18.5 C
Tirana
E shtunë, 23 Gusht, 2025

7 pikëpyetje mbi marrëveshjen me Greqinë, PD interpelancë me Bushatin

Opozita i ka kërkuar kryetares së Komisionit të Jashtëm për të thirrur në një seancë dëgjimore me ministrin për Europën dhe Punët e Jashtme, Ditmir Bushati për të raportuar në lidhje me delimitimin e hapësirave detare ndërmjet dy vendeve Shqipërisë dhe Greqisë.
Për opozitën ka një mungesë totale të transparencës nga ana e qeverisë shqiptare dhe përkatësisht të Ministrisë për Europën dhe Punët e Jashtme.
Opozita kërkon që seanca dëgjimore të zhvillohet në datën 21 shkurt.
Pyetjet që ngre opozita lidhen me kushtet e procedurat se, kur deklarohet që është arritur apo ka marrë formë marrëveshja (që do të thotë se është ngritur grupi negociator), janë zhvilluar negociatat, palët në nivel ekspertësh kanë rënë dakort, dhe më pas zhvillohen diskutimet në nivele politike. Gjithashtu këto pyetje bazohen edhe në faktin, se nga Presidenti i Republikës deklarohet që deri më tani nuk është dhënë asnjë Plotfuqishmëri për këtë proces shumë të rëndësishëm.

Kërkesa e deputetëve të PD

Në kuadrin e deklaratave të ministrit të Jashtëm grek lidhur me delimitimin e hapësirave detare ndërmjet dy vendeve, si dhe në mungesën totale të transparencës nga ana e qeverisë shqiptare dhe përkatësisht të Ministrisë për Europën dhe Punët e Jashtme, kërkohet kjo seancë dëgjimore për të informuar Komisionin e Jashtëm të Kuvendit të Shqipërisë, si dhe opinionin e gjërë publik për këtë çështje me interesa të gjëra publike.
Nga ana e ministrit të Jashtëm, Kotzias pas takimeve hermetike të Kretës dhe të Korçës, është deklaruar “se palët tashmë kanë arritur në marrëveshje për delimitimin e hapësirave detare si dhe pala shqiptare ka pranuar që pala greke të zgjerojë ujërat e saja territoriale deri në 12 milje”. Këto deklarime nuk janë mohuar nga ana e qeverisë shqiptare, ç’ka i bën akoma më të besueshme deklarimet e ministrit të Jashtëm grek.
Nga ana tjetër Gjykata Kushtetuese me vendimin nr. 15, datë 15.04.2010, ka shqyrtuar “pajtueshmërinë me Kushtetutën e Shqipërisë të marrëveshjes së nënshkruar ndërmjet Republikës së Shqipërisë dhe Republikës së Greqisë “Për delimitimin e zonave të tyre përkatëse, të shelfit kontinental dhe zonave të tjera detare, që u përkasin në bazë të së drejtës ndërkombëtare”.Ky vendim erdhi si pasojë e ankimimit që Partia Socialiste në atë kohë në opozitë e përfaqësuar nga ana ez. Saimir Tahiri, z. Damian Gjiknuri dhe z. Myslym Pashai, pretenduan një sërë parregullsish në marrëveshjen e vitit 2009.

Kjo Gjykatë me një argumentim të gjerë ka arritur në përfundimin, që shprehet në mënyrë të përmbledhur në faktin se parregullsia kryesore e konstatuar nga ana e Gjykatës Kushtetuese ishte:
Zhvillimi i negociatave dhe arritja e marrëveshjes nga ana e grupit negociator pa patur Plotfuqishmërinë e Presidentit të Republikës.
Në këto kushte, në përputhje me pikën 2 të nenit 32 të Rregullores së Kuvendit të Shqipërisë, ku parashikohet se: “Mbledhjet e Komisionit të Përhershëm thirren edhe me kërkesën e jo më pak se ¼ së anëtarëve të Komisionit, duke përcaktuar në kërkesë dhe çështjet që do të diskutohen në mbledhje”, si dhe nenit 36 të saj, ku parashikohet se: “Komisioni është i detyruar të zhvillojë seanca dëgjimore publike me anëtarë të Këshillit të Ministrave, në rast se një e treta e të gjithë anëtarëve të komisionit e kërkon atë në mënyrë të motivuar me shkrim”, me qëllim marrjen e një informacioni të plotë mbi këtëçështje dhe pyetjet që e shoqërojnë.

KËRKOJMË:

“Thirrjen e mbledhjes së Komisionit për Punët e Jashtme, ditën e mërkurë, datë 21.02.2018, ora 11.00”, me këtë rend dite:
Zhvillimin e një seance dëgjimore publike me ministrin për Europën dhe Punët e Jashtme, me qëllim informimin e anëtarëve të Komisionit mbi pa qartësitë e renditura më poshtë.
Pyetjet tona lidhen me kushtet e procedurat se kur deklarohet që është arritur apo ka marrë formë marrëveshja (që do të thotë se është ngritur grupi negociator), janë zhvilluar negociatat, palët në nivel ekspertësh kanë rënë dakort, dhe më pas zhvillohen diskutimet në nivele politike. Gjithashtu, këto pyetje bazohen edhe në faktin se nga Presidenti i Republikës deklarohet që deri më tani nuk është dhënë asnjë Plotfuqishmëri për këtë proces shumë të rëndësishëm. Kjo u konfirmua edhe nga kërkesa e bërë vetëm dje nga ministri Bushati për të kërkuar Plotfuqishmërinë:
a. Përse një marrëveshje e tillë zhvillohet në një mungesë totale të informimit të institucioneve kryesore të vendit, Kuvendi i Shqipërisë, opozita, Shoqëria Civile?
b. Tashmë që u qartësua fakti i mos pasjes akoma të Plotfuqishmërisë, ne kërkojmë të dimë edhe vlerësimin tuaj për këtë situatë jo normale, si dhe për vlefshmërinë e procedurave të ndjekura deri më tani?
c.A është kordinuar me Presidentin për hapat e deri tanishme dhe mbi ç’bazë legale janë bërë ato, sidoqoftë përgjigja për pjesën e parë?
d. Cili është grupi negociator, çfarë përbërje ka, cili është niveli i përfaqësimit në këtë grup i ekspertëve të fushave, i ekspertëve nga opozita dhe nga Shoqëria Civile, në mënyrë që ky grup të jetë i pakontestueshëm dhe të përfaqësojë në mënyrë të drejtë të gjithë interesat kombëtare?

e.Nëse është ngritur ky grup ekspertësh për të negociuar, cili është tagri që ka ky grup? Cilat zona po delimitohen dhe a duhej te përcaktoheshin me pare ato në aktin e Plotfuqishmërise së Presidentit të Republikës?
f. Nëse është arritur marrëveshja në nivel politik sikurse është deklaruar nga ana e ministrit të Jashtëm të Republikës së Greqisë, a është kjo në shkeljen e Kushtetutës së Republikës së Shqipërisë,kur ka munguar edhe Plotfuqishmëria e Presidentit?
g.Nëse marrëveshja është arritur në nivel politik – çfarë u ngelet ekspertëve të bëjnë? Thjesht çertifikimin e marrëveshjes politike në një kohë që duhet të jetë e kundërta, bëhen negociatat në nivel eksperti e më pas nënshkruhet marrëveshja politikisht?
Kjo kërkesë e një grupi deputetësh, që përbëjnë 1/3 e anëtarëve të Komisionit për Punët e Jashtme, bazohet edhe në nenin 7 të Kushtetutës, ku sanksionohet parimi i ndarjes dhe balancimit të pushteteve. Nën dritën e këtij parimi, merr përparësi funksioni i kontrollit parlamentar, i cili nënkupton të drejtën e pushtetit legjislativ për t’u informuar dhe për të realizuar mbikëqyrjen për zbatimin e ligjeve nga organet e pushtetit publik, brenda kufijve të përcaktuar nga Kushtetuta, me qëllim marrjen e masave të domosdoshme për parandalimin e paligjshmërisë si dhe nxjerrjen e përgjegjësive, sipas rasteve konkrete. Të gjitha çështjet që përmbajnë në vetvete një interes publik përfshihen brenda funksionit të kontrollit parlamentar. Pa asnjë dyshim kjo çështje mbart në vetvete një interes të lartë publik dhe shtetëror, që absolutisht nuk mund të anashkalohet.
Përsa më lart, lutemi thirrjen e mbledhjes së Komisionit në orën dhe datën e propozuar nga ana jonë, për të diskutuar mbi çështjen objekt të kësaj kërkese.

Shoqata e Bashkive takim në bashkinë Kamëz: Qeveria vazhdon të diskriminojë bashkitë e djathta

Në mjediset e Bashkisë Kamëz u zhvillua një takim i Shoqatës së Bashkive të Shqipërisë. Takimi u hap nga kryetari i Bashkisë Kamëz, Xhelal Mziu. Pasi përshëndeti për prezencën në këtë takim të pranishmit, z. Mziu në fjalën e tij hyrëse paraqiti disa nga shqetësimet që ka sot pushteti vendor. Qeveria shqiptare vazhdon të akordojë grandin për pushtetin vendor në masën 1% të GDP-së, ku në këtë vlerësim raporti me pushtetet vendore që qeverisen nga të djathtët është në raportin 1 me 3 apo 1 me 4, duke mos përmendur Bashkinë Kamëz, për të cilën ky raport varion me masën 1 me 20. Pra, kjo panoramë diskriminuese financiare që sorollatet në dyert e qeverisë qendrore po thellon çdo ditë e më tepër shkallën e problematikave themelore të qytetarëve të këtyre bashkive.
“Po marrim rastin e Fondit Shqiptar të Zhvillimit, u shpreh Mziu, i cili ka financuar në shumë e shumë projekte ku për hir të së vërtetës, Bashkia Kamëz nuk ka përfituar qoftë edhe një projekt të vetëm. Por ky shqetësim nuk është vetëm për Bashkinë Kamëz, por edhe për mjaft kolegë të djathtë dhe bashkitë që drejtojnë, të cilat nuk janë përfituese. Kjo është një tjetër ndasi ku politikisht janë diskriminuar bashkitë e djathta.
Pa u thelluar shumë, vetëm po të kapim rastin e ujësjellës-kanalizimeve, ku Bashkia Kamëz ka qenë e privuar pikërisht nga investimet në këtë linjë, edhe pse është njësia administrative më nevojtare për implementimin e projekteve të tilla, duke anashkaluar qenësisht këtë interes qytetar.
Delegimi i kompetencave është një tjetër komponent ku asgjë nuk është bërë në këtë drejtim. Edhe pse kemi 45% mungesë personeli parauniversitar dhe po në të njëjtën shifër të personelit ndihmës, ligjërisht kjo kompetencë duhet t’i kishte kaluar pushtetit vendor. Një tjetër kompetencë është dhe ajo e kalimit të bordeve të kullimit në drejtim të pushtetit vendor dhe është i njëjti standard, ku qeveria qendrore, përveç delegimit të strukturës organike asnjë lloj kompetence tjetër. Apo kompetenca e zjarrfikëseve e cila realizohet nga Bashkia Tiranë dhe për shërbimet të cilat as shikohen dhe as njoftohen, vendoset fatura financiare dhe ajo tatimore”, – tha ndër të tjera kryebashkiaku Mziu.

Berisha: Endrra ime, të luftoja për Kosovë dhe jo politika

Në prag të përvjetorit të shpalljes së pavarësisë së Kosovës, ish-Kryeministri Berisha në një intervistë të gjatë rrëfen detaje në lidhje me çështjen shqiptare shumë dekada më parë deri në ditët e sotme.
– Shpallja e Republikës së Kosovës në 17 shkurt 2008, në rrafshin historik është parë si krijimi i një shteti të dytë shqiptar. Në këtë proces Republika e Shqipërisë ka luajtur një rol shumë të rëndësishëm, dhe në 10-vjetorin e shpalljes së pavarësisë, për të diskutuar mbi marrëdhënien midis Republikës së Shqipërisë dhe asaj të Kosovës do të bisedojmë me ish-Kryeministrin zotin Sali Berisha. Zoti Berisha shumë faleminderit që na pritët në zyrën tuaj!
Kënaqësia është e imja.
– Do doja menjëherë ta nisja me periudhën pas Luftës së Dytë Botërore, është koha kur Kosova ndahet për të dytën herë prej Shqipërisë. Viçidoli, fshati ku ju keni lindur pikërisht në këtë kohë në vitin ‘44, është fare pranë Kosovës. A ishte e pranishme Kosova, kosovarët në familjen tuaj?
Në familjen time, por në të gjithë Tropojën kryetemë e të gjitha bisedave ishte vetëm një, dhe kjo ishte Kosova. Unë kam arritur odën, sepse kulla ime ka patur odë burrash, dhe në odën e burrave çështja më kryesore që diskutohet ishte Kosova. Në familjen time patriarkale burrat nuk qanin kurrë, nuk përloteshin, të paktën jo në prani tonën si fëmijë. Por i kisha parë të përloteshin për Kosovën. Ata kishin në shpirt një brengë të jashtëzakonshme. Diskutimet e tyre nuk ishin për Tiranën, nuk ishin për Durrësin apo Elbasanin, por diskutimet e tyre ishin të gjitha për Prizrenin, Pejën, Gjakovën, Prishtinën, natyrisht kishin një veneracion për Shkodrën, sepse i kishte pritur bujarisht kur ishin detyruar të shpërngulen nga hordhitë serbe, kështuqë e gjithë jeta e tyre, i gjithë universi i tyre ishte Kosova. Do të tregoj një ngjarje.

Në shtëpinë tonë kishte një bari, ai ishte bariu i deleve dhe gjithë jetën e kalonte me tufën e deleve. Një ditë kthehem nga shkolla dhe shoh se ishin përhapur shumë delet në shpat, dhe i them vetes të shkoj ta ndihmoj, t’ia mbledh. U ngjita përpjetë, i mblodha një pjesë, kur e shoh që ishte i ngrirë, i ulur mbi gurë, kishte vënë duart në dy faqe dhe nuk lëvizte. U trëmba se mendova mos ka vdekur. I afrohem me vrap dhe e pyes çfarë ke, mos je i sëmurë? Më thotë, – “Jo Sali nuk jam i sëmurë, po a i sheh ata gurë?” Gurët ishin në qafën e Morinës sa për sqarim. “T’më thotë njëri mua sot a dua ti skuq ata gurë me gjakun tim apo zgjedh Bankën e Shqipërisë, unë më përpara zgjedh të parën se të dytën!” E tregova këtë histori për të thënë se çfarë brenge kishin ata për Kosovën. Një brengë më të madhe se sa vetë ata që ishin në Kosovë, sepse shihnin e flisnin çdo ditë për tokën e tyre të ndaluar, sepse Kosova për t’a ishte bërë tani tokë e ndaluar.
– A vlen e njëjta gjë edhe për shtetin shqiptar?
Tradhëti absolute kombëtare. Që në vitin 1941 deri në 1990. Fatkeqësia dhe mjerimi është se shqiptarët, sidomos në Kosovë, për arsye të kuptueshme, krijuan një farë miti dhe kulti të njeriut që shiti më barbarisht, më poshtërsisht Kosovën se askush tjetër në historinë e këtij kombi. Partinë Komuniste shqiptare e themeluan serbët në Tiranë, e udhëhoqën serbët në Tiranë, aradhat partizane i krijuan dhe udhëhoqën serbët në Shqipëri. Cilido që sot i sheh dhe i merr me dyshim këto fjalë të miat i them vetëm një gjë: lexoni pleniumin e Beratit të viti 1944, pra nuk po them asgjë tjetër vetëm atë çka pohon Enver Hoxha dhe gjithë klika e tij në atë plenium haptaz. Pra u nisën ushtritë partizane me urdhër të Titos për të çliruar, në fakt për larë me gjak Kosovën, për të përgatitur pushtimin e Kosovës.

Enver Hoxha bëri gjithçka për bashkimin e Shqipërisë me Kosovën. Sot ka dokumenta që faktojnë se ai në Byronë Politike propozoi Titon për Sekretar të Përgjithshëm të PKSH. Nëse për masakrën e tmerrshme të Babi Jar që u krye për hebrenjtë në Ukrainë, Jevgeni Jevtushenko shkruajti poemën e famshme të Babi Jar, që në kohën e Stalinit, sepse Stalini e mbante si gjysëm të fshehur Babijarin, sepse kishte marrë vesh se kishin marrë pjesë njërëzit sovjetikë në realizimin e saj. Në Tiranë s’guxonte kush ta përmendte masakrën e Tivarit, ku me qindra të rinj kosovarë u vranë në rrugën Morinë-Shkodër. Po ju tregoj diçka. I ngarkuari anglez shkon e takon Beqir Ballukun dhe e pyet çfarë janë këta, çpo ndodh? Këta janë, – i thotë – fshatarë serbë që po transferohen në zona të tjera. Pyet një malazez se çfarë janë këta. Këta janë armiq shqiptarë, i thotë. Pra, kjo ishte Shqipëria dhe ky ishte Hoxha. Dy kanë qenë komunitetet më të terrorizuara, më të burgosura e më të masakruara në Shqipëri; grekët minoritarë dhe kosovarët, të cilët quheshin shtetas jugosllavë dhe ishte sinonim i titizmit.
– A ndryshoi qëndrim shteti shqiptar pas demonstratave të ‘81?
Fatmirësisht unë jam shumë në brendësi ngjarjes së demostratave të ‘81. Në atë kohë, unë isha thirrur nga spitali si mjek për një anëtar të Byrosë, të cilit i kishte rënë infarkt. Hasa në një tërbim nga ana e zyrtarëve të lartë aty se çna duhet ai. Më vonë, disa ditë, ata dërguan njerëz. Sepse Enver Hoxha mbante tezën se nuk mund të ketë dy shtete shqiptare. Mbi këtë tezë, ai u tha përfaqësuesve të Akademisë së Shkencave të Kosovës në festimet e 500-vjetorit të Skënderbeut, që nuk duhet të luftoni për republikë në Kosovë. Po kur rinia e Kosovës nuk e dëgjoi më dhe shpërtheu në demonstrata në ‘81, atëherë ai u detyrua të pajtohet me këtë situatë, por pas mesazheve që i dërguan grupet udhëheqëse të kësaj lëvizje Hoxhës.

– Kishte plan shteti komunist i kohës të ndërhynte në luftë me Jugosllavinë për shqiptarët që jetojnë atje, pas ngjarjeve të 81?
Absolutisht kurrë, fantazira. Diktatori kishte vetëm një preokupim; mbijetesën e Nexhmijes dhe fëmijëve të tij. Për këtë mbijetesë ai preu kokat e udhëheqjes që buronte e tëra nga zona e parë operative, zgjodhi Alinë, gjë që su mor vesh kurrë. E para, Alia ishte komandant divizioni në kohën e masakrave që u kryen nga forcat partizane shqiptare bashkë me ato serbo-malazeze në Kosovë kundër brigadave nacionaliste, kundër njerëzve që shihnin një mundësi shumë të madhe tani të bashkimit të Shqipërisë me Kosovën. Së dyti, e ka thënë një herë Kadare, dhe unë jam i prirur shumë ta besoj, se në një farë mënyrë Hoxha kishte një kasetë për Alinë. Ishte kjo çështje agjenture apo tjetër këtë nuk e di, por Kadare e mbante këtë tezë dhe unë kam prirjen ta besoj. Pra zgjodhi Alinë vetëm për të mbijetuar Nexhmija dhe fëmijët e tij.
– Thonë se ai kishte një lloj depozite?
Kishte, pa diskutim. Nuk i takonte atij se ai ishte i fundit në hierarkinë e Hoxhës.
– Eshtë folur dhe se Alia është konsideruar si më i moderuar, më liberal. Ndoshta diktatori Hoxha ishte i vetëdijshëm se komunizmi do të binte dhe, për të shmangur një rënie të përgjakshme, ai qëllimisht po zgjidhte një pasardhës më të butë.
Enveristët përpiqen t’i veshin shumë variante idhullit të tyre. Por mund të them një gjë, nuk ka diskutim që Alia nuk ishte Hoxha, ama Ramiz Alia në vitin ‘90 në kufijtë e Shqipërisë janë pushkatuar me regjistër 96 të rinj, dhe jo vetëm janë pushkatuar, por janë zvarritur kufomat e tyre në Gjirokastër, Shkodër, Sarandë, Korçë e qytete të tjera, zvarritje këto që bëheshin vetëm në vitet ‘50, në ditët më të egra të regjimit të Hoxhës. Kështuqë Ramiz Alia nuk ishte një liberal. Ai e ka thënë vetë se pranoi pluralizmin se nuk donte një Bukuresht. Po kur ne rrëzuam shtatoren e Hoxhës, ai bëri gjithçka për të kaluar në gjendje të jashtëzakonshme dhe për të kaluar në metoda shumë të rrezikshme, por dështoi.

– Në ‘92, dy muaj pasi jeni zgjedhur President i Shqipërisë jeni pritur në Shtëpinë e Bardhë nga Bush i vjetri, dimë që keni diskutuar edhe për Kosovën. Çfarë saktësisht? I kërkuat ju diçka Presidentit ameriakan apo ata kishin një plan të tyre për Kosovën?
Unë nuk mund të them se kishin një plan, një projekt për Kosovën në atë kohë, por ajo çka unë i kam thënë Presidentit Bush është kjo: Situata është dramatike në Kosovë, Millosheviçi ka një projekt, dhe ky projekt është ndarja e Kosovës, spastrimi etnik nga pjesa dërrmuese e Kosovës e shqiptarëve dhe nisja e tyre drejt rrafshit të Dukagjinit dhe Shqipërisë. Dhe i kam thënë se, Shqipëria nuk sulmon Jugosllavinë, por, në rast se Millosheviç ndërmerr hapin më të vogël në këtë drejtim, Shqipëria do të hapë kufijtë dhe shqiptarët do të luftojnë dhe reagojnë si komb i vetëm. I thashë se ne na kanë ndarë e na kanë coptuar me një padrejtësi historike shumë të madhe, por i drejtova një pyetje: pse do lëshojnë shtëpitë e tyre ata që kanë mijëra vjet aty? Dhe ai më tha: right point, pra pikë e drejtë. I thashë se, shqiptarët do rrëmbenin armët për ekzistencën e tyre dhe se do ishte një luftë shumë e egër. Këtë i kam thënë Presidentit Bush. Më vonë, Presidenti Bush ka tërhequr, ka shpallur vijën e kuqe. A u ndikua apo jo nga unë këtë s’di ta them. Edhe Ibrahimi është pritur më vonë dhe është pritur shumë mirë nga Këshilltari i Sigurimit Kombëtar, ku i ka paraqitur platformën e 13 pikave. A ishin këto shtysa për shpalljen e vijës së kuqe apo jo këtë s’mund t’a them. Por vija e kuqe ishte kjo: nëse ti do të zbresësh me ushtrinë në Kosovë, do të përballesh me të gjithë arsenalin e bombardimeve të SHBA, përveç bombave atomike, të gjitha llojet e raketave. Ky ishte paralajmërimi. Dhe në fakt ai u përmbajt, kishte korpusin në Nish dhe donte të fuste ushtritë.

– Biseda juaj me Bush është thënë se është zhvilluar mbi një hartë për Ballkanin. Eshtë e vërtetë kjo?
Absolutisht po. Ai bisedën me mua e ka filluar me Kosovën, ka marrë një atlas, e hapi atë dhe kemi folur fillimisht për Kosovën. Më pyeti çfarë mendon ti dhe si është gjendja. Dhe unë ja shpjegova të gjitha, i shpjegova planin e Millosheviçit, i shpjegova se është regjim aparteidi dhe segregacioni, dhe i shpjegova të gjitha projektet serbe për shfarrosjen e shqiptarëve. Kjo ishte pak a shumë ajo bisedë.
– A kishte një vijë të kuqe mbi hartë apo jo?
Tani nuk e mbaj mend në kishte vijë të kuqe, por bisedën e kemi zhvilluar mbi hartë. Berisha: Klinton më tha, mbështes çdo variant për Kosovën përveç Pavarësisë
– Në shtator të vitit ‘95 jeni takuar sërish me Presidentin amerikan Clinton në Shtëpinë e Bardhë. A keni biseduar sërish për Kosovën, a kishin ndryshuar qëndrimet e Amerikës ndaj Kosovës apo Presidenti Clinton ka vazhduar politikat e Presidentit Bush ndaj Kosovës?
Në çdo takim unë e kisha temë kryesore. Në çdo kohë në mënyrë absolute. Presidenti Clinton natyrisht thoshte mbështesim çdo variant përveç pavarësisë. Sepse të jemi të sinqertë, pavarësinë që mbronte arkitekti i saj Rugova, nuk e mbështeste askush në rrafshin ndërkombëtar, por mbështesnin vendosjen e lirive dhe të drejtave, mbështesnin demokracinë, mbështesnin një hapësirë demokratike për të cilën nuk e realizuan, sepse kishin një njëri që thoshte se ata janë të lirë më shumë se të gjithë europianët dhe ky ishte Millosheviçi.

– Po ju vetë e besonit apo ishit dhe ju skeptik ndaj idesë së Rugovës?
Të shkojmë pak te fillimi i bisedës. Midis meje dhe atyre që më dhanë mua leksionet më të mëdha për Kosovën kishte një dallim. Ata nuk besonin kurrë se do ta shihnin më Kosovën, kurse unë nuk besoja se nuk do ta shihja Kosovën të çlirohet. Dhe kjo ide më ka shoqëruar mua gjithë jetën time. Duke ditur gjithë historinë e Kosovës, kisha një bindje të thellë se nuk do jetë e largët dita kur Serbia s’mund ta mbajë dot dhe kur Kosova të çlirohet prej saj. Unë e kisha këtë bindje, por natyrisht unë isha për bashkim kombëtar. Unë u rrita me idealin më të shenjtë, atë të idealit kombëtar. Për mua, Kosova ishte provincë e Shqipërisë dhe nuk mendoja kurrë që duhet të jemi për pavarësi. Kur u angazhova për politikë në vitin ‘90 bëra shumë takime me përfaqësues të Kosovës dhe konstatova se ata e kishin serioze idenë e pavarësisë. Në shkurt të ‘91 erdhi Ibrahim Rugova dhe përsëri ai ma shpjegoi dhe theksoi se pavarësia është rruga në të cilën duhet ecur dhe pastaj shihen problemet. Pasi u binda se kjo nuk ishte një tezë fasadë për t’u paraqitur, por ishte një tezë që bazohej në një realitet, të cilin unë nuk e njihja, një realitet të krijuar në 50 vite në Prishtinë, atëherë unë e kam mbështetur plotësisht se përndryshe do dilnim me idera aneksioniste çka ishte e pamundur për mua që unë të kisha ato ide. Dhe kam ndryshuar qëndrimin tim, jam pajtuar me idenë e pavarësisë, por isha i bindur në mënyrë absolute se një ditë Kosova do të dalë nga pushtimi serb.

– Në kohën kur ju ishit President i Republikës së Shqipërisë, grupe të UÇK janë stërvitur brenda territorit të Shqipërisë. Kishte pranuar shteti shqiptar që ato të stërviteshin brenda territorit shqiptar, kishte presion ndërkombëtar që të bëhej kujdes? Presion ndërkombëtar kishte, këto grupe nuk ishin të mëdha, ishin grupe disa qindra vetësh…
– Si vendosët t’i përkrahnit?
Që të jemi realistë, që të gjitha këto janë bërë me qeverinë e Kosovës. Qeveria e Kosovës kishte këtu më së shumti dhe kryeministrin, por kishte ministër Mbrojtje, kishte organizimin e vet dhe ishte qeveria e Kosovës, e cila merrej me çdo gjë me ta, kurse ne, si qeveri shqiptare, komunitetit ndërkombëtar i thonim se ishin refugjatë, u kemi dhënë strehë si refugjatë, por ndodh ndonjëherë që ndonjë prej tyre çojnë foto nëpër ambasada, duke u stërvitur. Kjo që u thonim ne ishte një gjë jo shumë bindëse. Por këto nuk ishin të shumtë. Një meritë të jashtëzakonshme kishin ama. Imagjino, një grup i vogël njerëzish, të cilët besojnë se do ta çlirojnë me armë Kosovën është një gjë me të vërtetë e jashtëzakonshme. Dhe në fund të fundit, ai vendim i tyre u tregua përcaktues për çlirimin e Kosovës. Pa diskutim që ëndrrën e pavarësisë e ndërtoi Rugova. Ai ishte një gjeni në politikën shqiptare, sepse arriti të ndërtojë dhe të bëj një popull të tërë të besojë në projektin e pavarësisë. Por, në një farë mënyre, ndofta ai e konkretizoi në kushtet e pushtimit, si rrallë kush në historinë e Europës dhe njerëzimit, me pushtetin paralel që krijoi. Pavarësisht se policinë, forcën e kishte Millosheviçi, por popullin dhe shoqërinë e kishte tërësisht Rugova, dhe pushteti i tij paralel ishte sfida më e madhe që i bëhej pushtimit serb. Institucionet paralele, parlamenti, shpallja e republikës, shumë njerëzve dhe sot mund t’u duken si akte jo qënësore, por jo, ato ishin akte qënësore, akte thelbësore, sepse mbi to u ndërtua ëndrra e pavarësisë së popullit të Kosovës dhe mbi to kjo ëndërr shkoi në të gjitha kancelaritë e botës, mbi to kjo ëndërr u bë motivi kryesor i luftës dhe sakrificës për liri të mijëra e mijëra vajzave dhe djemve të Kosovës.

– Kur ka qenë hera e parë që keni vizituar Kosovën?
Hera e parë që kam vizituar Kosovën për fat të keq e kam vizituar në fatkeqësi. E kam vizituar kur vdiq Presidenti Rugova. U nisa një herë tjetër, por UMNIK u trëmb, se ata ndiqnin një praktikë idiote që s’duhet t’i lëmë shqiptarët të afrohen se po na bashkohen, dhe më njoftuan në Kukës se nuk mund të kalosh kufirin se guvernatori i asaj kohe, Kushner nuk ka dhënë miratimin. Unë mbajta një konferencë shtypi dhe dënova qëndrimin. Pavarësisht nga kjo, unë kam shumë respekt për punën që Kushner ka bërë për Kosovën, ishte mik, por e bëra një denoncim për qëndrimin e tij në atë rast.
– Shqiptarët e Kosovës kanë një lloj simpatie të veçantë për ju dhe shumë thonë që kjo ndodh edhe për shkak të mbiemrit tuaj, Berisha është një nga mbiemrat më të përhapur në Kosovë.
Fisi Berisha, që është dhe fisi më i madh e më numerik i të gjitha fiseve, në Tropojë është pakicë, ndërsa në Kosovë është shumicë. Kështuqë edhe kjo mund të ketë luajtur rol, por më shumë nga të gjitha them se kanë luajtur rol përpjekjet e përbashkëta dhe të suksesshme që kemi bërë me autoritetet e Kosovës për ndërkombëtarizimin e çështjes së Kosovës.

– E keni përjetuar si përgjegjësi simpatinë e kosovarëve?
Kosovën e kam përjetuar si një detyrë time kryesore. Po të marrësh Sali Berishën të ri, ose Sali Berishën në shkollë të mesme ose fëmijë, ëndrra e tij nuk ishte kurrë politika, ëndrra e tij ishte të luftonte për Kosovën, sepse unë kisha parë te ata njerëz të mi një brengë të atillë, dhe ata ndiheshin shumë të brengosur dhe poshtëruar që Kosova për t’a ishte tokë e ndaluar. Kështuqë e kam thënë kur takova luftëtarët në ‘92, pasi bëra një ekspoze mbi një orë më kthehet njëri e më thotë, “çfarë do bësh t’i për ne”?
I them unë nuk e kam ndërmend të sulmoj Jugosllavinë, por unë gjysmën e kohës do punoj për Shqipërinë dhe gjysmën e kohës për Kosovën. Dhe unë i jam përmbatur kësaj me shumë vendosmëri dhe pa u lëkundur asnjëherë. Mendoj se ka qenë e një rëndësie shumë të madhe rezoluta, dokumenti i samitit të organizatës së sigurisë dhe bashkëpunimit europian ku ne arritëm të shkëpusim çështjen e Kosovës nga ish-Jugosllavia dhe ta nxjerrim veças, se përpara trajtohej me Serbinë, mirëpo kjo i njihte Serbisë autoritetin mbi Kosovën.
Fakti që e nxorrëm veças në një paragraf të veçantë, futëm aty për herë të parë që çështja duhet të zgjidhet me dialog ndërmjet Prishtinës dhe Beogradit me ndërmjetësimin e palës së tretë. Kjo ishte një arritje e jashtëzakonshme për kohën. Kjo autorizonte palën e tretë, pa marrë leje nga Millosheviçi, që të zbriste në Prishtinë dhe të ftonte Prishtinën që të takohej në mënyrë të pavarur me ta.

Për këtë paragraf, rusët e kanë mbajtur deri në dy të natës samitin, por në fund, pasi ne nuk lëshuam, u pranua kjo. Kjo pastaj solli mbrapa angazhimin e Lordit Owen dhe Sajrus Uens në zgjidhje, pastaj shkoi gradualisht, duke e shkëputur problemin nga çështje e të drejtave të njeriut në çështje madhore politike, dhe përpjekja jonë u konkludua në 1994 me rezolutën në të cilën 137 shtete votuan në OKB për të drejtën e vetëvendosjes popullit të Kosovës. Kjo rezolutë ka shërbyer si bazë e të gjitha dokumentave të tjera ndërkombëtare pas saj. Dhe nëse e merrni dokumentin e parë të Rambujesë, është transkriptim i kësaj rezolute, natyrisht të imponuar nga NATO, i cili thoshte trupat e NATO-s futen në Kosovë dhe pas një periudhe trevjeçare, Kosova bën një referendum për të vendosur. Pastaj e modifikuan në Rambuje, por dhe ky krijonte mundësi për pavarësinë e Kosovës, ishte më dredharake, por sërish e krijonte. Ata u përpoqën shumë që të zëvendësonin NATO-n me OSBE si garant, po kjo ishte pastaj pa asnjë lloj perspektive për Kosovën. Pra, diplomacia shqiptare u angazhua me të gjithë potencialet e saj, natyrisht këtu rol kryesor kishin SHBA, të cilët u treguan përcaktues në Helsinki, ishin ata që e thyen delegacionin rus dhe që u vendos ai paragraf. Rezoluta e 94 ishte një arritje shumë e rendësishme në rrafshin ndërkombëtar.

– Kur keni pritur në atë kohë në pozitat si kryeministër Presidentin amerikan Bush, për shqiptarët e Kosovës ka ngelur e paharruar deklarata e tij se Kosova do bëhej e pavarur me çdo kusht. Cila ka qenë biseda juaj paraprakisht, ishit në dijeni që do bënte një deklaratë të tillë?
Ai erdhi me ndjenjat më miqësore për Shqipërinë. Unë edhe me të atin kam patur shumë miqësi. Në zyrë më pyet dhe më kërkon ti flisja për Kosovën dhe situatën në rajon. Cila është zgjidhja që mendon ti, më pyet. Dhe unë i them se pavarësia është e vetmja zgjidhje dhe i bëj argumentimin. Më pyeti kur mendon ti. Anëtarët e delegacionit shtangën. E kuptova që shtangën, sepse mendonin se unë do t’u thoja pas dy javësh. Natyrisht, unë i thashë se meqë ju e keni ndarë mëndjen për këtë punë, merrni kohën tuaj që ju duhet, ne u jemi mirënjohës, sepse kjo është një gjë e jashtëzakonshme, por përsëri merrni kohën që ju duhet për të diskutuar me partnerët këtë çështje. Ai vinte nga takimi i Grupit të 8 në Gjermani, ku për hir të së vërtetës nuk e kishin mbështetur idenë e pavarësisë. Fillimi i vitit 2005 pati një lloj ujdie që skemi zgjidhje tjetër përveç pavarësisë, pastaj se çfarë ndodhi në gjysmën e dytë të 2005 dhe fillim 2006, por në Europë përveç britanikëve e vërteta është që nuk e mbështeste më njeri.

– E dini pse ndryshoi ky qëndrim?
Jo nuk e kam kuptuar. Jam perpjekur, por nuk e kam kuptuar. Natyrisht në të gjitha takimet, unë Kosovën kisha problemin kryesor. Në atë kohë shtrova tezën që pavarësia e Kosovës është rruga e vetme për ti dhënë fund fluiditetit të faktorit shqiptar në Ballkan. Interlokutori im në Bruksel më pyet: “Po Shqipëria është një shtet kaq vite i pavarur”. I them se është, por është në shtrëngicë, tani kombi duhet të marrë një zgjidhje dhe zgjidhja është pavarësia e Kosovës.
– Cili ishte reagimi?
Shënim dhe e shpërndau në të gjitha kancelaritë europiane tezën. Se dhe kaq me dëshirë rikthimin tim për çështjen e Kosovës nuk e kishin se mendonin se mos po dal me ndonjë tezë. Unë e kisha shumë të unifikuar qëndrimin tim me autoritetet e Kosovës, por kishte dhe idera se mos unë do dilja me idenë e bashkimit kombëtar etj, gjë të cilën unë e kisha ndarë mendjen se do respektoja zgjidhjen e autoriteteve të Kosovës. Në shpirt unë atë quaj zgjidhjen më të shkëlqyer për kombin, por në vend të një zgjidhje maksimale je i detyruar të pranosh një zgjidhje optimale.

– Çfarë ju tha Presidenti Bush kur i thatë se mund të merrni kohën e duhur për të përgatitur shpalljen e pavarësisë?
Ata që ishin rreth Presidentit Bush u gëzuan që të gjithë, sepse ata gjatë drekës më thanë se ishin shtangur se mendonin se po u thoja për dy javë. Mbrapa Presidenti më tregoi se kishte patur debate, se europianët, me qëllim apo pa qëllim, përdornin rusët duke thënë që rusët dhe Vladimiri nuk pranojnë dhe pse të prishemi me ta. Plus këtu nuk ishte ndofta vetëm Vladimir, por ishin ndofta dhe vendet europiane që se njohën Kosovën më vonë dhe që kishin problemet e tyre dhe gabimi më i madh i tyre ishte që i projektonin me Kosovën.
Teza jonë dhe e amerikanëve ishte “Kosova rast sui generis”. Këtu ka luajtur një rol të jashtëzakonshëm i ngarkuari i Presidentit Bush, Frank Uisner, i cili është një diplomat me një energji të jashtëzakonshme, me një energji të kristaltë dhe me njohje të hershme për shqiptarët.

– Eshtë i njohur roli që kanë patur amerikanët në shpalljen e pavarësisë. Cili ka qenë roli i Republikës së Shqipërisë në fund të 2007 dhe në fillim të 2008 në përgatitjen e shpalljes së Republikës së Kosovës?
Më shumë se në përgatitjen e shpalljes, ne jemi përpjekur të ushtrojmë ndikimin tonë në drejtim të qëndrimit të autoriteteve të Kosovës ndaj pakicave, ndaj pakicës serbe. Në atë kohë, ku përsëri gjaku nuk ishte tharë akoma, vetkuptohet që shkalla e armiqësisë, shkalla e mosbesimit ishte jashtëzakonisht e lartë. Në fakt në atë kohë ne jemi përpjekur të japim të gjithë ndihmesën tonë për një mirëkuptim më të madh me pakicat. Komuniteti ndërkombëtar për herë të parë në histori bombardoi një mik, Serbia ishte mike. Tani u dha aq shumë pas pakicës serbe, sikur ajo të ishte në kushtet më të paimagjinueshme në një kohë, kur ato ishin në kushte pothuaj normale, dhe mbi këtë bazë ata e bënë një çështje shumë të madhe çështjen e pakicave. Po të vësh re, Ahtisari, të cilit i detyrohemi shumë për atë projekt, por krijoi një superpakicë që është absolutisht e padobishme për shumë aspekte. Ja shih ç’bëjnë serbët tani. Në vend se të shohin të ardhmen shohin se si të destabilizojnë në Veri Kosovën. Pakica kemi kudo, ka karta për pakicat, ka të drejta për pakicat, është një mozaik që i zbukuron shtetet dhe kombet prania e tyre. Mirëpo serbët kishin arritur të krijojnë një përshtypje në botë se pakica serbe është në ditën më të zezë, në terrorin më të madh, çka nuk ishte fare e vërtetë.

– Ka qarkulluar shumë në media pamjet e 17 shkurtit të 2008 ku ju përcillnit nga ekrani televiziv fjalimin nga salla e Kuvendit të Kosovës. E kujtoni si u ndjetë kur deputetët nga Kuvendi i Kosovës shpallnin pavarësinë?
Pas pavarësisë së Shqipërisë, ajo ishte dita e dytë më e rëndësishme e shqiptarëve. Natyrisht pavarësia e Shqipërisë qe një gjë e madhe se u arrit që të ketë një shtet që të shërbejë si piknisje për projekte të tjera. Për mua ajo ka qenë dita më e gëzueshme e jetës time.
– Ka ekzistuar një bindje që kur Kosova të jetë e pavarur, të ketë shtetin e saj, elitat politike në Tiranë e Prishtinë do të jenë shumë më bashkëpunuese, por e vërteta është se ka ndodhur që qeveritë nuk kanë qenë dhe aq bashkëpunuese. Përse ka ndodhur kjo? Eshtë ndonjë dakortësi e heshtur që të mos përzihen në punët e njëri-tjetrit?
Jo, jo absolutisht përkundrazi. Eshtë një mendësi, një mentalitet i vjetër i Ramës që e konsideron qëndrimin paternalist ndaj Kosovës dhe idenë që duke u pyetur për Kosovën merr peshë më të madhe, gjë e cila e ka dëmtuar shumë problemin qoftë të dialogut me Beogradin, qoftë marrëdhëniet në tërësi. Qeveria shqiptare dhe qeveria e Kosovës duhet në radhë të parë të heqin doganat. Ne patëm bërë një punë shumë të mirë përgatitore. Studiuam modelin slloveno-austriak dhe përgatitëm gjithçka për instalimin e këtij modeli. Tani këta mblidhen, e shpallin dhe s’bëjnë asgjë. Po rikujtoj këtu së gjatë mbretërisë së Shqipërisë dhe mbretërisë së serbo-kroato-sllovene zona rreth 16 km afër kufirit nuk kishin dogana. Sikundër është e paimagjinueshme që biznesmenë në Shqipëri apo Kosovë të ngrihen kundër heqjes së doganave. Eshtë një akt i shëmtuar. Fizibiliteti është kombëtar dhe jo mbi milionat e njërit apo tjetrit, sepse në mënyrë absolute edhe ai që mendon se humbet, por në fakt fiton, sepse krijohet një hapsirë shumë më e madhe tregu. Këtu në Shqipëri thonë që biznesmenët e Kosovës nuk e lejuan qeverinë e Kosovës, por kam parë burime të tjera që vetë qeveria shqiptare nuk lejon që të ndërtohet dogana e Kosovës në Durrës.

Nuk di si qëndron e vërteta, por di që ndërtimi sa më parë i një hapësire të përbashkët ekonomike, ndërtimi i hekurudhës… Kjo qeveri ska bërë asgjë. Po të paktën të bëj projektin Milot-Prizren po ky ska bërë asgjë. Ajo është hekurudha më fizibël e rajonit, ajo do t’i shërbejë të gjithë rajonit, sepse portet e Shqipërisë janë portet më të përshtatshme të të gjithë rajonit. Ose në energji psh. E ndërtuan rrjetin tani e bllokon Vuçiç. Eshtë e paimagjinueshme që ai të bllokojë funksionimin e një linje tensioni, që është e tëra investim gjerman. Ose fare mirë mund të bëjnë ndërtime të përbashkëta. Shqipëria dhe Kosova mund të ndërtonin një termocentral bashkarisht diku në rrafshin e Dukagjinit, edhe për interesa të përbashkëta, por dhe si një frymë bashkëpunimi. Pra, për fat të keq nuk po ecin siç duhet ecur me kapërcimin e dasive shekullore që ka ndikuar jo pak në ndarjen e kombit.
– Ka më shumë se dy vjet që diskursi publik politik në Kosovë është i dominuar nga dy tema: marrëveshja për asosacionin e komunave me shumicë serbe dhe marrëveshja për demarkacionin me Malin e Zi, kjo i vënë si një parakusht për liberalizimin e vizave për më tepër që kohët e fundit ka përpjekje nga deputetë të Kosovës për të shfuqizuar nene të caktuara të Kushtetutës për dhoma të specializuara të Gjykatës Speciale. Si i keni parë këto zhvillime?

Lidhur me asosacionin e komunave serbe mendoj se përgjigjen e ka dhënë Gjykata Kushtetuese e Kosovës, e cila urdhëron rishqyrtimin e marrëveshjes dhe përshtatjen e saj me Kushtetutën e Kosovës. Lidhur me demarkacionin e kam theksuar dhe e theksoj se jam që ky projekt të votohet. A kanë ngelur territore të Kosovës në Mal të Zi? 100% kanë ngelur. Por të gjitha kufijtë ne i kemi në tokat tona, i kemi në territore shqiptare. Unë i besoj plotësisht deklaratës së DASH, të cilët kanë bërë matje dhe thonë se Mali i Zi nuk i merr një metër katror, mbi atë kufi administrativ që ata kanë marrë për bazë, Kosovës. Unë nuk besoj se DASH ka asnjë lloj interesi që Kosova të humbasë territore nga ajo ndarje.
Unë e kuptoj nostalgjinë. Njëri ka bjeshkën aty, tjetri ka vorret. Janë të vërteta të gjitha këto. Por kufirin e përcaktuar të vitit ‘74, Kosova mbi atë bazë është bërë shtet i pavarur. Ndaj dhe nuk duhet që të pengohet. Ndërsa lidhur me çështjen tjetër do thoja që ajo është një ide absurde, pavarësisht se e gjithë problematika që sjell ajo Gjykatë, ajo është një marrëveshje e votuar, një ligj i votuar në Parlamentin e Kosovës ‘pacta sun servanta’. Ky është ligji i burrave dhe institucioneve serioze i të gjitha kohërave.

– Mund të rrezikojë marrëdhëniet e shtetit të Kosovës me faktorin ndërkombëtar?
Në mënyrë absolute i rrënon, jo i rrezikon por i rrënon. Komuniteti ndërkombëtar nuk mund të pranojë një poshterim të tillë. Sepse mbi bazën e atij ligji komuniteti ndërkombëtar ka bërë investime qindra milionë euro. Dhe i ka bërë ato i autorizuar plotësisht nga vendimi sovran i Kuvendit të Kosovës. Përveç kësaj, kjo krijon ndërhyrjen immediate të Këshillit të Sigurimit, fuqizimin e mekanizmave të OKB dhe është një veprim suicidal politik. Por unë përshëndes vendimin e udhëheqjes që rishqyrtoi vendimin e mëparshëm dhe u tërhoq. Eshtë shumë e drejtë që u tërhoq. A ka gjykatë që sbën gabime? Ska gjykatë që sbën gabime. Por e ka një problem komuniteti ndërkombëtar, nuk krahasojnë agresorin me viktimën. Edhe ata e dinë se kush ishte agresori dhe kush ishte viktima dhe kur erdhi puna ata qëndruan me të gjithë forcën e tyre ajrore në anën e viktimës. Por prap se prap e dinë që krime, rregullat e luftës i thyejnë të gjitha palët. Unë nuk besoj kurrë në shpifjet e trillimet e Dick Martit, për transplantin dhe e kam thënë dhe e them se nëse ajo ka ndodhur, e kanë organizuar vetë serbët, ajo është vepër serbe për të akuzuar shqiptarët, sepse në mënyrë absolute nuk ka asnjë nga drejtuesit dhe jo drejtuesit që kanë menduar në atë kohë të bëjnë para duke shitur organe njerëzish. Ka diçka. Pse Millosheviçi nuk e shtroi këtë asnjëherë në Hagë? Nëse do kishte ndodhur nga pala shqiptare nuk kishte njeri më të informuar në botë se sa Millosheviç dhe ai do ta kishte tundur atë flamur atje ditë për ditë. Ndaj dhe të marrim, ta presim atë gjykatë, të tregojmë që i nënshtrohemi ligjit ndërkombëtar dhe ligjit kombëtar dhe Kosova të eci përpara.

– Janë bërë 10 vjet nga shpallja e pavarësisë së Kosovës. Si e shihni të ardhmen politike të Kosovës, rrugën që duhet të ndjekë?
Të ardhmen politike të Kosovës, me gjithë vështirësitë që përjeton unë e shoh shumë të mirë. Kosova këto 10 vjet, megjithëse ka dalë nga lufta, megjithëse u rrënua mbi 120 mijë banesa dhe qendra publike u shkatërruan, Kosova në 10 vite ka ndërtuar shumë më tepër se Shqipëria në 10 vitet e para të diktaturës, pakrahasimisht më tepër. Po të jap një shembull. Në vitet ‘92-‘96 ku shqiptarët e filluan me 204$ në vit për frymë, ne arritëm të ndërtojmë gjithsej 5 ose 6 km autostradë ndërsa Kosova ndërtoi autostradën “Ibrahim Rrugova”, Kosova po ndërtohet, sot është ekonimia e vogël më vibrante në rajon me rritjen më të mirë. Mendoj që çështja e marrëveshjeve dhe negociatave në Bruksel uroj që të shtohet dhe prania amerikane dhe Kosova duhet ta marrë më gjerësisht. Duhet të them që praktika që u ndoq në Vjenë ishte një praktikë e shkëlqyer suksesi, ku delegacionet qenë të gjëra dhe u bënë hapa shumë të pjekur, dhe këtu në përfaqësim në këto negociata mund të përfshihet më shumë edhe opozita mendoj unë. Mund t’i vonojë pak kjo si procedurë, por i bën shumë më të qëndrueshme. Duke thënë këtë është Beogradi që spo respekton asnjë marrëveshje.

– A mendoni se Kosova dhe Shqipëria një ditë mund të bashkohen?
Mendoj se ideali i bashkimit kombëtar është i përjetshëm dhe i pavdekshëm, por mendoj se ajo mund të ndodhë kur Kosova dhe Shqipëria të jenë dy shtete sovrane dhe të zhvilluara e të pavarura dhe kur fqinjët përreth dhe miqtë e parterët tanë.. se Kosova u shpall e pavarur mbi bazën e një projekti ndërkombëtar, mbi bazën e përpjekjeve mbinjerëzore të popullit të saj, por dhe mbi bazën e një projekti ndërkombëtar, dokumentit Ahtisari, i cili nuk e lejon që të bashkohet as me Shqipërinë e as me Serbinë. Ne e kemi mbështetur atë dokument. Kështuqë në këtë kontekst kur dhe palët e tjera të binden se një komb shqiptar i bashkuar do të prodhojë edhe më shumë stabilitet në rajon dhe fqinjët tanë të çlirohen pak nga albanofobia primitive që kanë trashëguar në shekuj ndaj shqiptarëve, unë them se bashkimi është i pashmangshëm. Çdo përpjekje tjetër do të jetë jashtëzakonisht e dëmshme për territoret shqiptare, për materien shqiptare dhe do krijojë probleme të mëdha për ndërkombëtarët.
– Urimi juaj për bashkim mund të merret si urim i juaj për kosovarët në këtë 10 vjetor të pavarësisë?
Urimi im për kosovarët në këtë përvjetor të pavarësisë është që të kenë suksese gjithnjë e më të mëdha në ndërtimin e lirisë, ndërtimin e demokracisë, në konsolidimin e pavarësisë së Kosovës. Kjo është rruga që shkon drejt realizimit të mëvonshëm të idealit të bashkimit kombëtar, i cili është një ideal që nuk vdes kurrë!

– Si e konsideroni rrugëtimin e Kosovës këto 10 vite?
Rrugëtimin e Kosovës këto 10 vite unë e konsideroj një rrugëtim të suksesshëm. Natyrisht pritshmëritë mund të kenë qenë dhe më të mëdha po arritjet dhe sukseset e saj janë të pamohueshme. Në këto 10 vjet, Kosova, nga hiri dhe shkrumbi i luftës, është sot një vend që ecën drejt horizonteve të zhvillimit. Ka forcuar pozitën e saj ndërkombëtare, ka fituar Gjykatën e Hagës për problemet ligjore, një numër i madh, 95% e vendeve të botës së lirë e kanë njohur Kosovën si shtet i pavarur, ka ndërtuar një infrastrukturë moderne dhe po e ndërton atë, ka një ekonomi vibrante me rritjen më të madhe në rajon. Unë nuk them se nuk ka vështirësi dhe se nuk mund të bënte më shumë, por prap nuk duhet të harrojmë se këto janë 10 vitet e para në liri të shqiptarëve të Kosovës dhe kanë patur në rrugën e tyre një seri pengesash të diktuara në një shkallë të caktuar nga Beogradi, por dhe faktorë të brendshëm. Sidoqoftë ky 10-vjetor është një 10-vjetor që na bën krenar me arritjet e Kosovës.

– Cilat mendon që janë sfidat kryesore të Kosovës dhe cilat kanë qenë problemet më të mëdha me të cilat është hasur ajo këto 10 vjet?
Sfida më kryesore e Kosovës dhe rajonit me efekte imediate janë marrëveshjet e Kosovës me Beogradin dhe zbatimi i këtyre marrëveshjeve, të cilat i çelin rrugën Kosovës drejt integrimit europian dhe euroatlantik, por njëkohësisht marrëveshjet e zbatuara midis Kosovës dhe Beogradit shndërrohen në marrëveshje paqe dhe bashkëpunimi, një rëndësi e madhe kjo për Kosovën dhe rajonin.
Mendoj se një sfidë tjetër madhore është bashkëpunimi ndërshqiptar. Për fat të keq konstatoj se këto katër vitet e fundit, qeveria shqiptare nuk ka investuar as dhe një grosh në drejtim të kapërcimit të dasive që janë trashëguar nga e kaluara midis dy vendeve. Nuk është bërë progres dhe ky progres është jetik për shqiptarët. Dogma se shqiptarët do të bashkohen në Bruksel është një justifikim bajat. Në Bruksel shqiptarët do të bashkohen dhe me të gjithë kombet e tjera, ata nuk kanë kohë për të humbur, duhet të njësojnë me qindra e qindra procedura, duhet të adaptojnë standardin e dyshtetësisë, duhet të ndërtojnë infrastrukturën më moderne midis dy vendeve, natyrisht, duke ruajtur dhe respektuar kufijtë ndërshtetërorë, pasi statusi i Kosovës është i fiksuar në marrëveshjet ndërkombëtare dhe Shqipëria është e zotuar në respektimin e saj të plotë. Eshtë një mal pune për t’u bërë që shqiptarët në të dy vendet të ndjehen si në një vend të vetëm, i cili të jetë krejtësisht simbolik dhe kjo jo vetëm që nuk kërcënon por përkundrazi, i bën këto vende më stabile, më të prosperta, më të begata. Për fat të keq, përveç fasadës dhe fotografive të bukura nuk kemi parë hapa konkrete këto katër vitet e fundit.

– Zoti Berisha, një çështje tjetër është pikërisht çështja e flamurit. Eshtë çuar shumë pluhur në Prishtinë ku është i vendosur një nga flamujt më të mëdhenj që është vendosur në Kosovë. Dhe me rastin e 10-vjetorit qeveria e Kosovës ka vendosur që të hiqet flamuri kombëtar dhe të vendoset ai i Kosovës me rastin e shënimit të përvjetorit të 10 të pavarësisë.
Protokolli i Kosovës është përgjegjës për të gjithë territorin e Republikës së Kosovës. Nuk më përket mua të diskutoj çështje të protokollit të Republikës së Kosovës. Janë Bashkia e Prishtinës dhe qeveria e Kosovës ato që vendosin për dekorin e Prishtinës dhe Kosovës dhe nuk kam ndërmend të komentoj këtë. Besoj se shpallësit e pavarësisë së Kosovës treguan një mençuri kur paraqitën flamurin shtetëror të Republikës së Kosovës dhe sigurisht mbajtën dhe flamurin kombëtar kuq e zi që është dhe flamuri i Shqipërisë dhe shqiptarëve në tërësi.
– Janë të shumtë zërat që identifikojnë lindjen e një kombi të ri nën flamurin e Kosovës
Këta që çojnë këto zëra, këta janë një vazhdimësi e jugosllavizmit të dikurshëm, përpjekjeve qesharake të Titos dhe klikës së tij që të krijojnë kombin kosovar. Kombi është një dhe i pandarë, dhe 100 vija po ti heqësh në trup shpirti i tij mbetet i njëjtë. Ndaj dhe ata të cilët flasin për komb kosovar, përsërisin si papagaj tezat e dikurshme të Beogradit dhe asgjë tjetër. Flamuri nuk është i kombit, flamuri është shtetëror dhe Kosova pa një flamur shtetëror nuk mund të pretendonte të ishte shtet i pavarur as dhe të regjistrohej në ndonjë vend si i tillë.

– Megjithatë aspiratat janë përulëse në Organizatën e Kombeve të Bashkuara, po e theksoj të kombeve jo të Shteteve të Bashkuara.
Ajo është një problem semantik që ka ngelur kur është themeluar lidhja e kombeve, por faktikisht ajo është organizata e shteteve të pavarura dhe kjo është e vërtëta dhe thelbi i saj. Kështuqë nuk ka përpjekje më don kishoteske dhe më qesharake se sa të pretendohet krijimi i dy kombeve shqiptare. Kombi është i vjetër, ky është një komb i lashtë, nuk është ndarë kurrë, nuk e ndau as linja e Teodosit, i cili i ra përsëgjati trupit të tij dhe ai mbeti përsëri shqiptar.
– Zoti Berisha, ju falenderoj që gjetët kohën për të bërë këtë prononcim dhe këtë urim në 10-vjetorin e pavarësisë së Kosovës?
Shfrytëzoj rastin të bëj një urim shumë të përzemërt dëgjuesve tuaj, stafit të radios dhe televizionit tuaj, dhe të gjithë qytetarëve të Kosovës kudo që janë në këtë 10-vjetor të pavarësisë së Kosovës, datës më të rëndësishme për shqiptarët pas pavarësisë së Shqipërisë.
Intervista radiofonike dhënë për gazetarin Ermal Panduri për Radio “Dukagjini”!

Berisha: Ka vetëm komb shqiptar, tezat për komb kosovar janë titiste

– Si e konsideroni rrugëtimin e Kosovës këto 10 vite?
Rrugëtimin e Kosovës këto 10 vite unë e konsideroj një rrugëtim të suksesshëm. Natyrisht pritshmëritë mund të kenë qenë dhe më të mëdha po arritjet dhe sukseset e saj janë të pamohueshme. Në këto 10 vjet, Kosova, nga hiri dhe shkrumbi i luftës, është sot një vend që ecën drejt horizonteve të zhvillimit. Ka forcuar pozitën e saj ndërkombëtare, ka fituar Gjykatën e Hagës për problemet ligjore, një numër i madh, 95% e vendeve të botës së lirë e kanë njohur Kosovën si shtet i pavarur, ka ndërtuar një infrastrukturë moderne dhe po e ndërton atë, ka një ekonomi vibrante me rritjen më të madhe në rajon. Unë nuk them se nuk ka vështirësi dhe se nuk mund të bënte më shumë, por prap nuk duhet të harrojmë se këto janë 10 vitet e para në liri të shqiptarëve të Kosovës dhe kanë patur në rrugën e tyre një seri pengesash të diktuara në një shkallë të caktuar nga Beogradi, por dhe faktorë të brendshëm. Sidoqoftë ky 10-vjetor është një 10-vjetor që na bën krenar me arritjet e Kosovës.

– Cilat mendon që janë sfidat kryesore të Kosovës dhe cilat kanë qenë problemet më të mëdha me të cilat është hasur ajo këto 10 vjet?
Sfida më kryesore e Kosovës dhe rajonit me efekte imediate janë marrëveshjet e Kosovës me Beogradin dhe zbatimi i këtyre marrëveshjeve, të cilat i çelin rrugën Kosovës drejt integrimit europian dhe euroatlantik, por njëkohësisht marrëveshjet e zbatuara midis Kosovës dhe Beogradit shndërrohen në marrëveshje paqe dhe bashkëpunimi, një rëndësi e madhe kjo për Kosovën dhe rajonin.
Mendoj se një sfidë tjetër madhore është bashkëpunimi ndërshqiptar. Për fat të keq konstatoj se këto katër vitet e fundit, qeveria shqiptare nuk ka investuar as dhe një grosh në drejtim të kapërcimit të dasive që janë trashëguar nga e kaluara midis dy vendeve. Nuk është bërë progres dhe ky progres është jetik për shqiptarët. Dogma se shqiptarët do të bashkohen në Bruksel është një justifikim bajat. Në Bruksel shqiptarët do të bashkohen dhe me të gjithë kombet e tjera, ata nuk kanë kohë për të humbur, duhet të njësojnë me qindra e qindra procedura, duhet të adaptojnë standardin e dyshtetësisë, duhet të ndërtojnë infrastrukturën më moderne midis dy vendeve, natyrisht, duke ruajtur dhe respektuar kufijtë ndërshtetërorë, pasi statusi i Kosovës është i fiksuar në marrëveshjet ndërkombëtare dhe Shqipëria është e zotuar në respektimin e saj të plotë. Eshtë një mal pune për t’u bërë që shqiptarët në të dy vendet të ndjehen si në një vend të vetëm, i cili të jetë krejtësisht simbolik dhe kjo jo vetëm që nuk kërcënon por përkundrazi, i bën këto vende më stabile, më të prosperta, më të begata. Për fat të keq, përveç fasadës dhe fotografive të bukura nuk kemi parë hapa konkrete këto katër vitet e fundit.

– Zoti Berisha, një çështje tjetër është pikërisht çështja e flamurit. Eshtë çuar shumë pluhur në Prishtinë ku është i vendosur një nga flamujt më të mëdhenj që është vendosur në Kosovë. Dhe me rastin e 10-vjetorit qeveria e Kosovës ka vendosur që të hiqet flamuri kombëtar dhe të vendoset ai i Kosovës me rastin e shënimit të përvjetorit të 10 të pavarësisë.
Protokolli i Kosovës është përgjegjës për të gjithë territorin e Republikës së Kosovës. Nuk më përket mua të diskutoj çështje të protokollit të Republikës së Kosovës. Janë Bashkia e Prishtinës dhe qeveria e Kosovës ato që vendosin për dekorin e Prishtinës dhe Kosovës dhe nuk kam ndërmend të komentoj këtë. Besoj se shpallësit e pavarësisë së Kosovës treguan një mençuri kur paraqitën flamurin shtetëror të Republikës së Kosovës dhe sigurisht mbajtën dhe flamurin kombëtar kuq e zi që është dhe flamuri i Shqipërisë dhe shqiptarëve në tërësi.

– Janë të shumtë zërat që identifikojnë lindjen e një kombi të ri nën flamurin e Kosovës
Këta që çojnë këto zëra, këta janë një vazhdimësi e jugosllavizmit të dikurshëm, përpjekjeve qesharake të Titos dhe klikës së tij që të krijojnë kombin kosovar. Kombi është një dhe i pandarë, dhe 100 vija po ti heqësh në trup shpirti i tij mbetet i njëjtë. Ndaj dhe ata të cilët flasin për komb kosovar, përsërisin si papagaj tezat e dikurshme të Beogradit dhe asgjë tjetër. Flamuri nuk është i kombit, flamuri është shtetëror dhe Kosova pa një flamur shtetëror nuk mund të pretendonte të ishte shtet i pavarur as dhe të regjistrohej në ndonjë vend si i tillë.

– Megjithatë aspiratat janë përulëse në Organizatën e Kombeve të Bashkuara, po e theksoj të kombeve jo të Shteteve të Bashkuara.
Ajo është një problem semantik që ka ngelur kur është themeluar lidhja e kombeve, por faktikisht ajo është organizata e shteteve të pavarura dhe kjo është e vërtëta dhe thelbi i saj. Kështuqë nuk ka përpjekje më don kishoteske dhe më qesharake se sa të pretendohet krijimi i dy kombeve shqiptare. Kombi është i vjetër, ky është një komb i lashtë, nuk është ndarë kurrë, nuk e ndau as linja e Teodosit, i cili i ra përsëgjati trupit të tij dhe ai mbeti përsëri shqiptar.

– Zoti Berisha, ju falenderoj që gjetët kohën për të bërë këtë prononcim dhe këtë urim në 10-vjetorin e pavarësisë së Kosovës?
Shfrytëzoj rastin të bëj një urim shumë të përzemërt dëgjuesve tuaj, stafit të radios dhe televizionit tuaj, dhe të gjithë qytetarëve të Kosovës kudo që janë në këtë 10-vjetor të pavarësisë së Kosovës, datës më të rëndësishme për shqiptarët pas pavarësisë së Shqipërisë.

Intervista radiofonike dhënë për gazetarin Ermal Panduri për Radio “Dukagjini”!

Veliaj jep edhe pesë shkolla të tjera me koncesion klientelës

Është shpallur fituesi i tenderit për ndërtimin me koncension të 5 shkollave në Tiranë. Në faqen online të Open Data janë publikuar të dhënat ku thuhet se: Ky tender është fituar nga bashkimi i operatorëve “Agikons shpk”; “Met engeneering” dhe “Zenit & co shpk”. Kompania e ndërtimit “Agikons” është e njëjta që ka ndërtuar edhe komplekset e pallateve të njohura si Kodra e Diellit. Bashkia e Tiranës kishte vënë në dispozicion 1.9 miliardë lekë, ndërsa firmat fituese bënë ofertën për 1.6 miliardë lekë (1 600 660 000 lekë) pa TVSH. Konkurrentë (humbësit) ishin edhe shoqëritë e ndërtimit “SENKA” shpk; “FILIPETI s.p.a” dhe “Bruci shpk”. Bashkia e Tiranës më herët kishte deklaruar se do të ndërtojë 17 shkolla të reja përmes koncesionit (Partneriteti Publik Privat). Procesi i parë i tenderimit tashmë ka përfunduar dhe do të nisë puna për ndërtimin e 5 shkollave të para. Në kushtet e kontratës parashikohet që privati të ndërtojë me paratë e tij shkollat, t’i pajisë dhe mirëmbajë për 7 vite, ndërsa Bashkia e Tiranës do ta paguajë me këste.

5 shkollat e reja do të ndërtohen në zonën Tirana 1, përkatësisht: Tre objekte arsimore janë vendosur në Njësinë Administrative nr. 11 dhe dy objekte arsimore në Njësinë Administrative nr. 9. Bashkia e Tiranës ka vendosur të aplikojë formulën e shumëdebatuar të partneritetit publik privat, të koncesionit edhe për shkollat. Fondi i vënë në dispozicion është 1.9 miliardë lekë të reja pa TVSH, të cilat do të paguhen nga Bashkia e Tiranës dhe Ministria e Arsimit dhe do të shkojnë për projektim, ndërtim, mobilim, mirëmbajtje, mbikëqyrje dhe kolaudim. Aplikimi i kësaj formule kundërshtohet nga ekspertët e ekonomisë dhe politikave fiskale. Zef Preçi, drejtor i Qendrës shqiptare për Kërkime Ekonomike, e sheh këtë si një praktikë që ia delegon barrën e borxhit qeverisë pasardhëse. “Çdo Parlament, si ai i Bashkisë pra Këshilli Bashkiak, qoftë ai i qeverisë, është zgjedhur për të qeverisur për një periudhë 4-vjeçare, kështu që edhe projektet e mëdha strategjike duhet të jenë brenda këtij mandati. Por ky është një koncesion që është parashikuar që të nisë, pasi të mbarojë mandati i kryetarit aktual të Bashkisë dhe kjo nuk është e drejtë. Ndaj unë e shoh këtë koncesion si një shtim artificial të borxhit publik, pavarësisht se nga ku do të dalin fondet nga qeveria apo nga Bashkia”, thotë Preçi.

Tirana e parafundit në Europë për fuqinë blerëse

Tirana renditet e parafundit në Europë për sa i përket fuqisë blerëse relative më 2018-n. Sipas të dhënave të publikuara nga numbeo.com, kryeqyteti shqiptar ka fuqinë më të ulët blerëse në Ballkanin Perëndimor, ku indeksi shënon 38.05 dhe në Europë është vetëm mbi kryeqytetin e Ukrainës, Kievin. Në vend të dytë si qytet me fuqinë më të vogël blerëse në Ballkan dhe Europë është Beogradi, me 40.25. Më pas renditet Shkupi, ku indeksi i fuqisë blerëse shënoi 41.9 dhe Sarajeva me 48.8. Me nivel më të lartë të fuqisë blerëse renditet Podgorica dhe Prishtina, me një indeks më të madh se 50, përkatësisht 51.8 dhe 64.57. Fuqia blerëse është një teori ekonomike që thotë se banorët e një vendi duhet të blejnë të mira dhe shërbime me të njëjtin çmim si banorët e një shteti tjetër. Ky tregues zgjidh problemin e të krahasuarit të shteteve me standarde të ndryshme jetese duke rillogaritur vlerën e të mirave dhe shërbimeve në qoftë se do të shiteshin me çmimet e Shteteve të Bashkuara (indeksi për Shtetet e Bashkuara është 100). Duke qenë se pagat (si dhe produktiviteti) ndryshojnë nga vendet e pasura tek ekonomitë në zhvillim, janë marrë në shqyrtim vetëm gjashtë vendet e Ballkanit Perëndimor. Nëse fuqia blerës e Shqipërisë është 38.05, kjo do të thotë se shqiptarët mund të përballojnë të blejnë më pak se 62 për qind të të mirave dhe shërbimeve që blejnë qytetarët e New Yorkut apo 26 për qind më pak se shqiptarët e Kosovës. Shqiptarët blejnë 14 për qind më pak të mira dhe shërbim edhe se malazezët dhe 10 për qind më pak se boshnjakët. Diferencat janë më të ulëta me Shkupin dhe Beogradin, përkatësisht 4 dhe 2 për qind.

Vendet me fuqinë blerëse më të lartë në Europë

Luksemburgu është kryeqyteti europian me fuqinë më të lartë blerëse në Europë. Indeksi i fuqisë blerëse relative shënon 127.4, që do të thotë se vendasit atje blejnë rreth 27 për qind më shumë të mira se në New York. Vendet e tjera ku indeksi shënon mbi 100 janë: Malmo, kryeqyteti i Suedisë me 120.9; Berlini, kryeqyteti i Gjermanisë me 114.09; kryeqyteti i Danimarkës me 113.8; kryeqyteti i Zvicrës me 112.7; Brukseli me 104.5 dhe Amsterdami me 101.

Bie produktiviteti, kostoja e lirë e punës “frenon” inovacionin

Ekonomia shqiptare e ka përkeqësuar më tej treguesin e produktivitetit të punës gjatë vitit 2016. Sipas të dhënave nga Instituti i Statistikave, raporti i shitjeve neto për punonjës zbriti në 4 milionë lekë në rënie me 3.2% krahasuar me një vit më parë. Në sektorin prodhues produktiviteti i punës ra me 6.3%, ndërsa në atë të shërbimeve rënia ishte 1.5%. Këto statistika dëshmojnë se Shqipëria vazhdon të përkeqësohet në një prej treguesve më të rëndësishëm të konkurrueshmërisë së biznesit. Sipas një studimi të vitit të kaluar nga ekspertë të Bankës Europiane për Rindërtim dhe Zhvillim, Shqipëria ka produktivitetin më të ulët të punës në rajon dhe në Europë. Produktiviteti i punës në Shqipëri vlerësohet se sa një e treta e mesatares rajonale dhe sa një e pesta e 11 vendeve më të zhvilluara të Bashkimit Europian. Një produktivitet i ulët nënkupton një eficiencë të dobët dhe disavantazh konkurrues për një ndërmarrje apo për një ekonomi. Në rajon, produktivitetin më të lartë e kanë Bosnja dhe Serbia, ndërsa edhe Kosova, që është e parafundit, ka një produktivitet pune rreth 50% më të lartë se Shqipëria. Faktorët kryesorë që përcaktojnë produktivitetin në një ekonomi janë aftësitë e forcës së punës dhe përdorimi i teknologjisë në proceset e prodhimit. Kostoja e ulët e krahut të punës dhe informaliteti i lartë duket se janë kthyer në një lloj bumerangu për ekonominë shqiptare. Për shkak se pagat janë të ulëta, shumë ndërmarrje nuk kanë nxitje të investojnë në teknologji, çka do të mundësonte rritje të prodhimit dhe shkurtim të kostove të punës.

OBSH: Rreth 350 mijë të rritur shqiptarë janë obezë

Sipas shifrave të fundit të Organizatës Botërore të Shëndetit, 17.6% e shqiptarëve janë obezë, e përllogaritur në 348,416 të rritur. Ndonëse krahasuar me rajonin jemi “më elegantë”, shifrat tregojnë një rritje të prevalencës ndër vite. Obeziteti është cilësuar si sëmundja e shekullit dhe sipas Organizatës Botërore të Shëndetit është trefishuar krahasuar me të dhënat e vitit 1975, duke marrë kështu përmasa epidemike. Sipas të dhënave më të fundit nga OBSH, Renew Bariatrics ka përpiluar një hartë botërore me të dhënat për obezitetin në shtete të ndryshme. Sipas këtyre të dhënave, Shqipëria ka prevalencë obeziteti prej 17.6%. E krahasuar me fqinjët, ka prevalencën më të ulët, ku Mali i Zi e ka 20%, Greqia 22.9%, Maqedonia 19.6% dhe Serbia 19.5%. OBSH, krahas fushatave të vazhdueshme ku bën thirrje për dimensionet që po merr kjo sëmundje, sipas tyre, e parandalueshme, tregon se në 2016 më shumë së 1.9 mld njerëz të rritur ishin mbipeshë, nga ku 650 mln obezë. Në statistikat botërore, 13% e të rriturve ishin obezë dhe 39% mbipeshë. Edhe për fëmijët, statistikat tregojnë një rritje të dimensioneve të kësaj sëmundjeje. Krahas atyre të kequshqyer dhe nënpeshë, edhe fëmijët mbipeshë dhe obezë po shndërrohen në fenomen shqetësues. Më 2016, mbi 340 mln fëmijë 5–18 vjeç ishin mbipeshë dhe obezë. Një studim i mëparshëm tregonte se pas një rënieje të shifrave të obezitetit në Shqipëri deri në vitin 2014, ai është rritur sërish ndjeshëm më 2015-2015, duke paralajmëruar shtimin e një sërë sëmundjesh të lidhura me të, ku më kryesori është diabeti. CIA World Fact Book e përllogarit prevalencën e obezitetit te të rriturit në Shqipëri në shifra më të larta. Sipas tyre arriti në 21.7% të popullsisë në vitin 2016.

E ardhmja e djathtë e Italisë

Zgjedhjet italiane të këtij viti mund të sjellin një qeveri të qëndrueshme për herë të parë pas dorëheqjes së kryeministrit Matteo Renzi në vitin 2016, pas dështimit të reformës së tij. Ndërkohë, fushata zgjedhore ka parë një dobësim të ndjeshëm të partive tradicionale dhe një ngritje të lëvizjeve anti-establishment, një trend në fakt i vërejtuar në të gjithë kontinentin europian. Rezultati i këtyre zgjedhjeve të rëndësishme me siguri do të ketë sjellë pasoja të mëdha në ekonominë italiane, një nga ekonomitë më të mëdha në botë, e cila është duke vuajtur prej vitesh me rritje të ulët dhe me gjendje tepër të paqëndrueshme të bankave. Zgjedhjet do të përcaktojnë edhe rolin e ardhshëm të Italisë në Bashkimin Europian në një kohë, kur blloku është duke u përballur me sfida të njëpasnjëshme si integrimi i mëtejshëm, kriza e vazhdueshme e emigracionit dhe përballjet e shpeshta me Rusinë. Por përse po mbahen zgjedhjet e Italisë tani? Italia është drejtuar nga një qeveri e përkohshme që në dhjetor të vitit 2016, kur Renzi dha dorëheqjen. Ish-kryeministri mori iniciativën e rrezikshme për të miratuar disa reforma kushtetuese që do të ndryshonin legjislaturën, duke e vënë praktikisht lidershipin e tij në dorë të referendumit popullor, që italianët e refuzuan me një marzh prej 20 për qind. Paolo Gentiloni, një anëtar i Partisë Demokratike të Qendrës së Majtë të Renzit dhe ish- ministër i Jashtëm, u emërua si kryeministër i përkohshëm deri në mbajtjen e zgjedhjeve të ardhshme. Këto zgjedhje u caktuan të mbaheshim më 4 mars 2018.

Çështjet kryesore
Epiqendra e fushatës zgjedhore është pa dyshim roli i Italisë në krizën e emigracionit që ka tronditur Bashkimin Europian që në vitin 2015. Performanca e ekonomisë së vendit është gjithashtu katalizatori i pakënaqësisë masive popullore. Kriza e emigracionit në kontinent e ka shkundur rëndë politikën italiane, duke qenë se vendi ka mbajtur në kurriz peshën e mbërritjes së qindra mijëra emigrantëve dhe refugjatëve nga Afrika Veriore.
Italia ka absorbuar mbi 600 mijë emigrantë vetëm gjatë katër viteve të fundit, ku mbi 180 mijë kanë mbërritur vetëm gjatë vitit 2016. Pavarësisht një ngadalësi të lehtë të normës në vitin 2017, pasi qeveria bëri një marrëveshje të diskutueshme me milicitë e Libisë për të luftuar trafikimin e qenieve njerëzore, shumë italianë vazhdojnë të ndihen të mbytur nga ky problem dhe të braktisur nga Bashkimi Europian. Kjo natyrisht ka nxitur rritjen e euroskepticizmit në të gjithë vendin, ka ndihmuar ndjeshëm partitë e së djathtës ekstreme që janë zotuar të frenojnë një herë e mirë emigracionin dhe ka shkaktuar jo pak incidente ndërmjet italianëve dhe emigrantëve. Ekonomia e Italisë është goditur shumë fort nga kriza financiare e viteve 2008-2009 dhe është tkurrur me plot 9 për qind që nga viti 2013. Italianët kanë vuajtur nga një rënie dy-shifrore të ekonomisë gjatë recensionit, kur politikanët imponuan një shkurtim drastik të buxhetit në përpjekje për të mbajtur nën kontroll borxhin masiv publik. Bëhet fjalë për një borxh prej 2.8 trilionë dollarësh, mbi 130 për qind e produktit të brendshëm bruto. Rikthimi i Italisë në rritjen ekonomike ka qenë tepër i dobët që pas vitit 2014 dhe papunësia në normë dy-shifrore nuk ka ndërmend të ulet. Shumë analistë thonë se ekonomia ka nevojë urgjente për reforma të thella për të promovuar punësimin dhe investimin, ndërsa disa politikanë italianë fajësojnë monedhën e përbashkët euro dhe rregullat e ashpra të buxhetit të Bashkimit Europian, që po pengojnë ripërtëritjen e vendit. Disa janë të shqetësuar se rritja e ulët e vazhdueshme e ekonomisë ose një tjetër recension mund ta çojnë Italinë në krizë borxhi që mund të kërcënojë të gjithë eurozonën. Sistemi bankar vazhdon të jetë një problem madhor. Bankat italiane kanë një nivel borxhesh të këqija prej 220 miliardë dollarësh, gjë që ka frenuar shumë huadhënien dhe investimet në të gjithë vendin. Përpjekjet e qeverisë për të shpëtuar disa banka, duke përdorur fondet publike kanë gjeneruar kritika të ashpra nga Bashkimi Europian, i cili ka vendosur rregulla kundër financimit të bankave nga qeveria – dhe nga partitë opozitare që financimin e bankave e konsiderojnë si simptomë të korrupsionit kronik të institucioneve italiane. Rregullat e Bashkimit Europian përcaktojnë qartë se investitorët e bankave, kryesisht italianë të shtresës së mesme të popullsisë, duhet të absorbojnë humbjet përpara se qeveria të ndërhyjë dhe kjo i ka inatosur së tepërmi zgjedhësit dhe ka përmirësuar pozicionin e politikanëve të opozitës. Në të njëjtën kohë, analistët thonë se, Italia tashmë rrezikon një krizë akoma më të madhe financiare nëse bankat fillojnë të falimentojnë një nga një. Disa kanë frikë se kriza mund të përhapet edhe tek bankat e tjera të dobëta nëpër Europë.

Kandidatët kryesorë
Si shumë vende të tjera europiane, Italia ka përjetuar rritjen e forcave politike anti-establishmet dhe shpesh të veçuara. Mbështetja për Partinë Demokrate të Qendrës së Majtë në pushtet është përgjysmuar që pas zgjedhjeve të vitit 2013, ndërsa Partia e Qendrës së Djathtë, Forza Italia është e detyruar të formojë koalicion me disa parti të vogla të djathta për të krijuar qeverinë e re.
Partia Demokratike e Qendrës së Majtë: Që pas zgjedhjeve të vitit 2013, kjo parti ka miratuar legjislacione për punën që ekonomistët thonë se kanë krijuar vende pune dhe kanë filluar programin e rikapitalizimit të bankave italiane, por disa në anën e majtë të partisë janë të përçarë dhe nuk duan të mbështesin Renzin, gjë që dobëson ndjeshëm shanset e tij për t’u rikthyer si kryeministër i Italisë. Renzi vazhdon të jetë lideri i partisë, por disa vëzhgues thonë se në rast të një rezultati të paplotë të zgjedhjeve, Gentilioni mund të jetë ai që riemërohet kryeministër si zgjidhje kompromisi për kreun e koalicionit të madh qeveritar.
Koalicioni i madh i së djathtës: Ish-kryeministri Silvio Berlusconi, i cili tani është në moshën 81-vjeçare dhe ka mbajtur një pozicion qeveritar në vitin 2011 për herë të fundit, ka rifituar një mbështetje të madhe që ka mundësuar rikthimin e tij, duke mbledhur një koalicion të madh të djathtë. Këtu përfshihet Partia e tij e Qendrës së Djathtë Forca Italia, e cila konsiderohet si një parti që mbështet fuqimisht bizesin. Më radikal është aleati i tij i Ligës së Veriut, një parti që i është dedikuar pavarësisë së rajoneve veriore të Italisë. Lideri i kësaj partie, Matteo Salvini, e ka quajtur partinë e tij si një forcë nacionaliste dhe mban një qëndrim të ashpër anti-emigracion dhe ruan platformën euroskeptike. Salvini ka thënë se dëshiron ta nxjerrë Italinë nga eurozona, por këtu has kundërshtimin e hapur të Berlusconit, i cili nuk do ta lejonte kurrë një gjë të tillë.
Lëvizja me Pesë Yje: Sondazhet tregojnë se kjo parti ka një pozicion jo të keq në këtë periudhë parazgjedhore. Partia radikale është themeluar në vitin 2009 nga komediani Beppe Grillo. Bëhet fjalë për një përzierje eklektike ideologjish dhe personalitetesh, të bashkuar jo shumë fort nga shpirti i protestës kundër establishmentit politik të Italisë që e konsiderojnë shumë demode dhe të korruptuar. Liderët e kësaj partie kanë kritikuar shpesh anëtarësimin e Italisë në rregullart e euros dhe buxhetit të Bashkimit Europian dhe bën thirrje për politika më të ashpra të emigracionit.

Koalicionet e mundshme
Në vitin 2017, Italia ndryshoi sistemin elektoral në mënyrën që ekspertët thonë se, bëjnë më të vështirë që një parti e vetme të fitojë mazhorancën e nevojshme në Parlament për të formuar qeverinë. Ndryshimi i sistemit zgjedhor kishte për qëllim të stimulonte krijimin e koalicioneve, por kjo mund ta komplikojë ndjeshëm formimin e qeverisë. Çdo parti apo koalicion do të duhet të dalë nga zgjedhjet me një rezultat prej më shumë se 40 për qind për të fituar mjaftueshëm vende në Parlament për të krijuar qeverinë e re të Italisë. Sondazhet aktualisht tregojnë se, Silvio Berlusconi është i vetmi që mund të arrijë këtë rezultat, i ndjekur nga Lëvizja me Pesë Yje që rrotullohet në nivelin 28 për qind dhe partia e Renzit me diçka më shumë se 20 për qind. Blloku i Berlusconit, në rast se nuk arrin rezultatin e nevojshëm, mund të jetë i detyruar të krijojë një koalicion të madh ndërmjet të djathtës dhe së majtës me Matteo Renzin për të formuar një qeveri të re centriste. Megjithatë, një votim i paplotë mund të gjenerojë edhe një rezultat akoma më radikal. Në varësi të rezultatit, Liga e Veriut mund të përpiqet të formojë qeverinë e saj, ashtu siç mund të tentojë edhe Lëvizja me Pesë Yje, edhe pse këto janë skenare me më pak gjasa. Lëvizja me Pesë Yje ka deklaruar se nuk ka ndërmend të formojë koalicion me asnjë parti tjetër, lideri karizmatik Luigi Di Maio e ka zbutuar këtë qendrim pas sondazheve para-zgjedhore.

Ndikimi në Bashkimin Europian
Çdo qeveri e re italiane do të sjellë pasoja në të gjithë Europën. Tani që Britania e Madhe po largohet nga unioni, Italia do të kthehet në ekonominë e tretë më të madhe të bllokut dhe aftësia – ose paaftësia – e saj për të rimëkëmbur bankat, rikthyer rritjen ekonomike dhe mbajtur nën kontroll borxhin kombëtar, do të influencojë në shëndetin e ekonomive të tjera europiane si dhe në politikën bankare të Bashkimit Europian. Zyrtarët europianë kanë frikë për armiqësinë e vërejtur kundrejt institucioneve europiane që është vënë re kohët e fundit në politikën italiane. Një qeveri e drejtuar nga Liga e Veriut ose Lëvizja me Pesë Yje mund të gjenerojë një referendum potencial për anëtarësinë e Italisë në eurozonë, apo një thirrje për të rinegociuar traktatet thelbësore të Bashkimit Europian. Edhe pse këto lëvizje dramatike nuk kanë shumë gjasa të ndodhin, një qeveri eurospektike do të jetë përsëri pengesë për planet ambicioze të presidetit francez Emmanuel Macron për zgjerimin e Bashkimit Europian. Në fund, pjesa më e madhe e kandidatëve të opozitës kanë qëndrime në lidhje me marrëdhëniet me Rusinë që mud të bien në kundërshtim me status kuonë. Berlusconi është mik personal i Presidentit Vladimir Putin. Liderët e Lëvizjes me Pesë Yje kanë folur në mbështetje të politikës ruse në Siri, kanë kritikuar sanksionet mbi Rusinë për aneksimin e Krimesë dhe kanë bërë thirrje që Italia të ketë një rol të reduktuar në NATO. Qeveria e Putinit ka krijuar lidhje edhe me Ligën e Veriut dhe parti të tjera të djathta në të gjithë kontinentin, duke ngritur kështu pikëpyetje nëse qeveria e re e Italisë do të mbajë të njëjtin qëndrim me pjesën tjetër të Bashkimit Europian për Rusinë në të ardhmen.
Përgatiti
KLARITA BAJRAKTARI

Banorët e Dibrës ngrihen në protestë kundër ndërtimit të HEC-eve

Pas anulimit të HEC në kanionet e Osumit në Skrapar janë ngritur edhe banorët e Dibrës. Shpella e Saponikës, monument natyre i shpallur në vitin 2002 dhe 20 metra më poshtë gryka e ngushtë e Setës janë të kërcënuara me “shkatërrim”. Katër hidrocentrale kanë nisur të ndërtohen, çka ka sjellë dhe kundërshtimin e banorëve të zonës. Për projektin “HEC Seta 4”, ata tentuan të bllokojnë disa herë punimet, madje për këtë forcat e policisë proceduan penalisht gjithë fshatin. Sipas banorëve dhe avokatëve të tyre, ky projekt duhet të anulohet pasi rrezikon të thajë gjithë kanionin që shtrihet në një gjatësi prej 2.4 km. Projekti parashikon ndërhyrjen e tubacioneve në 5 burime uji, çka sipas ambientalistëve shkatërron ekosistemin.