37.5 C
Tirana
E hënë, 11 Gusht, 2025

“Rrugë për Askund”, autostrada e re shkatërron biznesin dhe jetën në Thumanë

Vëllezërit Durim dhe Andi Gjoka u kthyen nga Greqia në vitin 1998 për të investuar kursimet në Shqipëri. Ata ngritën një biznes lulesh dhe pemësh në afërsi të Thumanës, aksit që ka shërbyer si rrugë nacionale deri pak javë më parë.

“Me një të rënë të lapsit qeveria na bllokon rrugën kryesore dhe aksesin për t’u lidhur me autostradën e re”- tregon Durim Gjoka për Citizens.

Më ndërtimin e autostradës biznesi i tyre u nda në mes, duke i lënë serat nga një anë dhe qendrën e shitjes së luleve nga ana tjetër e rrugës. I vetmi nënkalim që mundëson lidhjen e dy pjesëve të biznesit është vetëm 3.4 metra, i cili pamundëson kalimin e makinave të mëdha për transportin e pemëve.

“Që të ngarkojmë ne një trailer, duhet që t’i shkarkoj materialet dy herë, se këtu nuk i zë makinat e mëdha. Duan të paktën një ditë, gjithë ditën, me 10 – 12 punëtorë që të ngarkojmë një trailer. Në një kohë që traileri vinte në vendin e vetë, ngarkonte për një gjysmë dite edhe mbaronim punë, edhe bima nuk kishte dëme”- shpjegon ai për Citizens.

Biznesi i vëllezërve Gjoka gjendet vetëm pak metra me rreth rrotullimin e autostradës së vjetër, që prej një muaji është kthyer në një rrugë për askund. Për ironi, autostrada e re ka prerë në mes një rrethrrotullim ekzistues, që ishte ndërtuar me qëllimin që të bënte lidhjen e rrugës me aksin e re që do pasonte.

80 mijë banorët e Krujës dhe rrethinave tani kanë dy mundësi, ose të kthehen deri në Kashar ose të kalojnë në një rrugicë dytësore që të çon drejt Thumanës.

“Është bë skëterrë, krejt makinat e Shqipërisë kalojnë këtej, kjo është rrugë lagje, rrugë që s’mund të nxjerrim fëmijët në rrugë” – tregon Artur Lame.

Arturi banon buzë rrugës së vjetër dytësore. Mbyllja e rrugës e ka kthyer oborrin e tij në një aks ndërkombëtar të improvizuar, ku ccdo ditë kalojnë makina të tonazhit të rëndë dhe shkaktohen aksidente.

Por përveç infrastrukturës së dobët kjo rrugë dytësore nuk ofron as sinjalistikën minimale duke i vendosur gjatë gjithë kohës shoferët në dilemë se nga cila anë duhet të marrin për të arritur destinacione të caktuara.

Ky problem i ka ngarkuar një detyrë të re Edi Farrukut, që shërben si hoxhë në xhaminë e Thumanës.

“Gjatë ditës kur jam te xhamia, rri këtu për me i tregu njerëzve se nga me marrë drejtim, sepse futen dhe çdo rrugë që shohin i duket sikur të lidh me autostradën, ja nxjerr GPS, por në realitet krejt rrugët janë të mbyllura, ose të vijë shteti, të vijë e të verë një tabelë”- thotë Edi Farruku.

Për të ndihmuar qytetarët, ai ka vizatuar mbi murin e Xhamisë shkrime orientuese për drejtimet Shkodër, Kosovë, Morinë.

Protestat dhe dhuna policore

Të hënën është paralajmëruar protesta e tetë radhazi e banorëve të Thumanës. Prej javësh ata në formë revolte kapërcejnë kordonët e policisë dhe  bllokojnë përreth një ore apo më tepër qarkullimin e automjeteve në autostradën e re. E vetmja kërkesë e tyre është aksesi në rrugë.

“Më ka rënë kështu anësore me mburojë edhe më ka gjakosur, janë komplet edhe kamerat dhe atë moment është hap gardhi i policisë, kur më kanë goditur mua”- tregon Durimi.

Në disa protesta forcat shqiponja nuk kanë hezituar të përdorin dhe gaz lotsjellës, spërkatës djegës për sytë etj, për të shpërndarë turmat. Banorët shprehen se nuk do i ndalin protestat derisa të kenë një alternativë kalimi.

“Ne protestat do i vazhdojmë, le të bëjmë burg se ne na kanë futur në burg, bukën e gojës na e kanë marrë, bizneset po na i falimentojnë, rinia po na ikën, ne në burg jemi. Çfarë do presim më tjetër ne?”- pohon Durim Gjoka.

Ai nuk e fshehin dot zhgënjimin e izolimit jo vetëm fizik por edhe ekonomik.

“Çdo vend të botës, çdo biznes i japin favore, jo shkatërrim. Këtu na kanë dhënë shkatërrim, nuk na kanë dhënë asnjë favor, ne na kanë penalizuar në të gjitha anët, si nga toka, prona që na kanë marrë, si nga bizneset….”- përfundon Durimi.

Kjo autostradë  do të aksesohet kundrejt një pagese prej 270 lekësh për çdo mjet. Kontrata e lidhur mes Ministrisë së Infrastrukturës dhe Energjisë dhe kompanive “Gener 2 sh.p.k parashikon një koncesion 35 vjeçar. Ndërsa projekti ka kushtuar rreth 267 milionë euro, financimi i aksit është bërë nga koncensionari, që planifikon të mbledhë të paktën 1.3 miliardë euro të ardhura bazë për 35 vite./citizens.al

Investigimi i BIRN: “Kurum” fshihet pas ‘mbetjeve të rrezikshme’ të eksportuara nga porti i Durrësit

Më 5 gusht, ‘Basel Action Network”, një organizatë mjedisore me qendër në Shtetet e Bashkuara, ngriti alarmin se një anije gjigande kontenjerësh prej 175 mijë tonësh e linjës ‘Maersk’ u zhduk në fund të korrikut nga radarët afër Cape Town në Afrikën e Jugut, pas një sinjalizimi të bërë prej saj tek autoritetet vendase.

 

Bazuar në të dhënat e ofruara nga një sinjalizues, “Basel Action Network”, BAN, beson se anija ‘Maersk Campton’ dhe një anije e dytë kontenjerësh e së njëjtës linjë, ‘Maersk Candor’, kanë ngarkuar në portin e Durrësit në fillim të korrikut rreth 100 kontenjerë me mbetje të rrezikshme, e cila vjen nga hiri i oxhaqeve metalurgjike elektrike (EAFD) me destinacion Tajlandën.

Sipas të dhënave të BAN, kjo nuk është dërgesa e parë me mbetje të rrezikshme nga Shqipëria drejt Azizë. Organizata shprehet se një dërgesë me mbetje të dyshuara të ngjashme u bllokua më herët këtë vit nga Agjencia e Doganave në Fangcheng të Kinës.

Bazuar në sinjalizimin e BAN, autoritet portuale i kanë bllokuar në Singapor kontenjerët e nisur nga Shqipëria dhe ato pritet të rikthen në Durrës në muajt e ardhshëm. Por përpara se të mbërrijnë në Durrës dhe përmbajtja e tyre të verifikohet, ato kanë prodhuar një kakofoni me akuza politike, ndërkohë që Prokuroria e Durrësit dhe Zyra kundër Mashtrimit e Komisionit Europian, OLAF, kanë inicuar hetime.

Prokuroria ka identifikuar kompaninë “Sokolaj” shpk, një kompani import-eksporti mineralesh me qendër në Durrës në pronësi të shtetases Gjovana Sokolaj si eksportuese të kontenjerëve dhe kompaninë turke “Kurum International” sh.a si burimin e këtyre produkteve.

Të dhënat e siguruara nga BIRN nga dosja hetimore tregojnë që marrësi i këtyre ngarkesave është kompania GS Minerals D.o.o e regjistruar në Rijeka të Kroacisë, gjithashtu në pronësinë e familjes Sokolaj.

Sipas drejtorit ekzektiv të BAN, Jim Puckett, dërgesa e kontenjerëve drejt një vendi që nuk është anëtar i OECD-së si Tajlanda, pa kapacitete të provuara të riciklimit të këtyre mbetjeve, ngre hije dyshimi.

“Dikush është përpjekur shumë për të fshehur gjurmët e kësaj dërgese,” i tha ai BIRN gjatë një bisede telefonike nga zyra e tij në qytetin e Seattle në shtetin e Uashingtonit në SHBA.

Kompania “Kurum International” sh.a nuk iu përgjigj pyetjeve të BIRN deri në publikim të këtij shkrimi, por në një deklaratë të shpërndarë për mediat më 21 gusht, ajo mohoi që të kishte lidhje me eksportin e mbetjeve të rrezikshme.

“Kurum International asnjëherë nuk ka eksportuar mbetje të rrezikshme ndaj edhe në këtë rast, kjo ngarkesë për të cilën bëhet fjalë nuk është eksportuar nga Kurum International,” deklaroi kompania, pa sqaruar nëse produkti në fjalë kishte dalë nga uzinat e saj.

Në kontradiktë me të dhënat e mbledhura nga hetimi, Drejtoria e Përgjithshme e Doganave deklaroi përmes një njoftimi për shtyp se eksporti i mbetjeve nuk ka qenë eksport nga Shqipëria, por tranzit nga një kompani nga Kosova.

“Rasti i cituar nga media nuk është eksport nga Shqipëria, por një tranzit ndërkombëtar i produktit koncentrat zinku nga Kosova. Pra, produkti është koncentrat zinku me origjinë nga Kosova me firmë dërguese/eksportuese Apelbaum shpk,” thuhet në deklaratën e doganës.

Drejtuesit e kompanisë kosovare “Apfelbaum sh.p.k”, së cilës Doganat iu referuan gabimisht si “Apelbaum”, i thanë BIRN se ata qëndronin vetëm pas dërgesës drejt Kinës përmes portit të Durrësit, që sipas tyre ishte mineral zinku nga miniera e Trepçes.

“Ne nuk eksportojmë hi të metalurgjisë, por lëndë të parë mineral zinku pa asnjë problem që prej vitit 2017. Për të larë veten dhe për të tërhequr vëmendjen nga ajo që po ndodh, Dogana në Shqipëri na goditi ne,” u ankua Arten Bajrushi, drejtor i “Apfelbaum” sh.p.k.

Megjithatë, Puckett i tha BIRN se analizat e dërgesës në Kinë tregojnë që ajo përmban më shumë se 8% mbetje plumbi, ç’ka e klasifikon atë si mbetje.

Në një përgjigje për BAN, kompania A.P. Moller- Maersk theksoi se kontenjerët me oriigjinë nga Shqipëria ishin ngarkuar në Trieste, pasi ishin transferuar nga një linjë tjetër transporti.

“Asnjë nga këto kontenierë nuk është deklaruar se përmban mbetje të rrezikshme,” citohet të ketë thënë kompania Maerks e transportit të kontenjerëve. “Nëse do të ishin deklaruar si mbetje të rrezikshme, Maersk do të kishte refuzuar t’i transportonte,” shton ajo.

Kurum, prodhuesja e mbetjeve të hirit

Metalurgjiku--2048x1536

Organizata ‘Basel Action Network’ e merr emrin nga konventa e Bazelit – e njohur zyrtarisht si “Konventa për Kontrollin e Lëvizjeve Ndërkufitare të Mbetjeve të Rrezikshme dhe Asgjësimin e Tyre,”, një traktat ndërkombëtar i miratuar më 22 mars 1989 në Bazel të Zvicrës.

Kjo konventë ka për qëllim të mbrojë shëndetin e njeriut dhe mjedisin nga efektet negative të mbetjeve të rrezikshme, sidomos nga transporti dhe asgjësimi i tyre përtej kufijve të një vendi.

Konventa e Bazelit nuk ndalon në mënyrë absolute eksportin e mbetjeve të rrezikshme nga vende si Shqipëria, e cila nuk është anëtare e BE-së apo e OECD-së, por vendos rregulla strikte për mënyrën se si këto mbetje mund të eksportohen. Shqipëria, si vend nënshkrues i Konventës së Bazelit, duhet të përmbushë disa kushte për t’i eksportuar këto mbetje.

Për të eksportuar mbetjet EAFD nga Shqipëria, nevojitet një leje paraprake nga Tajlanda si vend destinacion, si dhe vendet tranzit për të eksportuar mbetje të rrezikshme. Kjo leje duhet të përfshijë informacione mbi llojin dhe sasinë e mbetjeve, si dhe destinacionin dhe metodën e trajtimit ose asgjësimit të tyre. Eksporti i mbetjeve të rrezikshme mund të bëhet vetëm nëse mbetjet do të menaxhohen në mënyrë të sigurt në vendin e destinacionit, sipas standardeve mjedisore dhe shëndetësore të përshtatshme. 

Kompania turke “Kurum International” operon në ish-Kombinatin Metalurgjik të Elbasanit që prej vitit 1998 dhe është furnizues i rëndësishëm rajonal i shufrave të hekurit për ndërtim. Me qindra punëtorë në bordero, ajo është gjithashtu një punëdhënës i rëndësishëm për qytetin e Elbasanit.

Për të reduktuar ndotjen e shkaktuar nga industria, Kurum ka instaluar prej vitit 2010 një sistem  filtrash për kapjen e mbetjeve të hirit nga trajtimi i gazeve të oxhakut në ish-Kombinatin Metalurgjik. Sipas deklaratave të vetmonitorimit mjedisor të kompanisë, të siguruara nga BIRN nëpërmjet ligjit të së drejtës për informim, ajo prodhon sërish mijëra ton mbetje të rrezikshme të hirit të oxhakut në vit.

Mbetjet nga filtrat e pastrimit të gazrave kanë sjellë kokëçarje e vazhdueshme për “Kurum”, pasi klasifikohen si mbetje substancash të rrezikshme dhe raportohen prej saj me kodin 10 02 07* sipas katalogut në fuqi të mbetjeve.

“Këto pluhura që kapen nga sistemi ambalazhohen në thasë dhe mund të eksportohen ose të përdoren në vend. Për këtë periudhë nuk është bërë evadim i kësaj mbetjeje, ato janë depozituar në sheshin përkatës dhe janë lëndë e parë për prodhimin e bojërave pasi është në % të lartë ZnO,” raportoi Kurum në qershor 2021.

Sasia totale e këtyre mbetjeve të prodhuara për më shumë se një dekadë nga Kurum dhe destinacioni i tyre mbetet i panjohur, por vetëm për një periudhë 3-mujore, kompania raportonte se kishte akumuluar 2500 ton pluhura, të cilat deklarohen ndryshe edhe si oksid zinku.

Një pjesë e këtyre mbetje riciklohen prej vitit 2022 nga një kompani tjetër shqiptaro-kineze me qendër në kombinatin Metalurgjik në Bradashesh, e quajtur “Alliance Resources”. Por “Alliance Resources” ka kapacitete për të përpunuar vetëm një sasi të vogël nga mbetjet e stërmëdha të prodhuara nga Kurum.

“Ne marrim nga Kurum oksid zinku dhe e përpunojmë në linjën tonë, ku nga 20-25 për qind e çojmë deri në 55-60%, që lejohet më pas të tregtohet lirisht në BE dhe në vende të tjera,” i tha BIRN Erdest Nushi, ish-administrator dhe punonjës i kompanisë “Alliance Resource”.

“Kapacitetet tona janë të kufizuara dhe në 9 muaj mund të përpunojmë rreth 2500 ton. Kurum prodhon sasi shumë më të mëdha,” shtoi ai.

Sipas verifikimeve të kryera nga Policia e Durrësit, të referuara më pas në Prokurori, një sasi prej 2800 ton mbetje të prodhuara nga Kurum dyshohet se i janë shitur kompanisë “Sokolaj” sh.p.k në tetor dhe nëntor të vitit 2023.

Gjovana Sokolaj dëshmoi në polici se produkti me të cilin janë mbushur 102 kontenierët, që ajo e konsideron si oksid hekuri, është blerë nga kompania “Kurum” për një vlerë totale prej 41 mijë dollarësh. Më pas, Sokolaj ia ka shitur këtë sasi simotrës së saj në Kroaci, GS Minerals D.o.o për 141 mijë dollarë, ndërsa kontejnerët janë nisur nga porti i Durrësit me destinacion fundor Tajlandën më 4 korrik 2024.

Por thuajse një muaj më pas, Sokolaj dëshmon se mori një njoftim shqetësues nga kompania e kontenjerëve.

“…më informon se 102 kontejnerët që kompania ime kishte nisur do të kthehen në portin e Durrësit, sepse porti i Singaporit nuk pranon të bëjë shkarkimin, pasi kanë dyshime se janë mbushur me lëndë toksike,” ka deklaruar Sokolaj.

“Unë i kam kthyer email dhe i kam thënë që për mallin e ngarkuar në kontenjerë, që është oksid hekuri, janë bërë analizat nga Sokolaj sh.p.k dhe Kurum sh.a dhe nuk rezulton që aty të ketë mbetje toksike,” ka pretenduar ajo.

Të dhënat publike të shqyrtuara nga BIRN tregojnë gjithsesi se kompania e Sokolajt në Kroaci, GS Minerals D.o.o reklamon haptasi në internet tregtinë e saj me mbetje të rrezikshme EAFD si dhe okside të zinkut.

Në njërën prej reklamave, kompania thotë se ka të gatshëm në portin e Durrësit koncentrate zinku të gradës së ulët si dhe zotëron për shitje pluhur hiri EAFD.

Përkrah njoftimit për pluhurin që përmban mbetje të rrezikshme, ajo ka postuar një foto të dhjetra thasëve të mbushur – një pjesë e të cilëve të lagur nga shiu dhe një pjesë të grisur dhe me pluhurin e shpërndarë jashtë tyre, vendndodhja e së cilëve nuk u arrit të verifikohej nga BIRN.

Gjovana Sokolaj nuk iu përgjigj kërkesës së BIRN për koment deri në publikimin e këtij shkrimi.

‘Big bags”

EAF-Dust

Të enjten më 15 gusht, puna në terminalin e mineraleve në portin e Durrësit vazhdonte normalisht, ndërsa një fadromë e rëndë zhvendoste pirgje me krom të depozituara prej vitesh dhe që presin të eksportohen.

Një agjent detar në portin e Durrësit, i cili kishte dijeni mbi eksportet e mineraleve, i tha BIRN në kushtet e anonimatit se mbetje të zinkut të dala nga kompania “Kurum” ishin eksportuar për riciklim drejt Turqisë në periudhën para pandemisë së Covid 19.

Agjenti shpjegoi se këto mbetje depozitoheshin në terminalin e mineraleve në kalatën lindore të portit të Durrësit dhe pasi ngarkoheshin në thasë të mëdhenj të bardhë, të njohur si ‘big bags’ nga një kompani ngarkim-shkarkimi, eksportoheshin drejt Turqisë.

Agjenti detar ndau me BIRN foto të ngarkesave me ‘big bags’ të bardhë që po ngarkoheshin për t’u transprtuar drejt anijeve të mallrave në vitin 2018. Ai shpjegoi gjithashtu se hiri ishte i vështirë për t’u paketuar, për shkak se me kalimin e kohës, metalet e rënda që përmbante ai sedentoheshin.

Agjenti gjithashtu shpjegoi se eksporti i lëndëve të rrezikshme kërkon kushte të veçanta dhe ka kosto të larta, duke i shtyrë kompanitë ta deklarojnë mallin si material jo të rrezikshëm.

Pamjet satelitore të publikuara në aplikacionin ‘Google Earth’ në nëntor 2023, tregojnë sasi minerali të ngjashme me EAFD, të paketuara në ‘big bags’ dhe të depozituara në terminalin e mineraleve në portin e Durrësit. Agjenti tha se këto thasë të bardhë ishin të ngjashëm me ato të esksportuara në vitin 2018 me origjinë nga mbetjet e Kurum.

E pyetur nga BIRN, kompania gjermane që menaxhon terminalin e mineraleve, EMS Albanian Port Operator shpk tha se sipas dokumenteve që dispononte, këta thasë nuk përmbanin mbetje hiri oxhaku, ndërsa shtoi se po bashkëpunonte me autoritetet për dërgesën e sinjalizuar për në Tajlandë.

“Bazuar në bazën tonë të të dhënave dhe duke iu referuar dokumenteve që shoqërojnë ngarkesat, EMS APO Shpk nuk ka depozituar ose përpunuar asnjëherë pluhur furre elektrike (pluhur EAF) në Terminalin Lindor gjatë pesë viteve të fundit,” tha operatori i terminalit.

“Jemi në dijeni të akuzave në lidhje me dërgesën e pluhurit të furrës me hark elektrik (pluhur EAF),” shtoi kompania.

“Ne po bashkëpunojmë plotësisht me autoritetet dhe u kemi vënë në dispozicion të gjitha informacionet dhe dokumentet përkatëse që zotërojmë,” përfundoi ajo.

Kthimi i kontenjerëve, gjysma e punës

Dust-Ash-GS-mineral-DOO

Terminali lindor në portin e Durrësit menaxhohet përmes një koncesioni të vitit 2013 nga kompania gjermane EMS Shipping and Trading Gmbh, por menaxhimi i terminalit nga kjo kompani është vënë në pikëpyetje. Shkak janë bërë mosmarrëveshjet me Autoritetin Portual Durrës, si dhe zhvillimin nga qeveria shqiptare në bashkëpunim me investitorin nga Emiratet e Bashkuara Arabe, Muhamed Alabbar të projektit “Durrës Port Yachts and Marina”, i cili parashikon ndërtimin dhe zhvillimin e një porti të ri jahtesh, apartamente dhe hotele në vend të portit ekzistues.

Marinën e projektuar nga Alabbar e ndajnë vetëm disa blloqe betoni të rrethuara me kangjella nga terminali ku depozitohen mineralet dhe nga ku raportohet se janë mbushur dhe eksportuar kontenjerët me mbetje të dyshuara të rrezikshme.

Një burim në portin e Durrësit i tha BIRN që kompania EMS dhe terminali e ka humbur një pjesë të madhe të biznesit kundrejt portit MBM të ndërtuar nga kompania “Kastrati” në Porto Romano dhe tashmë mbijeton kryesisht nëpërmjet të ardhurave të qirasë së mineraleve të depozituara në terminalin e saj gjatë viteve nga kompani të ndryshme, të cilat nuk kanë gjetur ende një blerës.

Jim Puckett i BAN ndau me BIRN disa foto që tha se janë dorëzuar nga bibilfryrësi, ku shihen kontenjerët e kompanisë MSC – e cila ka bërë transportin e kontenjerëve të dyshuar nga Durrësi në Trieste, port ku janë ngarkuar në anijet e linës Maersk.

Puckett tha BIRN se ka shumë pikëpyetje se si këto mbetje kanë arritur në këtë terminal dhe nga vijnë ato, ndërkohë që theksoi se autoritetet duhet të hedhin dritë mbi përmasat e këtij eksporti dhe kush është i përfshirë, si gjeneratorët ashtu dhe ndërmjetësit e mbetjeve.

Në një deklaratë në 14 gusht, Maersk njoftoi se po punonte për t’i kthyer kontenjerët e dyshuar në anijet Maersk Compton dhe Maersk Candor në Shqipëri.

“Duke pasur parasysh spekulimet në lidhje me përmbajtjen e këtyre kontenjerëve, kompania aktualisht po bashkëpunon me autoritetet përkatëse në Singapor dhe linjën e transportit për llogari të së cilës ne operojmë, për të siguruar që këta kontenierë të kthehen në Shqipëri me mënyrën më të mirë të mundshme,” deklaroi Maersk.

BAN e vlerësoi vendimin e kompanisë për t’i kthyer në Durrës kontenjerët e dyshuar të ngarkuar në bordin e ‘Maersk Campton’, por theksoi se kthimi i ngarkesës ishte vetëm gjysma e punës.

“Ne përshëndesim vendimin e Maersk për të kthyer ngarkesën e dyshuar me mbetje të rrezikshme. Por puna nuk ka përfunduar,” tha Jim Puckett në një deklaratë për shtyp, ndërsa shtoi se “më herët këtë vit, Maersk dorëzoi një ngarkesë të ngjashme mbetjesh në Kinë, e cila gjithashtu duhet të kthehet.”

“Për më tepër, kompania duhet të vendosë masa për të parandaluar që anijet e tyre të transportojnë mbetje të rrezikshme, mbetje elektronike dhe mbetje plastike në vendet në zhvillim në të ardhmen,” përfundoi ai./BIRN

Qeveria merr 22 mln euro borxh 15 vjeçar me interes 6.98%

Interesat e letrave me vlerë vazhdojnë të bien me ritme të shpejta, jo vetëm për instrumentat afatshkurtër, por edhe borxhin afatgjatë. Ministria e Financave mori 2.18 miliardë lekë ose 21.8 milionë euro borxh me afat shlyerje 15 vjet kundrejt një norme interesi prej 6.98 për qind.

Obligacionet u shitën këtë të premte, në një ankand ku shuma e ofruar e borxhit nga bankat, institucionet e tjera dhe individët ishte gati 40 për qind më e lartë se kërkesa e qeverisë.

Banka Qendrore deklaroi se obligacionet e emetuara këtë të premte maturohen në 27 gusht të vitit 2039. Por qeveria shqiptare do të paguajë ccdo 6 muaj interes prej 3.49 për qind për mbajtësit e tyre.

Hera e fundit që qeveria shqiptare mori borxh përmes emetimit të obligacioneve 15 vjecare ishte në maj të këtij viti. Në atë ankand qeveria kontraktoi 1.7 miliardë lekë ose 17 milionë euro borxh me normë vjetore interesi 7.45 për qind ose gati 0.5 pikë për qindje më shtrenjtë se në ankandin e fundit.

Rënia e normave të interesit për letrat me vlerë të qeverisë sinjalizon oreks të madh të tregut për të dhënë borxh si dhe faktorizon pritje për inflacion të ulët nga agjentët ekonomik.

Protestat e opozitës/ Ben Andoni: Më shumë po luftohet për të zënë një vend në parlament. Berisha-Meta, jo miqësi të vërtetë

Analisti Ben Andoni, në një intervistë me Skype në News 24 ka komentuar protestat e opozitës.

Andoni tha se beson se funksionarët e opozitës më tepër luftojnë për të rënë në sy të kryetarit, që të kenë një vend në parlament më 2025. Ai tha se Berisha-Meta nuk kanë miqësi të vërtetë, por raport të diktuar nga interesat.

“Duke qenë se jemi pranë zgjedhjeve, funksionarët e partive kryesore duan të bien në sy të kryetarëve të partive. Mund të ketë përçarje, si brenda opozitës, ashtu edhe brenda mazhorancës. Protestat janë të dobishme, për të protestuar për gjendjen në vend. Opozita ende nuk e ka frymën. Fryma krijohet kur njerëzit besojnë se kjo opozitë do ketë administratë të denjë për Shqipërinë.

Por mendoj se më tepër në protesta po luftohet për të rënë në sy të kryetarit. Shqipëria vazhdon të ketë probleme tepër të mëdha. Shqipëria ka problem atë që po ndjejmë të gjithë, humbjen e shpresës. Sa i përket dyshes Berisha-Meta, ata janë miq-armiq. Miqësia e tyre nuk është miqësi, por interes politik”, u shpreh Andoni.

Dëmet e zjarreve, katastrofike! Eksperti: Vetëm këtë vit janë djegur 37 mijë hektarë

Një javë më parë Sistemi Europian i Informacionit për Zjarret në Pyje, EFFI, bëri njoftoi se në Shqipëri nga data 1 janar 2024 deri më 15 gusht, janë djegur gjithsej 29 143 hektarë me pyje.

Po sipas këtij burimi, vetëm gjatë javës së fundit, në Shqipëri janë djegur nga zjarret 2 390 hektarë pyje.

Pikërisht nisur nga këto shifra dramatike të dëmeve në ekosistemin shqiptare, eksperti i Mjedisit Abdulla Diku në një intervistë në “Ora News” u shpreh se shifrat kanë ndryshuar.

“Sapo i shkarkova sot rë dhënat e përditësuara dhe rezulton se në Shqipëri janë djegur rreth 37 mijë hektarë dhe gjysma e tyre janë pyje, dhe gjysma tjetër janë kullota, vreshta etj.

Ndërkohë që kemi mbjellur vetëm 10 hektarë, përtej propagandës. Pra, kemi një bilanc që vetëm për t’u rekuperuar kërkohen dekada të mbyllet vetëm për këtë vit.

Pasi që nga viti 2007 kur kjo agjenci jep të dhëna nga Shqipëria, rezulton se në Shqipëri janë djegur 450 mijë hektarë, që është rreth 40 % e sipërfaqes së pyjeve të vendit”, theksoi Diku.

Sindikatat japin alarmin: Fasoneritë drejt falimentit, qindra banorë rrezikojnë të mbeten pa punë në Shkodër

 

 

Sindikatat e Pavarura të Shqipërisë në Shkodër kanë ngritur alarmin sa i përket problemeve të punëtorëve në qytetin verior.

Duke akuzuar qeverinë se nuk kanë dhënë asnjë ndihmë, kreu i BSPSH Shkodër, Albert Tuka u shpreh se fasoneritë janë drejt falimentit dhe qindra banorë rrezikojnë të mbeten pa punë.

Rritja e pagave dhe pensioneve, për Tukën, është minimaliste në krahasim me nivelin e jetesës.

Shqetësim mbeten edhe pagat e ulëta të mjekëve, sipas krerëve të sindikatave. Për ta, edhe rritja e pagave të mjekëve është një fasadë që përpiqet të mbulojë problemet e shumta në sektorin e shëndetësisë.

Sipas drejtuesve të BSPSH, jo vetëm Shkodra por i gjithë veriu po lihet nën harresë.

 

Mosdënimi i krimeve të diktaturës, pafuqia jonë për të vërtetën!

NGA AGIM BAÇI

“Cila ishte ajo forcë që bëri bashkë inteligjencën e vendeve ish-komuniste, madje edhe elitën në mjaft shtete perëndimore, për të mbështetur apo simpatizuar regjimet totalitare, kriminale, që shfarosën miliona të pafajshëm?”. Kështu pyeste politologu dhe filozofi francez, Chanta Millon-Delsol lidhur me pafuqinë e shumë vendeve ish komuniste për të zbardhur të shkuarën.

Një pyetje që sot, në “Ditën e Shiritit të Zi”, që është Dita Evropiane e Kujtesës për viktimat e regjimeve totalitare, ka nevojë ta rishtrojmë për të pohuar atë që nuk mundëm dot ta zbardhnim në këto 34 vite ndryshimesh politike.

Ashtu siç kemi nevojë të mos i shmangemi pyetjeve edhe pyetjeve të tjera: A kemi ditur të përballemi me të shkuarën tonë nën diktaturë? A e kemi parë të shkuarën nën rrëgjimin komunist si fragment, si një lajthitje çasti që mbetet vetëm në një pjesë të historisë sonë, apo si diçka që ka vijuar të na ndikojë në përditshmërinë tonë edhe sot?

Në Shqipërinë e pas vitit 1990, nga dëshira për të vrapuar drejt asaj që na kish munguar në diktaturë, u praktikua ajo që sociologu Zigmunt Bauman e quan “vetëshfajësim historik”. Në Shqipëri vetëshfajësimi historik u mbështet më së shumti përmes sloganeve “ashtu ishte koha” apo “gjithkush nga ne mund të kishte gabuar” – qëndrime këto që çuan një pjesë të shoqërisë shqiptare deri në refuzim për të dëgjuar çfarë kish ndodhur realisht gjatë diktaturës, duke e lënë të keqen të bredhë lirisht rreth nesh. Si pasojë e këtij “vetëshfajësimi” u krijua, në jo pak raste, ideja sikur debati mbi të shkuarën është thjesht një çështje historie dhe se i përket vetëm studiuesve të historisë apo politologjisë, dhe jo të jetë një çështje e debatit mbarëshoqëror mbi pasojat e asaj së shkuare.

Për pasojë, Shqipëria mbetet ndër vendet e rralla ish diktatoriale që nuk ka të penduar, e për pasojë nuk ka as nga ata që duhej të ishin falësit e ish-xhelatëve të tyre. Kjo për faktin se ne nuk kaluam dot në një gjyq moral, ku atyre që me vetëdije iu bashkuan mbështetjes së regjimit dhe bënë apo duartrokitën krimet makabre, në emër të mbrojtjes së atij sistemi, t’i jepej mundësia e rrëfimit dhe pendesës.

Veprimi i qeverive dhe parlamenteve të pas vitit 1991 në Shqipëri, që mbështetën sloganin “bashkëfajtor-bashkëvajtjes”, sollën shifra alarmante të zgjerimit të nostalgjikëve të ish diktaturës. Mjafton sondazhi i vitit 2016 nga OSBE, ku 45 për qind e të anketuarve vlerësonin pozitivisht figurën e ish-diktatorit, për të ringritur alarmin lidhur me vlerësimin e së shkuarës, ndërkohë që ende shumë familje nuk dinë eshtrat e të vrarëve apo të varurve pa gjyqe, apo me fakte të sajuara në bodrumet e ish sigurimit.

Por, a jemi vonë ne për të debatuar për të shkuarën tonë, siç pretendon një pjesë e shoqërisë? Sociologët që janë marrë me studimet e krimeve, duke iu referuar nazizmit, fashizmit, e sidomos regjimeve totalitare që shfarosën miliona qytetarë, kryesisht të pafajshëm, shprehen se, nëse nuk e shohim atë të shkuar kriminale si një tentativë e përhershme e së keqes, si një tentativë për të përmbysur vlerat shoqërore, atëherë do të jemi nën rrezikun e asaj të keqeje vazhdimisht. E për aq kohë sa nuk e mendojmë se ajo e shkuar nga ka tërhequr zvarrë në rrugëtimin drejt një shteti të së drejtës, për shkak se nuk u përballëm me të vërtetat e forta të saj, atëherë nostalgjikët nuk do ngurrojnë që nesër të rishohim një sistem të tillë, ose që imiton atë.

Një përgjigje lidhur me moszbardhjen e së shkuarës e ka dhënë nobelisti polak Çesllav Milosh, në librin e tij “Mendja e robëruar” kur shprehej se: “është dëshira jonë e brendshme për të mos besuar se njeriu mund të arrijë në krime aq të tmerrshme që u panë në diktaturat totalitare”. Pra, kemi harruar që fara e së keqes për një shoqëri fshihet pas harresës.

Fatkeqësisht, pavarësisht sjelljes së kujtesës përmes botimeve, aktiviteteve dhe studimeve nga Instituti i Studimeve të Pasojave të Krimeve të Komunizmit (ISKK) dhe aktorë të tjerë që vijojnë të flasin për të shkuarën, ne vijojmë të mund të rrezikojmë ta rishkruajmë historinë pa shumë nga dëshmitarët e së shkuarës. Ky moslexim i së shkuarës me të gjitha të vërtetat rrezikon të humanizojnë të keqen, duke e bërë normale atë që ka ndodhur me gjyshërit dhe prindërit tanë.

Sipas filozofovë, ata që tentojnë ta pengojnë të shkuarën, që të shkruhet me gjuhën e krimeve që kanë ndodhur, kërkojnë që ta rishkruajnë sipas orekseve të tyre, me qëllim që të kontrollojnë të ardhmen sipas të njëjtës ideologji.

Kjo është pasoja kur ne si shoqëri rrezikojmë të kalojmë të shkuarën me “krimet e askujt”, duke mbetur e vetmja shoqëri që nuk kemi të penduar, e, për pasojë, as ata që mund të falnin ata që në emër të diktaturës bënë krime për ta mbajtur gjallë atë sistem çnjerëzor.

Loja me mbetjet e rrezikshme/ Shembulli pse nuk duhet lejuar importi i plehrave

Shumëkush e pa me shpërfillje skandalin e dy anijeve me mbetje toksike që u nisën nga Shqipëria për t’u zhdukur diku në Azinë e largët. Në fund të fundit, shqetësimi lind kur mbetjet e dëmshme importohen në Shqipëri, jo kur ato eksportohen për t’u groposur diku larg.

Pikërisht në mes të këtij debati, doli lajmi se qeveria po i hap rrugë importit të mbetjeve nëpërmjet një projektligji të hedhur për konsultim me qytetarët dhe që ka riaktivizuar Aleancën Kundër Importit të Plehrave.

AKIP ka dalë me një reagim sipas të cilit skandali i eksportit të mbetjeve të rrezikshme është shembull që lidhet drejtpërdrejt me çështjen e importit të plehrave. Pak a shumë në të njëjtën mënyrë se si qeveria e Ramës u soll me mbetjet e rrezikshme që u tentua të niseshin jashtë, do të sillet nesër me plehrat që do të fusë brenda në vend.

Sipas AKIP, skandali vërteton se “autoriteti shtetëror shqiptar është tepër i paaftë apo i korruptuar për të mbajtur përgjegjëse kompanitë vendëse industriale dhe për t’i kërkuar atyre llogari se çfarë bëjnë me mbetjet, qofshin këto toksike apo jo, që dalin nga aktiviteti i tyre i zakonshëm ekonomik”.

Loja e qeverisë me mbetjet e rrezikshme të Kurum

mbetjet toksike oksid

Në 8 gusht, tre organizata ndërkombëtare të mjedisit denoncuan faktin se dy anije të nisura nga porti i Durrësit, po transportonin lëndë të rrezikshme drejt Azisë. Anijet ishin nisur në korrik, pa konfirmim se vendi pritës, Tajlanda, do t’i pranonte. Kur qeveria e Tajlandës mësoi për llojin e ngarkesës që transportonin anijet, refuzoi t’i pranonte në territorin e saj.

Ngarkesa në fjalë sipas organizatave mjedisore është pluhuri i furrës, një produkt mbetjesh i rrezikshëm që zakonisht vjen nga riciklimi i skrapit të çelikut dhe përmban okside metalike toksike si kadmiumi dhe kromi, që janë të dëmshëm për shëndetin dhe mjedisin. Ky lloj pluhuri kërkon trajtim të kushtueshëm, por kompanitë që e prodhojnë kërkojnë të shmangin shpenzimet.

Aktualisht, dy anijet me 100 kontenierë që mbajnë rreth 816 ton mbetje brenda tyre po kthehen në Durrës. Media amerikane Bloomberg ishte e para që raportoi për skandalin.

Kompania e transportit Maersk tha se nuk ishte njoftuar se kontenierët mbanin lëndë të rrezikshme. Reagimi i qeverisë përbën një skandal më vete.

Qeveria shqiptare tha se nuk kishte dijeni se si anijet e nisura nga Durrësi, duke shmangur përgjegjësinë. Sipas ministrisë së mjedisit, mbetjet ishin të kompanisë Kurum, por qeveria shqiptare nuk e dinte se ato ishin të rrezikshme.

Në një njoftim për mediat, kompania Kurum mohoi se mbetjet ishin të saj, duke thelluar skandalin.

Prokuroria e Durrësit nisi hetimet për të zbuluar origjinën e mbetjeve, por fokusi i hetimit është vetëm tek kompania që ka nisur sasinë gjigande të mbetjeve të rrezikshme drejt Tajlandës.

Shteti ka hequr dorë nga roli kontrollues, ndërsa 816 ton mbetje po kthehen tashmë në Shqipëri. Askush nuk mban përgjegjësi.

Kush do t’i trajtojë këto mbetje? Ku do të përpunohen? Kush do të paguajë për asgjësimin e tyre? Përse nuk funksionoi kontrolli doganor?

Rasti i 100 kontenierëve të braktisur në Kinë

Dy anijet me mbetjet e Kurum nuk janë të vetmet që kanë dalë nga Shqipëria drejt vendeve të Azisë. Organizatat ndërkombëtare mjedisore raportuan edhe për 100 kontenierë të tjerë që kanë mbetur të bllokuar në një port të Kinës për të njëjtat arsye.

Në nisje nuk ishte raportuar se kontenierët transportonin mbetje të rrezikshme. Kur autoritetet kineze panë rezultatet e analizave, ata refuzuan të pranojnë anijet me mbetje. Reagimi i doganave shqiptare ishte se kjo ngarkesë e dytë ishte nisur nga një kompani e Kosovës, por sërish aftësitë kontrolluese të shtetit shqiptar janë në pikëpyetje.

është pikërisht kjo paaftësi për të menaxhuar dhe kontrolluar dhe mbetjet, që nxit reagimin e Aleancës Kundër Importit të Plehrave dhe shembulli i 816 ton mbetje është prova më e mirë për këtë.

Reagimi i plotë i Aleancës Kundër Importit të Plehrave

Aleanca Kundër Importit të Plehrave ka ndjekur me vëmendje zhvillimet rreth skandalit të 816 tonëve mbetje industriale toksike, të cilat janë duke u kthyer në Shqipëri, pasi kanë dalë nga Porti i Durrësit, sugjerohet, nën dokumente të falsifikuara si eksport lëndësh të para.

AKIP vëren se skandali dukshëm konfirmon shqetësimin kryesor tonin në lidhje me domosdoshmërinë për të ndaluar importin e plehrave në Shqipëri për shkak të mungesës së infrastrukturës përkatëse shtetërore për të ndaluar dhe parandaluar importet e plehrave për groposje dhe asgjësim krahas atyre me destinacion riciklimin.

Skandali vë në dukje se autoriteti shtetëror shqiptar është tepër i paaftë apo i korruptuar për të mbajtur përgjegjëse kompanitë vendëse industriale dhe për t’i kërkuar atyre llogari se çfarë bëjnë me mbetjet, qofshin këto toksike apo jo, që dalin nga aktiviteti i tyre i zakonshëm ekonomik.

Skandali vë në dukje gjithashtu se reagimi i autoriteteve shqiptare ndaj skandalit lë shumë për të dëshiruar. Deri më tani nuk duket se prokuroritë përkatëse kanë kryer ndonjë inspektim në subjektet e dyshuara për trafik lëndësh të rrezikshme ndërsa qeveria nuk ka denjuar të hulumtojë se si ndodhi që mbërritëm në këtë skandal dhe as se cilët, mes hallkave shtetërore, nga inspektorët e mjedisit te kontrollorët e doganave dhe Portit të Durrësit, dështoi të dallojë problemin në kohën e duhur.

Për rrjedhojë, AKIP thekson se Shqipëria duhet të mbetet në regjjimin e ndalimit të importimit të plehrave dhe ndërkohë, në vend që të humbasë kohë në debate të tilla absurde, si interesi i pak operatorëve ekonomikë në importimin e plehrave, duhet të përqendrojë energjitë në menaxhimin e integruar të mbetjeve, në ndarjen në burim, në riciklim, në rehabilitimin e zonave të ndotura, në shtrirjen e sistemit të grumbullimit në të gjithë territorin e vendit, në sigurimin që plehrat nuk derdhen në zona të paautorizuara, në sigurimin që të gjitha bashkitë të kenë stacione tranzitimi dhe landfille dhe që sa më pak prej mbeturinave që prodhojmë, të destinohet për groposje.

Në këtë kontekst, AKIP i bën thirrje shqiptarëve që të përfshihen në fushatën tonë kombëtare, e cila, kësaj here, nuk synon më vetëm ndalimin e importit të plehrave, por edhe pastrimin e Shqipërisë nga plehrat.

Rriten ankesat e konsumatorëve për ujësjellësit, arrijnë 4.23% e totalit të lidhjeve

Ankesat për shoqëritë e ujësjellës-kanalizimeve në vend kanë shënuar rritje në vitin e kaluar duke regjistruar një përqindje prej 4.23% e totalit të lidhjeve teksa një vit më parë ky tregues ishte ndjeshëm më i ulët.

Enti Rregullator i Ujit vlerëson se kryesisht ankesat kanë të bëjnë me tre arsye kryesore siç janë kushtet e kontratës, cilësia e shërbimit apo faturimet aforfe.

“Theksohet fakti se konsumatorët i drejtojnë ankesat që kanë ndaj shoqërive UK, pranë ERRU-së, pasi kanë ndërmarrë të gjitha hapat e nevojshme për zgjidhjen e tyre me këto të fundit.

Natyra e ankesave të klientëve paraqitet kryesisht në tre kategori “zbatueshmëria e kushteve të kontratës për shërbime ujësjellës kanalizime”, “cilësia e shërbimit të ofruar nga shoqëritë UK” dhe “faturimi aforfe”.

Ankesat e klientëve në raport me numrin total të lidhjeve të sektorit UK për vitin 2023 janë 4.23%, nga 2.8% që ishin në vitin 2022, me një rritje prej 13,599 ankesash për të gjithë sektorin. Ndikimin kryesor në përkeqësimin e këtij treguesi e kanë dhënë kryesisht shoqëritë UK Tirana, UK Rajonale Korçë, UK Rajonale Fier, UK Rajonale Durrës, UK Rajonale Berat, UK Rajonale Pogradec dhe UK Rajonale Lushnje”, nënvizon në raportin e performancës të publikuar së fundmi ERRU.

Sa i takon cilësisë së furnizimit sipas publikimit , ankesat kanë qenë të fokusuara në probleme teknike, për të cilat shoqëritë nuk kanë dhënë zgjidhje ose nuk i janë përgjigjur konsumatorëve, ndaj për këto lloj ankesash ka qenë i nevojshëm verifikimi nga ana e ERRU-së.

“Nëpërmjet shqyrtimit dhe trajtimit të ankesave, ERRU evidenton problematikat që kanë shoqëritë UK në lidhje me ofrimin e shërbimit”, nënvizon ERRU.

Sipas këtij institucioni vendosja e këtij treguesi(ankesat) si pjesë e treguesve kryesorë të performancës dhe si objektiv për shoqëritë UK, lidhet edhe me angazhimin e ERRU-së në drejtim të mbrojtjes së konsumatorit.

Vihet re se 5 shoqëri UK e kanë këtë tregues mbi mesataren e sektorit dhe 12 shoqëri UK nën mesataren e sektorit./Monitor.al

Refleksionet e studiuesit të njohur: Ndërsa britanikët miratuan planin e kryengritjes nën drejtimin e Zogut dhe Abaz Kupit në Turqi, në momentin e fundit kryeministri grek…

-Mbreti Zog dhe tentativa për një triumf të dytë të Legalitetit në Shqipëri –

Triumfi i Legalitetit i 24 dhjetorit të vitit 1924, shënon një pikë kthese në politikën shqiptare, por padyshim ajo mbetet pika kulminante e Ahmet Zogut si politikan. Ai ishte politikani dominues në vend, gjatë viteve ’20 – ‘24, pushtetmbajtësi më jetëgjatë dhe pas largimit në ekzil, ia doli sërish të triumfojë, duke marrë kontrollin e gjithë territorit dhe duke vendosur legjitimitetin në vend. Pushtimi i Shqipërisë nga Italia fashiste më 7 prill 1939, do të niste një tjetër ekzil politik për Mbretin Zog, i cili krejt ndryshe nga i pari, do të ishte në shumë avantazhe të tij.

Fillimisht, Mbreti Zog i Parë, i rezistoi çdo tundimi italian, për ta kthyer Shqipërinë në një protektorat të Italisë, edhe pse i premtonte atij sërish kurorën e vendit. Në ato ditë të vështira të prillit ’39-të, Mbreti ia doli që të fitojë betejën morale me opinionin botëror dhe sidomos me median ndërkombëtare.

Dokumentacioni i zbuluar së fundmi në Arkivin Britanik, sygjeron pa asnjë ekuivok se, Mbreti Zog, dhe për më tej Shqipëria, u kthye në një viktimë e situatës së rënduar ndërkombëtare. Në datën 10 prill, pra ditën e hënë dhe tre ditë pasi kishte nisur pushtimi i Shqipërisë, qeveria britanike nisi mbledhjen e saj, në lidhje me situatën në Shqipëri.

Zyrtarët britanikët nuk e pranuan në heshtje këtë pushtim, krejt ndryshe nga sa besohet sot, por e përdorën këtë pushtim, në disa favore të britanikëve në pellgun e Mesdheut. Në kujtimet e veta, kryeministri Chamberlain, thotë që Musolini, u soll si një gjarpër. Churchilli, ende pa një poste, do thoshte se tashmë Lufta e Dytë Botërore, ishte në prag.

Me pushtimin e Shqipërisë britanikët, duket se vijuan me frymën e Traktatit të Mynihut, me dëshirën se duke kënaqur italianët, do të shmangin një luftë botërore. Në bisedat e treguar në mbledhjen e kabinetit me Kontin Çiano, Italia garantonte se nuk do të prekte Greqinë, apo Jugosllavinë, do tërhiqte trupat nga Spanja e Frankos, si dhe do të largonte disa forca ushtarake në disa ishuj të vegjël në Mesdhe.

Krejt në mënyrë keqdashëse dhe duke vepruar në dritëshkurtësi, qeveritë fqinjë, të Jugosllavisë dhe Greqisë, nuk reaguan, ndonëse një armik potencial e kishin tashmë në kufi. Ky realitet tregon pasqyrën dhe real-politikën në marrëdhëniet ndërkombëtare, në prill të vitit 1939.

Pas një udhëtimi mbi një vjeçar në Europë dhe me nisjen e Luftës së Dytë Botërore, Mbreti Zog u vendos në Britaninë e Madhe, me idenë e ngritjes së qeverisë së tij të mërgimit dhe organizimit të rezistencës në Shqipëri.

Dokumentacioni britanik i kohës për aktivitetin e Mbretit Zog gjatë këtyre viteve, është mbi tre mijë faqe, ku evidentohet një aktivitet mjaft i dendur i Mbretit Shqiptar. Krejt ndryshe nga Mbretërit e tjerë që u njohën zyrtarisht në Britaninë e madhe, si qeveri në mërgim, Mbreti Zog, ishte i vetmi që arriti të realizojë një tentativë reale, për kryengritje të armatosur në Shqipëri.

Plani britanik për lëvizje të armatosur

Ndonëse britanikët pranuan që Mbreti Zog të zhvendosej në Britani, ata nuk i dhanë vëmendjen e duhur atij, që në fillim. Madje lëvizjet e Zogut, u bëheshin të ditur italianëve. Britania kishte ende shpresa se Italia, nuk do të futej në luftë por, pas pushtimit të Francës nga Gjermania, në verën e vitit 1940, italianët i shpallën luftë Britanisë.

Pikërisht në këtë moment, një zyrë e veçantë për luftën guerile tepër sekrete, ngrihet në Britani, e njohur si SOE (Special Operacional Executive) ose Ekzekutimi i Operacioneve Speciale. Ngrihet një zyrë për rezistencën në Shqipëri, e drejtuar nga Malkolm Marr.

Në këtë pikë, Mbreti Zog shfaqet si pika më e rëndësishme Britanikëve, për të krijuar rezistencën në Shqipëri dhe realizohet një plan tepër konkret. Në këtë zyrë, pesë oficerët britanikë që kishin punuar në Shqipëri gjatë Mbretërisë së Zogut, për organizimin e xhandarmërisë, si gjenerali Persi, Bill Barkook, që kishte punuar me Persin dhe një njohës i mirë i Shqipërisë, ish-nëpunësi i Anglo Persian Oil Robert Crips.

Erdhën edhe dy oficerë të tjerë me emër, si Sterling dhe Martin, të cilët po ashtu kishin punuar në Shqipëri. Një akademik britanik, i quajtur Nikolas Hamond, i cili kishte jetuar një vit në Shqipërinë e viteve ’30-të, me qëllim për të shkruar një libër për mbretin Zog, u bashkua me zyrën dhe ra dakord që drejtonte atë në Athinë. Ai humbi jetën në udhëtimin me anije në Mesdhe, pas një sulmi armik.

Në raportin e tyre për krerët, ata udhëzonin se; Mbreti Zog ishte potenciali i vetëm në vitin 1940 dhe 1941, që mund të krijonte një lëvizje të armatosur. Në fund të vitit 1940, kur Italia sapo i kishte shpallur luftë Greqisë, Mbreti Zog, shpallet prioritet nga britanikët. Puna nisi menjëherë për krimin e dy fronteve, një në Veri dhe një në Jug. Në veri do të sulmonte Gani Kryeziu dhe në Jug, Mbreti Zog.

Gani Kryeziu ra në kontakt në Beograd me Julian Amerin dhe i mbështetur nga oficeri Oklai Hill, vendosën që të kryejnë kryengritje në Veri. Ai mblodhi afërisht 500 forca, u vendos një fond prej 40 mijë sterlinash, në ar. Sulmi nisi në Veri, dhe Gani Kryeziu ra dakord që të pushtojë Kukësin dhe ta shpallë atë si zonë e administruar nga qeveria e Mbretit Zog.

Por sulmi i tij nisi në prill 1941, kur gjermanët sapo kishin nisur pushtimin e Jugosllavisë. i ndodhur mes dy frontesh, ai dështoi. Gani Kryeziu me të vëllain, Saidin, u internuan në Itali, ndërsa oficeri britanik Oklai Hill, u arrestua nga Gjermanët.

Ndërsa në Jug, puna nisi me ambicie edhe më të madhe. Mjaft shqiptarë në Stamboll u bënë gati, me në krye Abaz Kupin. Inteligjenca ushtarake e Britanikëve, besonte se Mbreti Zog, do të kishte 80 % shanse, të dilte me sukses. Por në momentin e fundit, kryeministri grek, Metaksai, ndërhyri duke kërkuar anulimin e këtij plani.

Në pranverën e vitit 1941, trupat greke kishin nisur ofensivën e kishin hyrë në Shqipëri dhe nuk kërkonin që ta lëshonin më këtë territor. Në këtë situatë, dhe nën këmbënguljen e grekëve, britanikët njoftojnë Mbretin Zog në momentin e fundit, që të mos udhëtojë me avion drejt Kajros. Në një farë mënyre ishte fat, sepse ai avion u rrëzua në Mesdhe dhe gjithë ekuipazhi humbi jetën.

Pse nuk u njoh qeveria e Mbretit Zog në mërgim?

Mbreti Zog ishte udhëheqësi i vetëm i para luftës që ishte strehuar në Londër që arriti të ketë një plan konkret për krijimin e një fronti në Shqipëri. Por kjo nuk shërbeu që ai të njihej zyrtarisht nga britanikët dhe aleatët. Ndonëse ai kishte këtë avantazh, madje edhe dëshirën e të gjithë emigracionit politik shqiptar që Zogu të ishte kreu i tyre, britanikët nuk e njohën.

Kjo ndodhi për shkak të presionit të dy aleatëve të tjerë të britanikëve, si Jugosllavia dhe Greqia. Më pas, me hyrjen në luftë të Bashkimit Sovjetik, Mbreti Zog mori edhe një tjetër goditje. Mund të duket habi, por Britania dhe Bashkimi Sovjetik, ndër pak mirëkuptime që kishin, një ndër to, kishte të bënte me Mbretin Zog. Ministri i Jashtëm, Eden, në janar të vitit 1942, takoi ambasadorin sovjetik, ku u fol për Shqipërinë.

U ra dakord që të kishte një shtet shqiptar pas lufte, por sovjetikët kërkuan me ngulm, pa Mbretin Zog. Në dhjetor të vitit 1942, britanikën vendosën për Shqipërinë, që asaj do t’i rishikoheshin kufijtë pas lufte. Në këtë kushte, Mbreti Zog u godit politikisht, sa fati i vendit të tij.

Një tentativë e fundit për mbështetjen e Zogut, u kërkua edhe nga Churchill, por në tetor 1944, kur ai e kërkoi këtë, ishte tepër vonë. Ai harroi të përmendë Shqipërinë në Konferencën e Moskës, dhe iu kujtua një ditë më pas, vetëm për shkak të Mbretit Zog. Dokumentet sugjerojnë se falë rolit të Mbretëreshës Geraldinë, bashkëshortja e Churchill, kishte bërë një lobing të madh pranë të shoqit të saj, që Mbreti Zog të përkrahej.

Përfundime

Analistët britanikë të kohës, që kanë konsultuar edhe dokumente arkivore të Ministrisë së Luftës dhe asaj të Jashtme, e pranojnë edhe vetë se: nëse Mbreti Zog do të ishte përkrahur me kohë, në vitin 1941, atëhere ai do të ishte forca më e rëndësishme ushtarake dhe politike, në Shqipërinë e paslufte.

Është e pamundur që në këtë periudhë, të ndash fatin politik të Mbretit Zog, me atë të vendit të tij, Shqipërisë. Goditja politike ndaj Zogut, duke mos e njohur atë, rrezikoi pozicionin e Shqipërisë, në raport me fqinjët.

Së dyti, mosrealizimi i planit ushtarak, i hapi rrugë një vit më pas, që në skenë të dalin komunistët, ç’ka nëpërmjet lëvizjes ushtarake dhe një lufte civile, morën pushtetin. Nisja e një sulmi në Greqinë e Veriut, në pranverën e vitit 1941, do të ishte një hap vendimtar për Mbretin Zog dhe për vetë vendin.

Edhe sikur Mbreti të kishte dështuar ushtarakisht, në tentativën e vitit 1941, në vitet më pas, mbështetësit e tij me siguri do të ishin më të shumtë. Kjo hipotezë mbështetet edhe nga fakti që Abaz Kupi, kishte mijëra forca në dispozicion, në vitin 1943-‘44.

Këto fakte të nxjerra nga dokumentacioni voluminoz britanik tregojnë, se sa afër ka qenë Mbreti Zog, në një triumf të dytë Legaliteti. I penguar vetëm nga realiteti gjeopolitik, Mbreti Zog, nuk mund dot që të shmangte fatkeqësinë kombëtare që mbërtheu vendin për gjysëm shekulli, që vendi ende e vuan sot, diktaturën komuniste.

Në 90 vjetorin e Triumfit te Legalitetit, legalistët shqiptarë organizuan një akademi solemne, për të përkujtuar këtë ngjarje me rendësi në historinë e Shqipërisë.

M’u dha mundësia të mbaj një kumtesë, mbi një tentativë të Mbretit Zog, për të organizuar një lëvizje të armatosur, në Shqipërinë e Luftës së Dytë Botërore. Të dhënat dhe faktet e kësaj periudhe, që dalin nga Arkivi Britanik, janë tepër me vlerë dhe mjaft interesante për aktivitetin e Mbretit Zog në mërgim. Memorie.alNga Erald Kapri