21 C
Tirana
E mërkurë, 14 Maj, 2025

Irani midis superioritetit dhe sindromës së rrethimit

Marrëdhëniet e Iranit me vendet fqinje, larg nga përmbledhja – siç do të linte të mendonte diskutimi gjeopolitik dominues – në një antagonizëm irano – arab apo shito – sunit, i kanë rrënjët në një periudhë të gjatë të historisë të përbërë nga kundërvënie, por edhe nga bashkëpunimi. Elementë këto që shpjegojnë karakterin kompleks dhe shpesh ambig të këtyre raporteve.
Arabët janë armiku hereditar?
Në ndryshim nga Arabia Saudite, e paraqitur si një rivale e madhe, por që praktikisht është një vend i ri, me më pak se një shekull jetë dhe me vetëm 30 milionë banorë, besnikëria e të cilëve ndaj familjes mbretërore ngre ndonjë pikëpyetje, Irani posedon një histori mijëvjeçare, të ndarë nga një popullsi prej më shumë se 80 milionë banorësh. Qytetarë, diversiteti i madh etnik i të cilëve (90% e iranianëve kupton persishten, që megjithatë përfaqëson gjuhën amë të pothuajse gjysmës së popullsisë) nuk e pengon kohezionin, ashtu siç demonstrohet nga mobilizimi kombëtar ka dezertime për luftën Iran – Irak. Ky është motivi për të cilin qëndrimi mbizotërues i iranianëve ndaj sauditëve dhe arabëve në përgjithësi tregon më shpesh indulgjencë sesa armiqësi. Rrënjët historike me të cilat mburren iranianët, që pëlqejnë të paraqiten si trashëgimtarët e “shtetit më të vjetër të botës”, praktikisht i autorizon që t’i shikojnë nga lart të ardhurit e rinj. Në këtë aspekt është simptomatike kokëfortësia e iranianëve për ta konsideruar Gjirin si “persik”, një mënyrë për të afirmuar se sot, ashtu si dje, në bregun perëndimor të këtij deti nuk ka pothuajse asgjë domethënëse. Kundërshtia arabo – persiane, larg nga të qenit një përplasje shekullore midis të “barabartësh”, është në radhë të parë një përplasje midis egosh, që vendos përballë dy sisteme qytetërimi të dehur nga një vetëstimë e madhe, por me një pamje historike krejtësisht të ndryshme. Arabët myslimanë kanë pushtuar Perandorinë Sasanide në shekullin e VII-të, por të gjitha burimet tregojnë se ata janë mirëpritur nga popullsitë vendase, të lodhura nga luftërat midis kristianëve dhe zoroastrianëve. Ky fakt shpjegon se pse iranianët e kanë adoptuar masivisht dhe në mënyrë të parakohshme fenë myslimane e sjellë nga pushtuesit arabë. Në të kundërt, të pajisur me një trashëgimi tashmë të lashtë, ata i kanë bërë një rezistencë të fortë të gjitha tentativave arabizuese. Nga ana tjetër, Irani nuk ka qenë kurrë në konflikt me një fuqi arabe deri në shekullin e XX-të, për arsyen e thjeshtë se nuk kanë ekzistuar kurrë të tilla në kufijtë e tij.

Është në fakt me turqit, mongolët, rusët e britanikët që iranianët kanë pasur probleme, domethënë me të njëjtat fuqi që u është dashur të përballen edhe popujt arabë. Gjithsesi, arabë e persianë, larg nga të kenë përfaqësuar dy kampe fuqimisht të kundërta, u është dashur që gjatë historisë të përballen me kërcënime të ngjashme, që shpesh kanë përcaktuar një solidaritet faktik. Akoma në periudhën më të egër të Luftës së Ftohtë, në shekullin e XX-të, Teherani dhe Riadi kanë përfaqësuar dy prej aleatëve më të fortë të Uashingtonit në rajon. Rivaliteti i vetëm i tyre konsistonte në përcaktimin se kush ishte “xhandari i Gjirit” më i mirë për sytë e Dajë Semit. Në tërësi, identiteti iranian nuk është mbështetur mbi kundërshtimin ndaj arabëve, që në praktikë nuk kanë përbërë asnjëherë një kërcënim të vërtetë, por më shumë në raportin me turqit dhe mongolët, patjetër më të rrezikshëm. Përfundimisht, më shumë se në antagonizmin, identiteti iranian duket se buron nga një formë solipsizmi përballë historisë dhe kujtesës së vet, i vetëdijshëm për eksepsionalitetin e tij. Nëse pikërisht duam të individualizojmë një moment të saktë në të cilin lind antagonizmi midis iranianëve dhe arabëve, kjo i takon Kalifatit të Bagdadit, kur administrimi dhe inteligjenca e Kalifatit qenë thuajse krejtësisht në duart e persianëve. Një rivalitet i tille konkretizohet me Perandorinë Safavide, kur pikërisht për t’u dalluar prej arabëve (prej tyre të quajtur përbuzshëm “hardhucangrënës”), iranianët do të zgjedhin islamin shiit për t’u diferencuar nga ai sunit i arabëve dhe i turqve.

Kthesa e vitit 1979
Kjo nënshtresë ka evoluar duke filluar nga vitet ’80 të shekullit të kaluar, kur Revolucioni Islamik e ka rimodeluar thellë identitetin politik ideologjiko – teologjik të Iranit. Revolucioni Khomeinist, i kryer në emër të despotizmit të Shahut, ka ngjallur frikëra të shumta në shumë vende fqinje, si laikë (Iraku i Saddam Hussein), ashtu edhe islamistë (Arabia Saudite e Saudëve). Nga ana tjetër, Ajatollah Khomeini nuk e kishte mbajtur asnjëherë sekret vullnetin e tij për ta eksportuar revolucionin në të gjithë zonën. Përfundimisht, arsyeja për të cilën Republika Islamike, duke filluar nga 1979, ka shkaktuar dhe vazhdon të shkaktojë shqetësimin e shumë fuqive arabe e perëndimore, jo edhe aq prej orientimit “islamik” të saj (ky aspekt nuk i frikëson sauditët dhe arabët e tjerë), por prej karakterit “republikan” e “revolucionar”, të perceptuar si një burim i rrezikshëm frymëzimi për kundërshtarët e brendshëm. Në këtë aspekt, duket interesante të nënvizohet sesi “harku shiit” është dhe sidomos një “hark republikan” dhe “progresist”, i përbërë nga Irani, Iraku, Siria dhe Libani, të zëna me një armiqësinë e një “sunizmi në rritje” që është në thelb një “rritje monarkiste” dhe “tradicionaliste”, duke përjashtuar Turqinë dhe Egjiptin, vende gjithsesi të prekura nga një rigjallërim autokratik që tenton t’i transformojë në “monarki republikane”.
Qysh në vitet ’80, petromonarkitë e Gjirit kishin financuar luftën e Saddam Hussein kundër Iranit jo edhe aq për të frenuar një ekspansion hipotetik shiit – për të cilin ngrihet pikëpyetja se mbi cilat masat popullore do të mund të mbështetej, në një zonë si Lindja e Mesme, ku sunitët janë ultra mazhoritarë, por për të zeruar në lindje një valë të mundur revolucionare tribotiste, kërcënimi i së cilës ishte në mënyrë të konsiderueshme shumë më konkret. Të dy blloqet që përballen akoma në Lindje të Mesme nuk janë edhe aq të karakterizuar nga divergjenca fetare (që megjithatë ekzistojnë dhe përbëjnë për sunitët një luftë kundër herezisë), sesa për mosdakordësi të natyrës politike (revolucionarë islamikë kundër konservatorëve). Ky fakt shpjegon ndalimin e fundit të Katarit nga ana e fuqive sunite, me pretekstin e ruajtjes së marrëdhënieve tejet miqësore me fqinjin e tij iranian. Kështu që ndarja është në radhë të parë politike, më shumë sesa fetare. Teherani i kushton zyrtarisht vëmendje që të mos e përçmojë sunizmin dhe arabët, por, në mënyrë gjenerike kritikon despotizmin dhe imperializmin. Nëse fuqitë sunite, në të kundërt, nuk lodhen së shënjestruari e kritikuari “ekspansionizmin shiit”, kjo është për shkak se ato, në ndryshim nga iranianët, kanë të gjithë interesin për ta spostuar debatin në terrenin fetar, për ta patjetër shumë më i favorshëm.

Sindroma e “shkretëtirës së tartarëve” apo si “çitadelë e rrethuar”
Nëqoftëse Irani i shikon me përçmim petromonarkitë e Gjirit për jokonsistencën e tyre historike, këto të fundit e shikojnë kundërshtarin e tyre me përçmim për faktin që ndjek një konceptim të islamit të konsideruar si i devijuar dhe heretik. Nga këtu, ndjenja e rrethimit që karakterizon psikologjinë iraniane. Dyfish minoritarë prej gjuhës dhe fesë në një Lindje të Mesme në shumicë dërrmuese arabe dhe sunite, iranianët kanë zhvilluar një mosbesim instiktiv ndaj fqinjëve të tyre, që nganjëherë shkon në paranojë. Për t’u mbrojtur nga agresione të ardhura nga ky mjedis rajonal i perceptuar si armiqësor, Republika Islamike ka zhvilluar një strategji që konsiston në projektimin e influencës së saj jashtë kufijve. Një strategji e tillë ka kaluar fillimisht, në respektim të logjikës së eksportimit të revolucionit e dashur për Khomeinin, nëpërmjet një pune tërheqëse mbi masat arabe “rrënjëshkulura” ose më pak me fat, me qëllim që t’i privojnë drejtuesit arabë nga baza e tyre. Në këtë kontekst, Khomeini ka pritur me salltanet të madh në Teheran në vitin 1979 liderin palestinez Yasser Arafat, me rastin e transformimit të ambasadës amerikane në atë palestineze. Tri vite më vonë, Irani rend në themelimin e Hezballahut libanez që shpejt do të bëhen maja e rezistencës arabe ndaj Izraelit, duke bërë që krerët e tij të fitojnë një popullaritet të pashoq në botën arabe, pavarësisht bindjes së tyre shiite. Në këto vitet e fundit rivaliteti midis shiitëve dhe sunitëve është rigjallëruar nga kriza irakene dhe siriane. Teheranit i është dashur që të heqë dorë nga ambiciet e tij hegjemoniste mbi popullsinë arabe dhe ka adoptuar një strategji tërheqjeje që konsiston në federimin rreth Iranit të gjithë asaj që është pakicë në rajon dhe që rezulton nën kërcënimin, real apo hipotetik, të hegjemonisë sunitë. Shiitë të Libanit të Jugut, hazaras afganas, zaydiw të Jemenit, ibaditë të Omanit, alawitë e druzë të Sirisë përbëjnë sot këtë konstelacion heterogjen. Ajo që realisht i bashkon këto entitete është një përbashkësi fatesh më shumë se një përbashkësi feshë. Irani adopton në këtë mënyrë, në shkallë rajonale, të njëjtën strategji të zbatuar tashmë në shkallë kombëtare në Siri nga i mbrojturi i tij Bashar el Assad: të bashkojë të gjitha grupet minoritare, duke u paraqitur si garant i sigurisë dhe i mbijetesës së tyre.

Antisionizmi obsesiv
Në këtë kontekst, armiqësia e Iranit ndaj Izraelit, të cilës i ofron periodikisht dëshmi, mund të duket i habitshëm. Kjo sepse shteti sionist nuk përbën në asnjë mënyrë kërcënim për Iranin, me të cilin ndan shumë tipare të përbashkëta që duhet ta shtyjnë për një afrim. Ashtu si Irani, Izraeli i përket një qytetërimi të vjetër dhe e konsideron botën arabe me një lloj vetëmjaftueshmërie. Ashtu si Irani, Izraeli ka të gjithë interesin që të kërkojë aleatë midis popullsive jo arabe të rajonit. Kjo gjendje e gjërave nuk arrin që të shpjegojë ftohtësinë e marrëdhënieve që ekziston sot midis dy vendeve. Deri në Revolucionin Islamik, Tel Avivi dhe Teherani kanë pasur marrëdhënie të mira, mbi bazën e një strategjie të përbashkët konsistente në lidhjen e marrëdhënieve midis fuqive të mëdha joarabe në rajon (Izrael, Iran, Turqi) për t’ju kundërvënë nacionalizmit arab. Marrëdhënia Iran – Izrael paguan akoma sot çmimin e revolucionit të vitit 1979. Pasi Shahu i urryer kishte qenë mik i Shteteve të Bashkuara dhe i Izraelit, revolucionarët, për t’i shënuar më mirë diferencat e tyre, janë distancuar nga Uashingtoni dhe nga Tel Avivi. Më në përgjithësi, antisionizmi iranian ka përfaqësuar një instrument të dobishëm në strategjinë e subversionit të popullsive arabe të ndërmarrë nga Teherani. Ai përbën edhe një instrument mobilizimi me përdorim të brendshëm, një lloj surrogatoje e luftës antikoloniale e përdorur për të galvanizuar, çimentuar dhe siguruar konsensusin e popullsisë. Së fundi dhe më konkretisht, kundërshtimi obsesiv dhe “a priori” kundrejt Izraelit evidenton edhe vështirësinë e Iranit për të vendosur marrëdhënie bashkëpunimi dhe aleance për shkak të frikës së brendshme ndaj një dominimi të huaj. Nga këndvështrimi i Teheranit, më mirë të jesh i vetëm sesa të marrësh përsipër rrezikun e rënies nën drejtimin e një aleati të bezdisur.
Përgatiti
ARMIN TIRANA

Puna në kompjuter, ja vitaminat që keni nevojë të merrni

Duke u fokusuar në ekranin e kompjuterit, sytë gjithmonë reagojnë ndaj pikave të ndritshme dhe të errëta. Ndaj ata që punojnë në kompjuter kanë nevojë për vitaminë A. Sytë harxhojnë shumë rodopsinë, pigment fotosensitiv, që është i nevojshëm për të parë sa më mirë. Vitamina A luan rol të rëndësishëm në prodhimin e rodopsinës. Njerëzit të cilët duhet ta zvogëlojnë marrjen e yndyrave dhe kolesterolit, mund të hanë ushqim në të cilin ka më shumë beta-karoten. Ato janë të pranishme në shumicën e perimeve, pastaj në pemët siç janë kumbullat e thata, pjepri, pjeshka dhe mango.

Këshilla për ata që punojnë në kompjuter:
Ruani pjerrësinë e tastierës, kur lexoni dhe shkruani.
Për të pasur një qëndrim të mirë, krijoni pjerrësinë në lexim ose shkrim, të ngjashme me bankat e shkollës. Pjerrësia duhet të jetë 20 gradë.
Sfondi përtej ekranit të mos jetë asnjëherë krejt i errët. Të mos ketë reflekse në ekran kontrasti dhe drita e ekranit të rregullohen në vlera mesatare.
Ekrani duhet të jetë rreth 50–60 cm larg syve.
Mundësisht të përdoret filtër për ekranin kundër reflekseve.
Të rrotullohen sytë në ambientin përreth ose të paktën çdo një orë të bëhet një pushim prej 15 minutash.
Punoni me dritë natyrale sa më shumë.

Denoncimi, si po vjedh Balla dhe kreu i PS Prrenjas ujin për biznesin e tyre

Ish-kryeministri Sali Berisha ka publikuar së fundmi disa foto dhe shprehet se, Taulant Balla dhe kreu i PS-së së Prrenjasit iu marrin banorëve uijn për fabrikën e tyre. Berisha ka publikuar një mesazh, që i ka ardhur nga një qytetar, i cili shprehet se Taulant Balla së bashku me Haxhi Collakun, kanë ngritur një fabrikë uji që merr ujë direkt nga tubi kryesor i ujësjellësit pa asnjë lloj leje dhe normalisht pa paguar asgjë.
Postimi i Berishës: Taulant Balla dhe kreu i PS së Prrenjasit iu marrin banorëve ujin për fabrikën e tyre! Lexoni mesazhin dhe shikoni fotot e qytetarit dixhital.
Përshëndetje Doktor!
Uroj të jeni mirë dhe të keni shëndet!

Desha t’ju vë në dijeni në lidhje me situatën e ujit të pijshëm në Prrenjas dhe abuzimit që bëhet me të. Bashkëngjitur gjeni fotot e abuzimit që bën me ujin Taulant Balla. Së bashku me kryetarin e PS Prrenjas, ish-kryetar komune në Rrajcë, Haxhi Collaku, kanë ngritur një fabrikë uji që merr ujë direkt nga tubi kryesor i ujësjellësit pa asnjë lloj leje dhe normalisht pa paguar asgjë. Uji gjendet nëpër dyqane me etiketën “Ujë Qafthana”. Në fillim u çudita pse Bashkia Prrenjas drejtuar nga LSI s’kishte vepruar, por mora vesh që Ujësjellësi i Prrenjasit menaxhohet nga “dishepulli” i Taleban Ballës, kryetari i Bashkisë Librazhd, Kastriot Gurra. Dhe pse dy ujësjellësa të ndryshëm, çuditërisht Kastriot Gurra nuk lejon që të ndahen, por do të vazhdojnë të jenë pjesë e të njëjtës Sh.A. sepse kështu mund të garantojë abuzimin e Shefit të tij të Madh të PS dhe kryetarit të vogël të PS së Prrenjasit.
Anonim të lutem doktor se diktatura e këtyre të “fik derën”.

Kokainë me valixhe diplomatike!

Ministria argjentinase e Sigurisë thotë se ka zbuluar një komplot për të përdorur shërbimin diplomatik të postës së ambasadës ruse për të trafikuar kokainë në Europë. Policia konfiskoi rreth 400 kg kokainë në një valixhe diplomatike në një aneks të ambasadës, pasi ishte njoftuar për këtë nga ambasadori rus në dhjetor 2016.
Ajo më pas nisi një hetim duke zëvendësuar drogën me miell dhe duke shtuar në të aparatura përgjuese. Operacioni çoi në disa arrestime në Argjentinë dhe në Rusi. Ministrja argjentinase e sigurisë Patricia Bullrich tha se kokaina e gjetur në ambasadën në Buenos Aires kishte vlerë prej 50 mln eurosh dhe ishte shumë e pastër.
Sipas saj, ajo kishte si destinacion Rusinë e ndoshta edhe Gjermaninë. Bullrich shtoi se ai që mund të konsiderohet si truri i operacionit të trafikimit ndodhej në gjermani dhe i ishte kërkuar autoriteteve gjermane ta arrestonin atë. Shërbimet ruse të sigurisë kanë ndihmuar në hetim dhe një nga të arrestuarit në Argjentinë ishte një polic shërbimi në Buenos Aires. /TCh/

Krahu i djathtë i Vangjush Dakos kap Portin e Durrësit

Krahu i djathtë i Vangjush Dakos kap Portin e Durrësit. Afrim Bakaj është emëruar sot në krye të Portit të Durrësit, pas shkarkimit të drejtorit aktual Artjon Qirici, që kishte vetëm 4 muaj në këtë post.
Bakaj dha dorëheqjen nga AKU muaj më parë. Nuk dihet arsyeja e shkarkimit të Qiricit, por Bakaj e ka lënë AKU-n pas marrëveshjes PS-PDIU, ku u vendos që PDIU të merrte drejtimin e këtij institucioni. Bakaj, njihet jo vetëm si një nga njerëzit më të afërt të Dakos, por edhe si një socialist i angazhuar në PS-në e Durrësit.
Gjatë fushatës, në qershor 2017, Afrim Bakaj është përfshirë në një sherr me grushta me Arbër Kokën, djalin e Lefter Kokës, ish-ministrit të Mjedisit. Afrim Bakaj është drejtori i ri i Portit të Durrësit, por përveç faktit që është prej vitesh anëtar i Partisë Socialiste, nuk dihet se mbi çfarë kriteresh është bërë përzgjedhja e tij në këtë detyrë. Afrim Bakaj është bërë shpesh herë protagonist në media për skandale që lidhen me detyrën e tij në krye të Autoritetit Kombëtar të Ushqimit apo gjatë fushatës elektorale për zgjedhjet e 2017-ës.

Funksioni më i lartë që ai ka mbajtur ndonjëherë është posti i drejtorit të AKU-së, institucion që u konsiderua tërësisht i dështuar në raportin e Kontrollit të Lartë të Shtetit, i publikuar në muajin gusht të vitit të kaluar.
Si drejtues i AKU-së, bazuar në raportin e KLSH, Afrim Bakaj është një prej pesë drejtorëve që ka cenuar sigurinë ushqimore dhe për pasojë jetën ekonomike dhe sociale në vend, me një ndikim të rëndësishëm në uljen e besimit të konsumatorëve.
Por skandalet për Bakajn nuk përfundojnë me kaq. Në 2015-ën, televizioni ‘Channel One’ raportoi se Bakaj kishte punësuar në AKU nipin e gruas. I pyetur nga gazetari se mbi cilin kriter ishte bërë ky punësim, ish-drejtori tha se “të gjithë kanë të drejtë të punojnë”.
Ndërkohë, më 11 qershor të 2017-ës u raportua për një përplasje fizike midis grupeve të LSI dhe PS në Durrës. Sipas raportimeve nga qyteti bregdetar, në grupin e socialistëve ishin të gjithë njerëz të Bakajt. Ndërkohë, një ditë më vonë, një mbështetës i LSI publikoi në rrjetet sociale ofertën që sipas tij i kishte ardhur nga vëllai i Afrim Bakajt, për t’i dhënë paraprakisht çdo gjë që i ishte ofruar nga partia e Monika Kryemadhit. Sot, Afrim Bakaj është rikthyer sërish si drejtor i Edi Ramës, kësaj here në krye të portit më të madh të vendit.

Pas denoncimit të PD dorëhiqet drejtori i Ramës

Pas denoncimit të Partisë Dmeokratike, drejtori i Ramës dha dorëheqjen. “Nisur nga një reagim publik i një partie politike, lidhur me emërimin pranë Institutit të Statistikave (INSTAT) të Z.Erion Manohasa, sqarojmë se emërimi është bërë konform Ligjit për Nënpunësin Civil, Nr.152/2013 (ndryshuar me Ligjin nr. 178/2014 dhe Ligjin 41/2017).
Është e vërtetë se Z.Erion Manohasa ka pasur një çështje gjyqësore, por çështja është pushuar dhe ai është punësuar sipas ligjit nga lista e pritjes së nëpunësve civilë. Duke u nisur, sidoqoftë nga domosdoshmëria për të mos lënë asnjë hije në integritetin absolut të INSTAT, si një institucion i një rëndësie të veçantë, zoti Erion Manohasa i është kërkuar menjëherë dorëheqja, dhe ai e ka dhënë atë.
Për çdo sqarim lidhur në këtë çështje, ju lutemi kujdo që është i interesuar të kërkojë zyrtarisht dosjen e Z. Manohasa. Nënvizojmë në fund, keqardhjen për një reagim të bazuar në të pavërteta ndaj INSTAT dhe i bëjmë thirrje partive politike që të mos e përfshijnë këtë institucion në politikën e ditës”, thuhet në reagimin e INSTAT.

Alarm antifashist? Një budallallëk

Corriere della Sera

-Giampaolo Pansa, kush është «komandant i bardhë», Aldo Gastaldi, me emrin e luftës Bisagno, të cilit ju i kushtoni librin tuaj të ri?
«Ishte një hero. Komandanti i vetëm partizan jokomunist i Divizionit të III-të Cichero, më i rëndësishmi i gjithë krahinës Liguria. I vdekur në rrethana misterioze menjëherë pas mbarimit të luftës. Jam i bindur se është vrarë».
-Si do t’ua përshkruanit lexuesve të “Corriere della Sera”?
«Një Jezù Krisht me automatik. Thellësisht katolik. Më ka treguar një dëshmitar se çdo javë zhdukej në natën e Val Trebbia. Merrte motoçikletën e tij, shkonte tek një famullitar, i binte me çokë xhamit të famullisë që ta njihnin, rrëfehej, merrte komunionin. Nganjëherë asistonte edhe në meshë. Pastaj kthehej tek njerëzit e tij, kur ka vdekur në moshën 24-vjeçare, ishte ende i virgjër».
-Pse?
«Për të, një katolik i mirë nuk duhej të kishte raporte përpara martesës. Siç thotë Amino Pizzorno, me emrin e luftës Attilio, kreu i SIP-it, shumë delikatit Shërbim Informacioni dhe Policie: “Komisari ynë politik, Miro, do të shkonte i vetëm në Genova e pushtuar nga nazistët për të palluar ndonjë femër; kurse komandanti ynë ushtarak ka zgjedhur virgjërinë»
-Miro quhej në të vërtetë Anton Ukmar.
«Një emër që tingëllon si një e shtënë pushke».
-Në librin tuaj ju hipotezoni se Miro, me fjalë me nënkuptim, e kishte paralajmëruar Bisagno për rrezikun që e priste për shkak të shokëve të tij komunistë.
«Ka mundësi që ta ketë bërë vërtet. Edhe Miro ëndërronte revolucionin dhe diktaturën e proletariatit, ama përçmonte krerët komunistë të Genova, i konsideronte burokratë, ndërkohë që ai ishte një luftëtar i vërtetë, i ashpër».

-Pse komunistët donin ta vrisnin Bisagno?
«Nuk ishte një instrument i manovrueshëm në duart e tyre, siç do të kishin dashur. Kishte propozuar edhe abrogimin postin e komisarit politik. Tentuan në çdo mënyrë ta nxirrnin jashtë loje. Fillimisht komanda e Dvizionit të VI-të liguras kërkoi që t’i hiqte drejtimin e divizionit të tij. Më pas e urdhëruan që ta linte territorin e tij, ku kishte shpëtuar 1200 njerëz nga spastrimet e tmerrshme e “dimrit të mongolëve”, kaukazianëve në shërbim të nazistëve, dhe të shkonte në ekzil në një luginë tjetër. Por ai u paraqit në takim i shoqëruar nga 30 fytyra të vrenjtura, të armatosur me automatikë, dhe komunistëve nuk ua mbajti që të këmbëngulnin. Por tashmë ia kishin bërë benë».
-Bisagno tentoi të ndalojë hakmarrjet pas 25 prillit.
«Në Genova gjaku i të mundurve rrodhi lumë: mbi 800 të vdekur. Shumë nuk kishin prekur kurrë armë me dorë. Rrëfehet, por nuk ka konfirmime, se fashistët hidheshin në furrëlarta ende të gjallë. Bisagno nuk mund ta duronte një gjë të tillë. “Duhet më shumë kurajë për të vrarë sesa të vritesh”, thoshte ai. Në fakt, propozoi që të zëvendësohej policia partizane me policinë ushtarake amerikane».
-Nga këtu edhe fama e tij si mik i amerikanëve.
«Bisagno ishte lidhur me ta. Ishte ftuar në Amerikë për t’u mësuar guerriljen. Një motiv më shumë për ta asgjësuar. Jam i bindur se prapa incidentit të sajuar rrugor ku humbi jetën fshihet një krim i rëndë».
-Si shkoi?
«Bisagno i kishte premtuar një grupi alpinësh të Monterosa, të cilin kishin dezertuar për t’u bashkuar me të, se do t’i çonte në shtëpi, në Garda. Qe njeri i fjalës. U nis nga Genova më 20 maj 1945 me një kamion Fiat 666 dhe një kamion të madh Volksëagen. Ishin dy partizanë të tij, plus shoferi; por ndoshta ka qenë edhe një njeri i katërt që nuk u identifikua kurrë. Bisagno fjeti në Riva del Garda. Të nesërmen, në rrugën e kthimit, filloi që të sillej në mënyrë të çuditshme».

-Çfarë bëri?
«Hapi çantën me dokumentat sekrete që e mbante gjithmonë me vete dhe i shpërndau. Pastaj nisi të dhurojë kartëmonedha: një çmenduri e paimagjinuar për një kurnac si ai. Së fundi, hipi në çatinë e kamionit: një zgjedhje absurde, shumë e rrezikshme. Kur shoferi dredhoi për të shmangur një kolonë robërish lufte gjermanë, Bisagno u rrëzua dhe u shtyp nga një kamion. Bdiq në Spitalin e Desenzano. Autopsia nuk ju bë kurrë».
-Si ka ndodhur, sipas jush?
«Dikush thekson se e kanë helmuar, se kur u rrëzua ishte tashmë duke vdekur. Unë mendoj se është droguar, në mënyrë që të provokonte incidentin. Por në rrënjën e gjithçkaje është një problem më i përgjithshëm».

-Cili?
«Historia e Rezistencës siç e njohim sot është thuajse krejtësisht false dhe duhet rishkruar nga fillimi në fund. 73 vite më pas, është e nevojshme që të jemi të sinqertë: shumë faqe të historisë që konsiderohet si e vërtetë në realitet nuk është. Luftërat civile qenë dy. Përveç asaj kundër nazifashistëve, qe edhe lufta e kryer nga komunistët kundër atyre që nuk e mendonin si ata».
-Nuk duhet të kemi frikë nga e vërteta. Mbetem i bindur se Rezistenca nuk i përket asnjë fraksioni, bile as atij që i ka sekustruar kujtesën në pasluftë, por kombit.
«Lexoj gjithnjë me interes atë që ju shkruani lidhur me Rezistencën, por e mendoj ndryshe. Ju jepni një këndvështrim të luftës tonë civile që mua më duket tejet bujar. Shumë i mirë. Siç ndodh në të gjitha luftërat civile, edhe në Itali konflikti i periudhës 1943 – 1945 ka qenë mizor dhe nuk ka kursyer askënd. Nuk po flas për gjermanët dhe fashistët, kundërshtarë të destinuar që të nënshtroheshin. Po flas për luftën në brendësi të rreshtimit antifashist, i dominuar nga partia e vetme që i ishte kundërvënë gjithmonë regjimit të Mussolinit: Partinë Komuniste».
-Shumë partizanë nuk qenë komunistë.
«Partitë e tjera nuk ekzistonin, duke filluar nga të moderuarit. Qëndronin në komitetet çlirimtare, por nuk kishin asnjë lloj peshe. Kurse komandantët partizanë jokomunistë kishin peshë dhe shpesh shumë. Por kur fillonin t’i kundërviheshin supremacisë së Partisë Komuniste italiane, fillonin të peshonin gjithnjë e më pak. Kishte përjashtime: Mauri në Piemonte, Bisagno në Liguria. Por është pikërisht figura e Bisagno, ajo që na ndihmon të kuptojmë ashpërsinë e konfrontimit të brendshëm në frontin antifashist. Derikur Bisagno është marrë me guerriljen, nuk ka hasur kurrë pengesa. Kur ka nisur të jetë shumë i fortë dhe të bëjë politikë, për të kanë nisur problemet».

-Rezistenca nuk u bë vetëm nga partizanët, por edhe nga civilët. Nga gratë, nga hebrenjtë, nga karabinierët, nga ushtarakët që luftuan përkrah aleatëve, nga të internuarit ushtarakë në Gjermani që preferuan të qëndronin në kampet e përqendrimit në vend që të shkonin në Salò.
«Ama shumica e italianëve donte vetëm që të kalonte furtuna për t’ju përkushtuar punëve të veta dhe kjo është vetë rrënja e fashizmit. E dini cila ishte diferenca midis meje dhe jush? Që unë kam një vizion shumë pesimist për Italinë. Sapo jam punësuar në “La Stampa”, në verën e vitit 1961, Zëvenësdrejtori Casalegno më dërgoi që të intervistoja Giuseppe Saragat, i cili më tha: “Të qeverisësh italianët nuk është e vështirë. Është e kotë”. Përpara tij e kishte thënë tashmë Benito Mussolini».
-Çfarë efekti ju ngjall sot alarmi antifashist?
«Janë budallallëqe. Sot drama e vërtetë është se kemi një klasë politike të paaftë e të rrezikshme. Për këtë arsye kësaj radhe nuk do të shkoj të votoj. Jam i preokupuar për kë ka fëmijë. Unë timin e humba 3 muaj më parë, nga infarkti, në moshën 55-vjeçare. Vetëm dashuria për time shoqe Adele më ka penguar që të vras veten».
-Ju thoni se Rezistenca është atdheu juaj moral.
«E them akoma. Ama jo Rezistencën e atyre që donin një diktaturë nën urdhërat e Moskës».
-Në vitin 1943 ishit vetëm 8 vjeç. Nëse do të kishit pasur 10 më shumë, çfarë do të kishit bërë?
«Ime më Giovanna më thoshte në piemontezçe: “Giampaolo, ti je një vullnetar”. Do të kisha shkuar me partizanët. Ama e respektoj atë që me qëllimin e mirë bëri një zgjedhje tjetër. Dhe nuk kam nevojë për patent që të rishkruaj librat e mi revizionistë. Po të kisha shumë kohë përpara vetes, do të rishkruaja historinë e Rezistencës. U takon historianëve të rinj që ta bëjnë. Çfarë presin?».
Përgatiti:
ARMIN TIRANA

Bashkia Kamëz mbjell pemë dekorative në rrugën “Arben Broci”

Sot kryebashkiaku Xhelal Mziu dhe prefektja Suzana Jahollari morën pjesë në mbjelljen e pemëve dekorative në rrugën “Arben Broci” në Paskuqan dhe në Qendër-Babrru. “Jepi jetë Kamzës – Dhuro një pemë” është nisma e Bashkisë Kamëz për shtimin e gjelbërimit. ky projekt në tërësinë e tij do të mundësojë mbjelljen e rreth 10 mijë pemëve dekorative në të gjithë territorin e Bashkisë Kamëz. Sot aktualisht u mbollën 250 pemë të para dekorative në kuadër të nismës për një ambient sa më të përmirësuar për qytetarët e Kamzës. “Në emër të tyre do të dëshiroja t’ju kërkoja të bëheni pjesë e aksionit qytetar dhe të Bashkisë Kamëz për mbjelljen e pemëve dekorative për rrugët e qytetit dhe pyllëzimin e anësoreve të lumenjve”, – tha ndër të tjera z. Mziu, i cili ishte i shoqëruar nga prefektja e Tiranës, znj. Suzana Jahollari.
Nisma për mbjelljen e pemëve dekorative në qytetin tonë fillon që nga viti 2007, i cili për fatin e keq nuk shënonte asnjë pemë dekorative të mbjellë brenda këtij territori. Nga viti 2007 e deri në fund të vitit 2017 janë regjistruar mbi 26 mijë pemë të mbjella në Kamëz, falë bashkëpunimit të ngushtë me të gjitha institucionet që janë bërë partnere me nismën që Bashkia Kamzës ka pasur nga vitit në vit për këtë qëllim.
Gjatë viteve të fundit janë ndërtuar objekte publike e private, infrastrukturë e gjerë rrugore, por që është i nevojshëm kontributi i të gjithë faktorëve për qytetin, për brezat dhe për vetë natyrën, për mbjelljen e pemëve dekorative në rrugë, në hapësira publike, parqe si dhe në anësoret e lumenjve që kalojnë në qytetin tonë.
Ndërkaq, bashkë me prefekten Jahollari, z. Mziu inspektoi edhe bllokun në Qendër-Babrru, një investim madhor i Bashkisë Kamëz. Reforma territoriale bashkëngjiti edhe ish-komunën e Paskuqanit me Bashkinë Kamëz, e cila me buxhetin financiare planifikoi dhe investoi në qendrën e Njësisë Administrative Paskuqan, Babrru-Qendër mbi 25 km rrugë të standardeve bashkëkohore, me ndriçim, gjelbërim, dhe aksesorë të tjerë për infrastrukturën. Vetëm rivitalizimi i Qendrës Urbane Babrru, një investim që i ka kushtuar jo pak Bashkisë, përfshin ndërtimin e rrugëve, trotuareve, ndriçimin, gjelbërimin, ndryshim fasade, stola dhe elemente të tjera ndihmëse për disiplinimin e mbetjeve (kosha mbeturinash).

Shpresoj që e ardhmja ime të jetë te Milan

Rino Gattuso ka kaluar çdo parashikim. Tanimë dihet se ai nuk ishte vetëm për një futboll me grintë dhe zemër. Milan duket një ekip i përgatitur teknikisht që nuk pëson gola dhe fiton ndeshjet. Kjo ndodhi në Bullgari kundër Ludogorets në ndeshjen e parë dhe u përsërit në ndeshjen e kthimit, ashtu si në disa takime të kampionatit italian. “Fakti që nuk pësojmë gola më lumturon, tha trajneri i Milan, në fund të ndeshjes. Përpara kësaj ndeshje isha i shqetësuar, jo vetëm për ndryshimet në formacion, por për mentalitetin. Duhet të vazhdonim të luanim me të njëjtin mentalitet si në ndeshjet e kaluara dhe ashtu bëmë. Ekipi po rritet dhe ata që kanë luajtur më pak kanë qenë gjithmonë gati kur i kam thërritur. Mes atyre që kanë luajtur më pak ka qenë edhe Andre Silva. “Mendoj se kam arritur të futem në kokën e tij”, ishte deklarata e Gattuso-s para ndeshjes, por në fushë portugezi ishte futbollisti i vetëm që zhgënjeu. Gjithsesi, Gattuso vazhdon ta mbrojë. “Silva bëri gjithçka që i kërkova. I mungoi vetëm finalizimi, por nuk është dramë”. Fjalë të mira për Kalinic: “Luajti shumë mirë!” dhe për të zakonshmin Cutrone, që luajti si sulmues krahu dhe dha pasimin për golin e Borinit: “Luajti në një rol që nuk i përket, por shkoi mirë. Mund ta provojmë sërish në të ardhmen, por me qetësi”. Përpara ndeshjes kundër Ludogorets, drejtori sportiv i Milan, Mirabelli deklaroi se Gattuso nuk ishte një trajner i përkohshëm dhe se klubi kuqezi synonte ta mbante edhe për sezonin e ardhshëm. Ish-mesfushori është i kënaqur. “E di që e kam thënë disa herë, por nuk mund të mos e përsëris se është një nder i madh për mua të drejtoj këtë skuadër. Kam shumë presion dhe lodhem, por jo më pëlqen jashtë mase. Falënderoj klubin për mundësinë që më dha dhe uroj të qëndroj në këtë stol sa më gjatë të jetë e mundur”, përfundoi Gattuso.

Faturat e energjisë, raporti mbi 65% e familjeve kanë vështirësi me pagesat

Mbi 65% e familjeve shqiptare, me të ardhura mujore deri në 50 mijë lekë kanë vështirësi në pagesën e faturës së energjisë elektrike”. Në këtë përfundim, ka arritur një raport mbi varfërinë energjetike, i cili jep të dhëna mbi tipologjinë e ndërtesave të vlerësuara, si përdoret energjia në ndërtesat e vlerësuara, raporti kosto e energjisë/të ardhura për përballimin e shërbimeve të domosdoshme minimale jetësore etj.
“Familje, të cilat janë 90 mijë lekë do të kenë vështirësinë më të madhe në pagesën e faturës së energjisë elektrike. Kjo përqindje fillon që të ulet, por diferenca ndoshta nuk është kaq e theksuar. Kjo ndjehet te familje, të cilat kanë të ardhura mesatare mujore mbi 50 mijë lekë, të cilët janë shprehur se rreth 34 për qind e tyre kanë vështirësi në pagesën e faturës së energjisë elektrike. Familje, të cilat kanë të ardhura mesatare 90 mijë lekë, pothuajse 94% e tyre kryejnë sjellje si mbyllja e dritave, apo ngrohja vetëm me një dhomë, ngrohja më pak e ushqimeve, pra kryejnë veprime që synojnë të ulin kostot e faturës së energjisë elektrike”.

Në studim u përfshinë dhe institucionet arsimore, shëndetësore dhe ato të administratës publike, që sipas raportit shpenzojnë më pak se 1% të buxhetit të tyre për faturat e energjisë.
“Pothuajse 1% e buxheteve të institucionet e edukimit publik apo administratës publike shkon për koston e faturës, pra, mesatare vjetore të energjisë elektrike. Kjo përqindje është pak më e ndjeshme te institucionet e Shëndetit Publik apo dhe te hotelet, të cilët kanë përqindjen më të lartë. Kryesisht janë që ngrohin vetëm ambiente të punës së tyre, duke evituar ngrohjen për shembull të korridoreve apo ambienteve të tjera të punës”.
Vlerësimi i varfërisë energjetike përfshiu 1954 subjekte, nga të cilët 1539 familje dhe 415 institucione, në Shkodër, Tiranë, Elbasan, Vlorë dhe Berat, ndërsa jep dhe një sërë rekomandimesh për institucionet vendore dhe politikat sociale.
“Për nxitjen e praktikave më të mira të investimeve nga pushteti vendor si dhe hartimin e politikave qendrore për rinovimin e ndërtesave aktuale, pasi është thelbësore për kushtet minimale të domosdoshme të një qytetari. Janë problematika, të cilat mund të anashkalohen, përballohen në qoftë se nxiten praktika të investimeve”.

Fryrja e faturave

Ish-drejtori tregon se, pasi faturistët dërgonin leximet e abonentëve për secilin muaj, përpara se të lëshonte faturën me vlerat respektive, zyra qendrore e OSHEE-së në Tiranë llogariste humbjet për secilin rajon ose çdo njësi dhe pastaj i frynte faturat e qytetarëve për të ulur humbjet. Fatos Krasniqi është 53 vjeç, kryefamiljar dhe i papunë prej disa vitesh. Ai thotë se, situata e familjes së tij është shumë e vështirë dhe prej 1 muaji kanë mbetur edhe pa energji elektrike. “Ne jemi fukarenj, nuk kemi drita. Mendojmë se kemi mbifaturim, në muajin mars 2017 na ka ardhur një faturë ku tregon se jemi debitorë për shumën 1.5 milionë lekë [të vjetra]”, tha Krasniqi gjatë një interviste për BIRN në muajin dhjetor. Krasniqi shprehet se, ka shkuar në shumë zyra të kompanisë dhe të institucioneve të tjera, edhe në atë të Entit Rregullator të Energjisë, por kudo ku ka shkuar e kanë kthyer mbrapa dhe i kanë thënë që të paguajë shumën. “Kemi një muaj pa drita, i lutemi të na japin zgjidhje, sepse kam vajzën shtatzënë, tani është dimër”, shtoi ai, i cili më pas tregon se dhe vetë ka një gjendje shëndetësore të rënduar. Rasti i Krasniqit nuk është i izoluar. Në zyrat e Kujdesit të Klientëve pranë njësisë qendrore të OSHEE radha e ankesave është e gjatë.

Ankesat për mbifaturimet

Vetëm gjatë vitit që shkoi, kompania mori 62 mijë ankesa me pretendime për keqfaturim. Sipas OSHEE-së, keqfaturimi ndodh në raste “sporadike, kryesisht si gabim teknik i lexuesve ose papërgjegjshmëri e tyre, ose në rastet kur nuk kanë shkuar rregullisht sipas grafikut të përcaktuar për leximin e abonenteve”. Por ndryshe nga çfarë pretendon kompania, dokumente dhe dëshmi nga zyrtarë, ish-zyrtarë dhe faturistë të OSHEE-së të siguruara nga BIRN, ngrenë dyshime se disa drejtori rajonale të kompanisë së shpërndarjes së energjisë elektrike i mbifaturojnë qytetarët në bazë të një plani mujor që shpërndahet nga zyrat qendrore dhe ka për qëllim të fshehë humbjet në rrjet dhe të përmirësojë treguesit e kompanisë. Të dhënat e siguruara nga BIRN, tregojnë se kompania është nën hetim nga Prokuroria, pasi dyshohet se zyra qendrore e saj qëndron pas mbifaturimit të një numër qytetarësh në Shkodër. E pyetur nga BIRN për akuzat se, mbifaturon në mënyrë masive abonentët, OSHEE i hodhi poshtë si të pavërteta.