të “padrejta”, e krijuar nga regjimi fashist, që e përdori si armë efikase kundërpropagande të brendshme. Të vendosura nga Lidhja e Kombeve në vijim të sulmit ushtarak italian ndaj Etiopisë, më pas pushtimit të saj dhe të miratuara nga 50 vende anëtare të organizatës (por Austria, Hungaria e Shqipëria abstenuan, ndërsa Spanja dhe Jugosllavia, megjithëse zyrtarisht në favor, i komunikuan Romës nëpërmjet kanalesh të fshehta se nuk do t’i zbatonin), mbetën në fuqi për një kohë pakashumë të shkurtër, nga 18 nëntori 1935 në 4 korrik 1936.

Ato parashikonin ndalimin e eksportimit të prodhimeve italiane dhe të importit të materiale të dobishme luftarake, por nga lista u përjashtuan çuditërisht qymyri dhe nafta, dy zëra jetikë për aparatin ushtarak e industrial italian, me justifikimin se gjithësesi do të mund të siguroheshin nga vende prodhuese të rëndësishme eksportuese jo anëtarë të Lidhjes si Gjermania dhe Shtetet e Bashkuara.

Pak vite më pas, fillimisht më 1940 e më pas më 1941, Shtetet e Bashkuara morën kundër Japonisë një seri embargosh mbi shitjet e naftës dhe të mineraleve të ndryshme strategjike, të shoqëruara nga “ngrirja” e pronave që Tokio zotëronte në Shtetet e Bashkuara, për shkak të ndalimit të munguar të luftës së dytë të pushtimit kundër Kinës të shpërthyer prej saj më 1937. Këto masa që e ngadalësonin fuqimisht funksionimin e makinës prodhuese dhe luftarake japoneze, qenë ndër shkaqet kryesore që shkaktuan sulmin aereo – detar japonez mbi Pearl Harbour dhe hyrjen pasuese amerikane në Luftën e Dytë Botërore.

Instrument përdorimi në rritje
Në pasLuftën e Dytë Botërore qenë Kombet e Bashkuara, që kishin zënë vendin e Lidhjes së Kombeve, ato që e rimorën përdorimin e vendosjes së sanksioneve në emër kolektiv, duke ia vendosur Koresë së Veriut (qysh atëhere të parevokuara ndonjëherë, bile të forcuara në mënyrë konstante pas 2006) pse në qershorin e 1950 ka pushtuar Korenë e Jugut.

Më pas, në vitin 1959, qenë Shtetet e Bashkuara ato që miratuan masa unilaterale ndaj Kubës prej shtetëzimeve pa shpërblim të kryera nga qeveria e Fidel Castro në dëm të disa kompanive amerikane që kontrollonin mbi 2/3 e ekonomisë së ishullit, të kulmuara në një bllokim detar të zgjatur 1 muaj gjatë fazës më akute të së ashtuquajturës “krizë e raketave” midis Shteteve të Bashkuara e Bashkimit Sovjetik në tetorin e 1962, dhe akoma sot në pjesën më të madhe në fuqi.

Në vijim qe radha e sanksioneve të miratuara në 1963 kundër regjimit të bardhë segregacionist të Afrikës së Jugut, nëpërmjet një rezolute të Kombeve të Bashkuara që ndalonte shitjen e armëve dhe të materialit luftarak. Duke parë efikasitetin e paktë të masave të mëparshme, më 1979 Asambleja e Përgjithshme e OKB-së i ftoi shtetet anëtare dhe ndërmarrjet shumëkombëshe që të ndërpresin çdo raport diplomatic, ushtarak, ekonomik, financiar dhe bërthamor me Pretorian.

Instrumenti më i vlefshëm rezultoi bllokimi i eksporteve të naftës, edhe pse vendi qe në gjendje që të zhvillojë – në shkallë të gjerë dhe me efikasitet të lartë prodhues – distilimin e naftës nga qymyri, të cilit i disponon rezerva të mëdha. Bazë të ngjashme juridiko – diplomatike patën sanksionet ekonomike që Kombet e Bashkuara vendosën nga 1965 më 1979 për të kundërshtuar pavarësinë unilaterale nga Britania e Madhe e shpallur nga një tjetër regjim segregacionist, ai i Rodezisë së Jugut, nën udhëheqjen e Jan Smith.

Më të afërta me ne janë sanksionet e vendosura prej Perëndimit ndaj Iranit në vijim të lindjes së regjimit islamik më 1979, të formalizuara më 2007 pas nisjes së aktivitetit të pasurimit të uraniumit – zyrtarisht për përdorime civile, por (u tha) me finalitete të mundshme ushtarake – dhe më pas të zgjeruara progresivisht në dekadën e mëpasme. Sanksione të tilla janë pezulluar dora dorës pas janarit 2016 si pasojë e nënshkrimit të marrëveshjes JCPOA (Joint Comprehensive Plan of Action), e miratuar nga Këshilli i Sigurimit të OKB-së me Rezolutën, që ia nënshtrojnë kontrollit ndërkombëtar aktivitetet bërthamore të Teheranit, por rifutja e tyre, graduale, por masive, është njoftuar nga Shtetet e Bashkuara më 12 maj të këtij viti. Me këtë lëvizje synohen që të denoncohet unilateralisht një marrëveshje e tillë pasi Teherani, që megjithatë i është përmbajtur fjalë për fjalë marrëveshjes, siç e ka pranuar Bashkimi Europian dhe siç e kanë konfirmuar inspektimet sistematike e kontrollit nga ana e AIEA-s (Agjencia Ndërkombëtare për Energjinë Atomike), sipas Uashingtonit, nuk ia respekton “frymën”, por sidomos nuk synon që të kufizojë zhvillimin e arsenalit të tij raketor dhe të tërheqë mbështetjen ushtarake të dhënë qeverisë siriane të Bashar al-Assad. Probleme këto të fundit që janë të huaja për vetë marrëveshjen, arësyeja e vërtetë e tërheqjes amerikane nga marrëveshja (me një diskutim krejtësisht të diskutueshëm në planin e së drejtës ndërkombëtare) gjithësesi duhet kërkuar në faktin që sot administrate Trump e gjykon jashtëzakonisht të dëmshëm për interesat amerikane, por sidomos për atë të aleatëve të tij më besnikë në Lindje të Mesme, Izraelit dhe Arabisë Saudite.

Sanksione më të ashpra qenë ato të vendosura ndaj Irakut të Saddam Hussein pas pushtimit të Kuvajtit në gushtin e 1990 dhe të hequra vetëm pas pushtimit amerikan të marsit 2003, që nuk arritën të kenë sukses në qëllimin e përmbysjes së Raisit iraken, por prodhuan një denutricion të vërtetë masiv dhe përhapjen e sëmundjeve të ndryshme midis popullsisë irakene, me një bilanc të vlerësuar midis 670 e 880 mijë të vdekurve vetëm midis fëmijëve. Edhe ato të vendosura ndaj Serbisë më 1992, prej represionit të kryer në Kosovë, nuk prodhuan efektet e shpresuara dhe ato shpejt i pasoi një sulm shkatërrimtar ushtarak i NATO-s kundër shtetit ballkanik.

Bumi bashkëkohor i sanksioneve lind me shpërthimin e krizave në Ukrainë dhe Korenë e Veriut. Në rastin e parë Rusia, përgjegjëse e aneksimit të Krimesë në marsin e 2014 (pas largimit të errët të qeverisë legjitime ukrainase të Viktor Janukoviçit për shkak të Euromaidanit në Kiev dhe zëvendësimit të tij me Petro Poroshenkon) dhe se ka nxitur rebelimin e rajonit lindor të Donbasit, në pjesën më të madhe e banuara nga popullsi rusishtfolëse armiqësore ndaj kthesës properëndimore të vendit, i është nënshtruar sanksioneve ekonomike me ashpërsi në rritje nga ana e Shteteve të Bashkuara dhe Bashkimit Europian, në të cilat janë ripërfshirë oligarkë të veçantë rusë (të cilëve, veç masave të tjera shtrënguese, u është ndaluar hyrja në vende të ndryshme perëndimore).

Ato i kanë pasuar sanksione të tjera të lidhura me motive nga më të ndryshmet: akuzat e përsëritura ndaj Rusisë se ka kërkuar që të manipulojë zgjedhjet presidenciale amerikane të 2016; kibernosulmet e përsëritura ndaj kompanive dhe ministrive amerikane që, sipas uashingtonit, të çojnë në ente paraqeveritare ruse; shkelja e të drejtave të njeriut dhe politike në vend; helmimi i supozuar i Sergei Skripal, një ish agjent sekret rus i strehuar në Britaninë e Madhe, dhe i vajzës së tij Yulia dhe, së fundi, akuzat e bashkëpunimit me qeverinë siriane të al Assad në sulmet e supozuara kimike kundër rebelëve prislamistë. Në fakt, të gjitha akuza që çojnë në keqësimin e vazhdueshëm e raporteve bilaterale ruso – amerikane, që të bëjnë tashmë të mendosh për një rihapje të një faze të re të Luftës së Ftohtë. Por, ndoshta, nuk mjafton akoma: pas sulmit të fundit kimik në qyteti sirian Douma – të ndodhur më 7 prill, për të cilin është akuzuar sërish al Assad dhe, për pasojë, prej një lloj përgjegjësie objektive tranzitore, edhe Kremlini – Nikki Haley, Përfaqësuesja amerikane në Kombet e Bashkuara, ka njoftuar masa të mëtejshme ndëshkuese ndaj Moskës, për më tepër jo akoma materialisht të zbatuara.

Në rastin e Koresë së Veriut, nën embargo prej 68 vitesh (dhe kjo shpjegon, të paktën pjesërisht, nivelin shumë të ulët të jetesës së banorëve të saj), vendi ka pësuar një kufizimesh progresive të shkëmbimeve ndërkombëtare dhe të transaksioneve financiare, të theksuara gjatë muajve të fundit në përgjigje të eksperimenteve të shumra bërthamore dhe lëshimit të raketave me rreze të gjatë të kryera gjatë gjithë 2017.

Në fakt, Pheniani ka parë që t’i bllokohen 90% e importeve të naftës dhe e gjithë tregëtia e jashtme, në hyrje e në dalje, pse jo edhe çdo lidhje financiare me botën e jashtme. Anipse, falë veprimeve të ndryshme (kalim mallrash nën embargo midis anijesh në det të hapur, kamuflime njësishë detare, përdorim sistematik flamujsh – hije) dhe – sipas administratës amerikane – edhe prej bashkëpunimesh të heshtura me Rusinë dhe Kinën, që duket ta vazhdojnë të furnizojnë Korenë e Veriut me mallra të nevojshme, edhe pse në sasi më të pakëta se dikur, ajo ka arritur deri më tani që t’i tejkalojë vështirësitë e shkaktuara nga sanksionet shumë të ashpra.

Aq sa lideri Kim Jong – Un, me një bezdi të hapur, ka mohuar se kanë qenë efektet e embargo ndërkombëtare ato që e kanë shtyrë të ndërmarrë rrugën e negociatave me Perëndimin, duke pranuar ta takojë Presidentin amerikan Donald Trump për të diskutuar për denuklearizimin e Gadishullit Korean. Së fundi, duhen kujtuar sanksionet e marra kundër Katarit në korrikun e 2017 nga Arabia Saudite, Emiratet e Bashkuara Arabe, Bahreini dhe Egjipti, që kanë ndërprerë edhe raportet diplomatike me vendin “vëlla”, i akuzuar se financon grupe ekstremiste islamike, por sidomos e është ngurrues që të ndërpresë raportet e tij të mira politiko – ekonomike me Iranin.

Qysh atëhere, katari është i izoluar në planin e komunikimeve aero – detare dhe u është nënshtruar sanksioneve të rrepta financiare, turistike e tregëtare, por deri më tani ka refuzuar që t’u përmbahet 12 kërkesave politiko – diplomatike të formuluara ndaj tij, midis të cilave mbyllja e bazës ushtarake që po ndërtonte Turqia, bllokimin e kanalit televiziv Al-Jazeera, me seli në Doha (më i ndjekur i Lindjes së Mesme), ndërprerjen e çdo ndihme ndaj grupeve të supozuara terroriste që kanë gjetur strehim në vend (Vëllazëria Myslimane dhe Hizballahu) dhe dorëzimi i anëtarëve të tyre.

Shumë sektorë dhe shumë zbatime
Ky ekskursion i shkurtër historik zbulon sesa janë të ndryshëm instrumentat dhe modalitetet me të cilat organizatat botërore apo shtetet e veçanta godasin sjelljet e të tjerëve të papëlqyeshme nga pikëpamja politike. por duke gjeneruar një kaos të vërtetë normash të adoptuara dhe vendesh të goditura. Në sintezë ekstreme, zbatohen sanksione në fushën:

Diplomatike. Bëhet fjalë për masa me të cilat kufizohen apo deri ndërpriten marrëdhëniet zyrtare midis vendeve, me reduktim numerik (zakonisht në formë reciproke dhe për një periudhë kohore disa mujore) të personelit të kredituar deri, në raste ekstreme, në mbylljen për një kohë të papërcaktuar të ambasadave dhe/ose selive të rëndësishme konsullore. Me këto instrumenta synohet që të shprehet dënimi për qasjen politike të mbajtur nga vendi i goditur, pa ndërhyrë në fushat ekonomike dhe ushtarake. Shembulli i vonshëm më i rëndësishëm është shkurtimi drastik i numrit të diplomatëve rusë të akredituar (mbi 100, nga ku 60 vetëm nga ana e Shteteve të Bashkuar), me të cilën Perëndimi ka reaguar nga helmimit të supozuar të sipërpërmendur në Britaninë e Madhe të ish spiunit rus Sergej Skripal dhe vajzës së tij.

Ushtarake. Masa parashikohet që ta pengojë një vend (ose, në rast konfliktesh civile, një fraksion ndërluftues) të vazhdojë në luftëra agresioni, të praktikojë aksione terroriste të brendshme apo ndërkombëtare ose të marrë masa repressive kundër shtetasve të vet, në përgjithësi pakica etnike apo fetare. Por ka edhe qëllimin që t’i mundësojë një vendi të deklarohet neutral përballë një konflikti, sin ë rastin e tashmë të kujtuarit Embargo Act, miratuar më 1807 nga Shtetet e Bashkuara kundër Francës dhe Britanisë së Madhe.

llokumi i furnizimeve ushtarake zbaothet edhe ndaj teknologjive me aplikime “dual use” (ushtarak dhe civil), duke goditur kështu në masë të konsiderueshme shkëmbimet tregëtare ndërkombëtare. Sipas dative të dhëna nga SIPRI (Stockholm International Peace Research Institute) për të gjithë 2017, Kombet e Bashkuara kanë rikonfirmuar sanksione ushtarake ndaj forcave guerrilase aktive në Republikën e Afrikës Qendrore dhe kundër rebelëve houthi në Jemen, të miratuara në 2015 (Rezoluta 2216). Në mënyrë të ngjashme, Bashkimi Europian e ka shtyrë edhe për një vit embargon mbi armatimet ndaj Bjellorusisë, Zimbabves dhe Mianmarit, ndërsa Shtetet e Bashkuara dhe Bashkimi Europian mbajnë prej afërsisht 30 vitesh (megjithëse mbi dyshime të mëdha që gëlojnë në Kontinentin e Vjetër) ndalimin e eksportimit të armëve në Kinë, si pasojë shtypjes së egër të protestave popullore në Sheshin Tien An Men të ndodhur në Pekin në qershorin 1989.

Sportive. Masat ndëshkuese në këtë fushë parashikojnë tërheqjen e një skuadre kombëtare (apo të klubeve të veçanta) nga manifestime të rëndësishme me impakt të madh mediatik, si Lojëra Olimpike dhe kampionate botërore apo kontinentale në sporte të ndryshme. Efekti që synojnë të arrijnë është psikologjik, përveçse praktik (varfërimi me pjesëmarrës i kompeticioneve nga ku vendi i goditur tenton të nxjerrë prestigj ndërkombëtare), pasi synojnë ta marxhinalizojnë atë që i pëson. Shembulli më i njohur është bojkotimi i Olimpiadës së Msokës më 1980 – promovuar nga Shtetet e Bashkuara me aderimin e thuajse të gjithë Perëndimit – për të protestuar kundër pushtimit sovjetik të Afganistanit. Në shenja hakmarrje, qe Bashkimi Sovjetik, pasuar nga të gjitha vendet aleate të tij, që refuzuan të marrin pjesë në Olimpiadën e Los Angeles më 1984. Në vitet ’70 e ’80 të shekullit të kaluar skuadra të ndryshome jugafrikane u ndaluan që të garojnë nëpër Olimpiada, lojëra të Commonwealth dhe në kampionate botërore rregbie (sport shumë popullor në vend) prej politikës së aparteidit të praktikuar nga regjimi segregacionist i Pretorias deri më 1993.

Ekonomike: kjo sferë zbatimi mund të ndahet në 5 tipologji të mëdha:
Tarifa: bëhet fjalë për tarifa të larta mbi importet e ardhura nga vendet e sanksionuara. Sektori është në qendër të vëmendjes botërore pas rritjes së tarifave të vendosura nga Shtetet e Bashkuara ndaj produkteve të ndryshme të prodhuara në Kinë (në radhë të parë, çelik dhe alumin) dhe shpagimeve të tyre në fazë adoptimi.

2) Kuota: shërbejnë për të kufizuar nga pikëpamja sasiore mallrat e shkëmbyera me një vend.
3) Embargo: është një kufizim tregëtar që e pengon një vend të shkëmbejë mallra me një tjetër. Ka të bëjë gjithnjë e më shpesh edhe me individë, kompani dhe banka të veçanta.
4) Barriera jotarifore: janë rregullime jofiskale të tregëtisë së jashtme që kanë për qëllim të kufizojnë qarkullimin e mallrave të vendit të goditur, në mënyrë të veçantë që t’i frenojë importet. Për shembull, mund të marrin pamjet e normave teknike ultra të detajuara rreth konfeksionit, prejardhjes, përbërjes, afatit të skadimit të produkteve etj., ku vetëm kontrolli i konformitetit është në gjendje që ta bllokojë për një kohë të gjatë një mall në dogana, duke i shkaktuar një dëm të madh.

5) Ngrirje dhe/ose sekuestrim të mallrave (edhe financiare) që u përkasin vendeve të treta.

Degjenerim i sistemit
Një barabrazim në kuptimin e vërtetë të fjalës i “problemit – sanksione” përbëhet nga fakti që, siç e kemi cekur tashmë, nuk janë vetëm Kombet e Bashkuara ato që i vendosin në emër të interesit kolektiv të komunitetit ndërkombëtar, por edhe grupe shtetesh – siç është rasti i Bashkimit Europian – apo deri edhe një i vetëm. Referimi është i qartë: Shtetet e Bashkuara. Natyrisht që veprojnë mbi bazën e interesit të tyre ekskluziv, duke e shtuar dora dorës numrin e vendeve të goditura, me rënduesin e mëtejshëm të përbërë nga ekstraterritorialiteti i vendimeve juridiko – politike të marra kundër vendeve të treta që nuk kanë ndërmend të aderojnë në bojkotime të vendosura unilateralisht: ndalimet dhe gjobat amerikane nuk vlerë jo vetëm brenda kufijve kombëtarë, por erga omnes, domethënë në të gjithë planetin. Do të jetë ky rasti i kompanive europiane (sidomos franceze, gjermane dhe italiane) që do të refuzonin t’u përmbaheshin masave kufizuese të vendosura javët e kaluara nga Administrata Trump kundër Iranit, duke humbur kontrata prej dhjetëra miliarda dollarësh.

Në të kaluarën e vonshme, Uashingtoni ka arritur në fakt që vendosë gjoba edhe stratosferike – si ajo prej 8.9 miliard dollarësh të vënë Paribas më 2014 me akuzën se kishte pranuar të ndërmjetësonte disa transaksione me Teheranin. Megjithëse kjo rezulton totalisht e paligjshme, pasi shkel sovranitetin e vendeve të goditura dhe normat më të zakonshme juridike ndërkombëtare. Michel Sapin, Ministri i atëhershëm francez i Financave, u ankua se «ekstraterritorialiteti i modeleve amerikane, lidhur me përdorimin [global] të dollarit, duhet ta shtyjë Europën që të mobilizohet që ta favorizojë përdorimin e euros si valutë me përdorim ndërkombëtar» për të luftuar «parregullsi» të ngjashme.

Ftesë e ngjashme, në rastin iranian, ka ardhur jkohë më parë nga ekonomisti i famshëm Jeffrey Sachs, sipas të cilit «Europës i duhet të përballojë sanksionet ekstraterritoriale të Amerikës». «Një gjë është që Shtetet e Bashkuara të vendosin që të mos kenë marrëdhënie tregëtare me Iranin. Një tjetër është që qeveria amerikane të tentojë të bllokojë shkëmbimet tregëtare e vendeve të tjera me të… Problemi i vërtetë do të jenë kompanitë amerikane që operojnë jashtë Shteteve të Bashkuara dhe që ndërveprojnë me Iranin nëpërmjet valutave të ndryshme nga dollari, si euro apo renminbi.

Sigurisht që Shtetet e Bashkuara do të tentojnë që t’i ndëshkojnë kompani të tilla, duke synuar në degët vendore, duke kërkuar që t’i nxjerrin para gjykatave [natyrisht amerikane, shënimi im.] ose duke u mohuar aksesin në tregun amerikan. Dhe është këtu që Bashkimi Europian duhet të tregojë një pozicionim të vendosur dhe të bëjë një lëvizje që shkon përtej lutjes Trump për “përjashtime” ndaj marrëveshjeve tregëtare specifike europiane, një proces që do t’i bënte vendet europiane edhe më të nënshtruara ndaj kapriçove të tij. Europa duhet të shqiptojë një “jo” të vendosur dhe të paekuivok ndaj sanksioneve ekstraterritoriale amerikane, sidomos për kompanitë që operojnë me valuta të ndryshme nga dollari… Paqja botërore varet nga aftësia e Europës për të mbrojtur Kartën e Kombeve të Bashkuara dhe rregullat e tregëtisë ndërkombëtare».

Vërtet vlejnë sanksionet? Në këtë pikë duhet që të bëhet një pyetje kyçe mbi të gjithë systemin sanksionues: është vërtet i dobishëm për të arritur finalitet që deklaron? Në pamje të parë, përgjigja duket të jetë pozitive, duke parë përdorimin në rritje që u bëhet. Për shembull, Presidenti Donald Trump, siç e kemi cekur tashmë, është i bindur se diktatori koreanoverior Kim Jong Un ka vendosur të negociojë dhe ta takojë – duke hequr dorë (ndoshta) nga ëndërrat e tij bërthamore – pikërisht falë sanksioneve drastike dhe gjithnjë e më shtrënguese që Shtetet e Bashkuara kanë arritur të vendosin nëpërmjet Kombeve të Bashkuara.

Në të vërtetë, thekson Emily Cashen në “World Finance”, «sipas një studimi të kryer midis viteve 1915 e 2006, sanksionet kanë pasur sukses vetëm në 30% të rasteve». Edhe pse, sa më shumë që janë të përgjithshme dhe gjenerike, aq më i vogël është probabiliteti që të prodhojnë një rezultat pozitiv: përvoja e dekadave të fundit na mëson se ndalimi i përdorimit në sektorë të caktuar dhe specifikë, ku një vend tregon ndjeshmëri të dukshme, mund të shkaktojë dëme të konsiderueshme dhe, për pasojë, të rezultojë më efikas. Një faktor tjetër që implikon një arritje të favorshme është të godasësh një vend me përmasa të vogla, fuqimisht i varur nga jashtë për zërat e rëndësishëm e shkëmbimeve të tij, pasi kjo e rrit ndjeshëm impaktin e masave.

Koreja e Veriut mund të përbëjë një prej shembujve më të mirë, ndërsa sanksionet e vendosura “kontinentit – Rusi”, pavarësisht se shumë herë të forcuara, kanë demonstruar një vlefshmëri shumë të ulët. Ralph Peters, komentator i njohur i “New York Post”, ka hartuar një kod të shkurtër efikasiteti:
– Sanksionet funksionojnë më mirë në kuadër të një “pakete” masash më të gjerë: janë instrument, jo zgjidhja e vetme e përdorshme
– Sanksionet funksionojnë vetëm nëse drejtohen kundër një shtet drejtuesit e të cilit duhet t’u japin llogari popullit të tyre (kështu, demokracitë rezultojnë shumë më të dobëta se regjimet autoritare)
– Sanksionet (siç kanë ndodhur në Kubë) nuk funksionojnë në rast se vendi i goditur gëzon mbrojtje të jashtme, që ia dobësojnë efektshmërinë me mbështetjen e tyre politiko – ekonomiko – tregëtare
– Sanksionet “punojnë” ngadalë: duhet të disponojnë kohë të mjaftueshme me qëllim që japin rezultate të prekshme.

Në thelb, një sintezë e mirë e potencialiteteve të instrumentit është krijuar nga përkufizimi i përpunuar prej Sambit Panigrahi i Indian Institute of Foreign Trade në New Delhi: «Sanksionet janë si shkrepsja: mund të digjen me shpejtësi duke përfunduar në asgjë, ama mund edhe të shkaktojnë zjarre të pakontrollueshme».
(nga Affari Esteri)

Përgatiti
ARMIN TIRANA

Bisedë kolosësh të artit: Gabriel Garcia Marquez dhe Akira Kurosawa

Në tetor të vitit 1990, nobelisti i letërsisë Gabriel Garcia Marquez shkon në Tokio ku takon regjisorin më të madh japonez Akira Kurosawa. Dy kolosët e artit ulen e bisedojnë për gjashtë orë të tëra për filmin, letërsinë, tragjedinë e politikën. Markesi, mjeshtri i fjalës së shkruar, në fillime të karrierës ka punuar si gazetar, madje ka shkruar edhe kritikë filmi për gazetat kolumbiane.

Edhe Kurosawa zbulon se në rini, menjëherë pas Luftës së Dytë, ka punuar gazetar dhe flet për temat që nuk ka mundur t’i shkruante pasi ishin të ndaluara nga pushteti. Markesi haptas shpreh adhurimin për punën e regjisorit të madh, madje deklaron se një film të tij e ka shikuar madje 6 herë dhe tërë kohën u ka folur fëmijëve të tij për të. Një pjesë e transkriptit të kësaj bisede (që po e sjellim këtu) është botuar në Los Angeles Times më 1991.

Gabriel García Márquez: Nuk dua që kjo bisedë mes miqsh të duket si intervistë për shtyp, por unë kam kureshtjen e madhe të mësoj për shumë gjëra rreth jush dhe punës tuaj. Për fillim, më intereson të di si i shkruani skenarët. Së pari, për shkak se edhe unë jam skenarist. Dhe, së dyti, për shkak se ju keni bërë adaptime të jashtëzakonshme të veprave të mëdha letrare, dhe unë kam shumë dyshime për adaptimet që u janë bërë ose do t’u bëhen veprave të mia.

Akira Kurosawa: Kur e ngjiz një ide origjinale të cilën dua ta kthej në skenar, mbyllem në dhomë hoteli me letër e laps. Në atë pikë kam një ide të përgjithshme për fabulën dhe e di pak a shumë se si do të përfundojë. Nëse nuk e di me çfarë skene t’ia filloj, ndjek rrjedhën e ideve që burojnë në mënyrë natyrale.

García Márquez: Çfarë ju vjen në mendje përpara, ideja apo imazhi?
Akira Kurosawa: S’mund ta shpjegoj qartë, por mendoj se çdo gjë fillon me disa imazhe të shpërndara. Për dallim, e di që skenaristët këtu në Japoni së pari krijojnë një pamje të përgjithshme të skenarit, duke e organizuar sipas skenave, dhe pasi të sistematizojnë fabulën fillojnë të shkruajnë. Por, s’ma do mendja që kjo është mënyra e duhur për të shkruar, pasi ne nuk jemi Zoti.

Gabriel García Márquez: A ka qenë metoda juaj njësoj intuitive kur keni adaptuar Shekspirin apo Gorkin apo Dostojevskin?
Akira Kurosawa: Regjisorët që i bëjnë filmat dosido mund të mos e kuptojnë që është shumë e vështirë t’ia përçosh audiencës imazhet letrare përmes imazheve kinematografike. Për shembull, kur adaptohej një roman detektivësh, në të cilin një kufomë gjendej pranë shinave të hekurudhës, një regjisor i ri insistonte që një lokacion i përshtatej përsosmërisht atij në libër. “E ke gabim”, i thashë. “problemi është se ti e ke lexuar romanin dhe e di që një kufomë është gjetur pranë shinave. Por, për njerëzit që nuk e kanë lexuar nuk ka asgjë të posaçme për atë vend”. Ai regjisor i ri ishte i magjepsur me fuqinë magjike të letërsisë, pa e kuptuar që imazhet kinematografike duhet të shprehen në mënyrë tjetër.

Gabriel García Márquez: A ju kujtohet ndonjë imazh nga jeta reale që e konsideroni të pamundur ta shprehni në film?
Akira Kurosawa: Po. Atë të qytetit të minatorëve të quajtur Ilidaçi, ku kam punuar si asistent regjisor kur kam qenë shumë i ri. Regjisori në shikim të parë të pamjes e deklaroi atmosferën të mrekullueshme dhe të çuditshme, dhe kjo ishte arsyeja pse ne e xhiruam atë. Por imazhet paraqiten vetëm një qytet të rëndomtë, pasi u mungonte diçka që ne e dinim: që kushtet e punës (në qytet) ishin shumë të rrezikshme dhe që gratë dhe fëmijët e minatorëve jetonin në frikë të përhershme për sigurinë e tyre. Kur shikoni fshatin ju pështjellohet peizazhi me atë ndjenjë dhe e perceptoni më të habitshëm se që është në të vërtetë. Por kamera nuk e sheh me sy të njëjtë.

Gabriel García Márquez:: E vërteta është që unë njoh shumë pak romansierë që kanë qenë të kënaqur me adaptimet për ekran të librave të tyre. Çfarë përvoje keni ju me adaptimet tuaja?
Akira Kurosawa: Më lejoni, së pari, t’u bëj një pyetje: A e keni parë filmin tim Red Beard?
Gabriel García Márquez: E kam parë gjashtë herë në 20 vjet dhe u kam folur për të fëmijëve të mi gati për çdo ditë deri sa janë rritur për ta parë vetë. Jo vetëm që është një nga filmat tuaj më të pëlqyer nga familja ime dhe unë, por për mua është një nga më të pëlqyerit në gjithë historinë e kinematografisë.

Akira Kurosawa: Red Beard është pikë reference në evolucionin tim. Të gjithë filmat para tij janë të ndryshëm nga ata pas tij. Ishte fundi i një faze dhe fillimi i një faze tjetër.
Gabriel García Márquez: Kjo është e qartë. Për më tepër, brenda të njëjtit film ka dy skena që janë ekstreme në relacion me tërësinë e veprës tuaj, dhe të dyja janë të paharrueshme; njëra është episodi me kalin e shtrigave (mantis religiosa, lloj karkaleci) e tjetra lufta karate në oborrin e spitalit.

Akira Kurosawa: Po, por çfarë desha të ju them është që autori i librit, Shuguro Yamamoto, ka kundërshtuar gjithmonë që librat e tij të bëheshin filma. Ai bëri përjashtim me Red Beard sepse unë ngulmova me kryeneçësi të pamëshirshme deri sa ia arrita qëllimit. Megjithatë, kur e përfundoi shikimin e filmit, u kthye kah unë dhe më tha: “E pra, është më interesant se romani im.”

Gabriel García Márquez: Pyes veten, pse e pëlqeu aq shumë?

Akira Kurosawa: Sepse ai kishte vetëdije të qartë për karakteristikat qenësore të kinemasë. E vetmja gjë që kërkoi nga unë ishte që të isha shumë i kujdesshëm me protagonisten, një femër plotësisht e dështuar, siç e shihte ai. Por është interesante që kjo ide e femrës së dështuar nuk ishte eksplicite në romanin e tij.

Gabriel García Márquez: Mbase ai mendonte se ishte. Është diçka që na ndodh shpesh ne prozatorëve.

Akira Kurosawa: Ashtu është. Në të vërtetë, pasi të kenë parë filmat e bazuar në librat e tyre, disa shkrimtarë thonë: “Kjo pjesë e romanit tim është portretuar mirë.” Por në të vërtetë i referohen diçkaje që është shtuar nga regjisori. E kuptoj çfarë thonë, sepse mund të shohin të shprehur qartë në ekran, nga intuita e pastër e regjisorit, diçka që kanë menduar ta shkruajnë por nuk kanë qenë të aftë ta bëjnë.

Gabriel García Márquez: Është e ditur që: “Poetët janë përzierës të helmeve.” Por, të kthehemi të filmi juaj aktual, a do të jetë tajfuni gjëja më e vështirë për ta filmuar?

Akira Kurosawa: Jo. Gjëja më e vështirë është të punosh me kafshët. Gjarpinj uji, thnegla trëndafil ngrënëse. Gjarpinjtë e zbutur janë të mësuar shumë me njerëzit, nuk ikin instinktivisht, dhe sillen si ngjalat. Zgjidhja ishte të kapnim një gjarpër të madh të egër, i cili përpiqej të ikte me gjithë fuqinë që kishte dhe ishte vërtetë i frikshëm. Andaj luajti rolin e tij shumë mirë. Sa për thneglat, çështja ishte se duhej t’i zinim në një kuadër të vetëm tek ngjiteshin trungut të trëndafilit deri sa të arrinin te lulja. Ata ngurronin për një kohë të gjatë, derisa bëmë një vijë me mjaltë në trungun e trëndafilit dhe thneglat u ngjitën. Në të vërtetë, kemi pasur shumë vështirësi, po ia ka vlejtur, sepse kam mësuar shumë për ta.

Gabriel García Márquez: Po, e kam vërejtur. Po, çfarë filmi është ky që ka probleme si me thneglat dhe më tajfunet? Cila është fabula?

Akira Kurosawa: Është e vështirë të përmblidhet në disa fjalë.

Gabriel García Márquez: A e vret dikush dikë?

Akira Kurosawa: Jo. Thjesht flet për një grua plakë nga Nagasaki që i ka mbijetuar bombës atomike, e të cilën e kanë vizituar nipërit e saj verën e kaluar. Nuk kam filmuar skena shokuese reale, të cilat do të ishin të padurueshme dhe prapë në vetvete nuk do të shprehnin tmerrin e dramës. Çfarë dua të përçoj është lloji i plagëve që bomba atomike ka lënë në zemrat e njerëzve tanë, si fillojnë gradualisht të shërohen ato. Më kujtohet qartë dita e bombardimit, dhe, madje as sot nuk mund të besoj që kjo ka mundur të ndodhë në botën reale. Por pjesa më e dhimbshme është që japonezët tashmë e kanë lënë në harresë.

Gabriel García Márquez:Çfarë do të thotë kjo amnezi historike për të ardhmen e Japonisë dhe për identitetin e japonezëve?

Akira Kurosawa: Japonezët nuk flasin haptas për të. Politikanët tanë në veçanti janë të heshtur nga frika e SHBA-ve. Mund të kenë pranuar arsyetimin e Trumanit se ai përdori bombën atomike vetëm për të përshpejtuar përfundimin e Luftës Botërore. Për ne, lufta vazhdon ende. Statistika e të vdekurve në Hiroshimë dhe Nagasaki zyrtarisht është publikuar të jetë 230.000. Por në të vërtetë kanë vdekur mbi gjysmë milioni njerëz. Edhe sot janë 2700 pacientë në Spitalin e Bombës Atomike në pritje për të vdekur nga efektet e rrezatimit pas 45 vjetësh agonie. Me fjalë të tjera, bomba atomike ende po i vret japonezët.

Gabriel García Márquez: Shpjegimi më i arsyeshëm duket të jetë që SHBA-të u ngutën ta përfundojnë me bombë nga frika që sovjetët do ta merrnin Japoninë para se ta bënin ata.

Akira Kurosawa: Po, por pse e hodhën në qytetin e banuar vetëm me civilë, të cilët nuk kishin asgjë të bënin me luftën? Kishte përqendrime ushtarake të cilët në fakt zhvillonin luftën.

Gabriel García Márquez: As nuk e hodhën në Pallatin Perandorak, i cili duhet të ketë qenë vend i cenueshëm në zemër të Tokios. Besoj se gjithë kjo shpjegohet me faktin që ata donin ta linin të paprekur fuqinë politike dhe ushtarake për të kryer negociata të shpejta me ta, pa u dashur që të ndajnë plaçkën e luftës me aleatët e tyre. Është diçka që nuk e ka përjetuar asnjë shtet në gjithë historinë e njerëzimit. Po tash: po të ishte dorëzuar Japonia pa bombë atomike, a do të ishte e njëjta Japoni që është sot?

Akira Kurosawa: Është vështirë të thuhet. Njerëzit që i shpëtuan Nagasakit nuk duan të kujtojnë përvojën e tyre, sepse shumica e tyre, në mënyrë që të mbijetojnë, është dashur të braktisin prindërit, fëmijët e tyre, vëllezërit dhe motrat. Edhe sot ndihen fajtorë. Pastaj, forcat e SHBA-ve që pushtuan vendin për gjashtë vjet ndikuan në mënyra të ndryshme përshpejtimin e harresës, e qeveria Japoneze bashkëpunoi me ta. Unë do të pajtohesha të kuptoja gjithë këtë si pjesë e pashmangshme e tragjedisë të prodhuar nga lufta. Por besoj se, më në fund, shteti që hodhi bombën duhet t’i kërkojë falje popullit japonez. Deri sa të ndodhë kjo, kjo dramë nuk do të përfundojë.

Gabriel García Márquez: Aq gjatë? A nuk mund të kompensohet fatkeqësia me një periudhë të gjatë të lumturisë?

Akira Kurosawa: Bomba atomike është pika nistore e Luftës së Ftohtë dhe garës në armatim dhe shënon fillimin e procesit të krijimit dhe përdorimit të energjisë bërthamore. Lumturia kurrë nuk do të jetë e mundur duke pasur parasysh këtë origjinë.

Gabriel García Márquez: E kuptoj. Energjia bërthamore ka lindur si forcë e mallkuar dhe një forcë e lindur nga mallkimi është një temë e përsosur për Kurosavën. Po çka më brengos është se ju nuk e dënoni vetë energjinë bërthamore, por mënyrën se si është keqpërdorur që nga fillimi. Energjia elektrike është gjë e mirë, përkundër karriges elektrike.

Akira Kurosawa: Nuk është e njëjta gjë. Unë mendoj që energjia tejkalon mundësitë për kontrollim që mund të vendosen nga qeniet njerëzore. Në rast të gabimit në menaxhim të energjisë bërthamore, katastrofa e menjëhershme do të ishte e paanë dhe rrezatimi do të qëndronte për qindra breza. Le të mos i përdorim elementet që vazhdojnë të ziejnë për qindra mijëra vite.

Gabriel García Márquez: Një masë të madhe të besimit në humanitet ia kam borxh filmave të Kurosavës. Por, unë po ashtu e kuptoj pozitën tuaj në dritën e padrejtësisë së tmerrshme kur bomba u përdor vetëm kundër civilëve dhe amerikanët e japonezët konspiruan për të bërë Japoninë të harrojë. Por më duket njësoj e padrejtë të mallkojmë përjetë energjinë bërthamore, duke pasur parasysh që mund të kryejë shërbime të mëdha jo-ushtarake për njerëzimin.

Akira Kurosawa: Qeniet njerëzore do të jenë më njerëzore kur të kuptojnë se ka disa aspekte të realiteti që ata nuk duhet t’i manipulojnë. Unë nuk besoj se kemi të drejtë të prodhojmë fëmijë pa anus, apo kuaj tetëkëmbësh, siç po ndodh në Çernobil. Por po më duket që kjo bisedë është bërë tepër serioze, dhe ky nuk ka qenë qëllimi im.

Gabriel García Márquez: Kemi bërë gjënë e duhur. Kur një temë është serioze si kjo, nuk mund ta diskutosh ndryshe pos seriozisht. A hedh ndopak dritë në mendimet tuaja për këtë çështje filmi që e keni në proces të përfundimit?

Akira Kurosawa: Jo drejtpërdrejt. Unë kam qenë gazetar i ri kur është hedhur bomba dhe kam dashur të shkruaj artikuj për atë që kishte ndodhur, por ishte absolutisht e ndaluar deri në përfundim të pushtimit. Tani, për të bërë këtë film, kam filluar të hulumtoj dhe të studioj këtë temë dhe tani di shumë më shumë se atëherë. Por, sikur t’i shprehja mendimet e mia drejtpërdrejt në film, nuk do të shfaqej në Japoninë e sotshme, as kudo tjetër.

Gabriel García Márquez: A mendon se mund të jetë e mundur të botohet transkripti i këtij dialogu?

Akira Kurosawa: S’kam asgjë kundër. Përkundrazi. Kjo është një çështje për të cilën duhet të japin mendimet e tyre shumë njerëz në botë, pa kufizime të asnjë lloji.

Gabriel García Márquez: Ju faleminderit shumë! Duke pasur parasysh të gjitha, po të isha japonez, për këtë temë, do të isha po aq i palëkundur sa ju. Dhe në çdo rast, unë ju kuptoj. Asnjë luftë s’është e mirë për askënd.

Akira Kurosawa: Ashtu është. Problemi është që kur fillojnë të shtënat, madje edhe Krishti dhe engjëjt kthehen në shefa të shtabeve ushtarake.

Falenderime në shumë gjuhë të ndryshme, Rama në Bruksel: Na duhen para!

Kryeministri Edi Rama e nisi fjalën e tij në Konferencën e Donatorëve në Bruksel me falënderime në disa gjuhë të botës.
Në emër të popullit shqiptar, ai i kërkoi vendeve anëtare të BE, por jo vetëm që ta ndihmojnë Shqipërinë në procesin e rindërtimit.

“Faleminderit nga thellësia e zemrës për mbështetjen vyer që keni dhënë deri më tash dhe ju lutëm. Flas këtu edhe ne emër dhe nga zemra e shqiptarëve. Ju lutem na mbështesni. Faleminderit që pranuat ftesën e presidentes së KE në këtë mbledhje të posaçme për të kuptuar sa të errëta kanë qenë këto momente për vendin time.

Kështu që ju lutem na ndihmoni ndërkohë që përpiqemi të mëkëmbeni nga dëme që shkojnë përtej mundësive tona njerëzore dhe të rindërtojmë nga goditja e pamëshirshme që na goditi në orët e hershme të 26 nëntorit. Faleminderit Ursula, ty personalisht dhe ekipit tënd.

Faleminderit Charles Michel që na treguat qysh prej atij momenti të parë tronditje deri në këtë moment të ngrohtë dhe ngushëllues të kësaj mbledhje kaq të madhe frymën e BE, të këtij organizmi që ka bërë kaq shumë”, tha ai.

Shqipëria tha Rama u përball me dy tërmete, njëri fizik dhe tjetri politik.
“Drejt 2019 dhe në vigjilje të 2020 dy plagë të mëdha na u hapën. Njëra fizike dhe tjetra politike, të dyja u bënë bashkë për ti lënë miliona shqiptarë në vend e në mbarë botë të tronditur tërësisht.

Në fakt plaga fizike është arsyeja pse jemi këtu, tërmeti i 26 nëntorit. Por edhe pas dridhjeve të para ne sërish po përpiqemi të përballojmë pasojat e “tërmetit” të 18 tetorit një ditë kaq e errët në kalendarin tonë, ku KiE nuk vendosi për hapjen e bisedimeve me Shqipërinë. Me besoni, këto tronditje janë të gdhendura në mendjet dhe shpirtrat tonë.

Nuk jemi i vetëm në botë që përballemi me një katastrofë natyrore. Edhe tërmeti që kaluam nuk ishte më vdekje prurësi i 2019, por jemi të vegjël, relativisht të varfër. Vendet e pasura mund ti përballin vetë katastrofat e tyre”, shtoi Rama.