20.5 C
Tirana
E martë, 12 Gusht, 2025

CNN: Shumica e qyteteve të botës nuk do të jenë në gjendje të presin Lojërat Olimpike gjatë verës në dekadat e ardhshme

Lojërat Olimpike të Parisit u hapën me reshje shiu në paradën e saj, pastaj vapë e madhe dhe, më në fund, një javë me diell të këndshëm. Të dielën, temperaturat u rriten sërish deri në 95 gradë Fahrenheit, ose 35 gradë Celsius.

Nxehtësia ekstreme është një kërcënim në rritje për atletët elitë, me rastet e rraskapitjes nga nxehtësia. Ndotja nga karburantet fosile i shtyn temperaturat dhe nivelet e lagështisë. Spektatorët, veçanërisht ata që fluturojnë nga klimat më të freskëta, janë gjithashtu të prekshëm nga nxehtësia ekstreme.

Shumica e qyteteve të botës nuk do të jenë në gjendje të presin Lojërat gjatë verës në dekadat e ardhshme, pasi ato kalojnë pragun e nxehtësisë, sipas një analize të CNN të të dhënave nga CarbonPlan, një grup jofitimprurës i fokusuar në shkencën e klimës dhe analitikë.

CarbonPlan zbuloi se deri në vitin 2050, nxehtësia në pothuajse të gjitha qytetet në pjesën lindore të SHBA-së do të kalonte kufirin prej 82,1 gradë, përtej të cilit ekspertët rekomandojnë anulimin e ngjarjeve sportive.

Me fjalë të tjera, mbajtja e Lojërave Verore në këto qytete do të ishte një rrezik i madh për shëndetin e sportistëve.

Shtetet super të lagështa rreth Gjirit të Meksikës, nga Florida në gjysmën lindore të Teksasit, do të ishin shumë jashtë tryezës. Lojërat e mbajtura në 1996 në Atlanta thjesht nuk do të ishin të mundshme në vitin 2050.

Pjesa më e madhe e Kinës lindore, duke përfshirë Pekinin dhe Shangain, do të ishte shumë mbi kufirin, ashtu si Hong Kongu dhe pjesë të mëdha të Azisë Juglindore.

Sugjerimet për të ndryshuar kohën e Lojërave Olimpike Verore në mënyrë që të mos përkojë me nxehtësinë maksimale po bëhen gjithnjë e më të zhurmshme dhe kjo është bërë edhe më parë. Sydney mbajti Lojërat e vitit 2000 në shtator dhe tetor gjatë. Rio di Janeiro i Brazilit i mbajti Lojërat 2016 në gusht, kur temperaturat e dimrit ishin normale.

Qytetet në Evropën veriperëndimore — si Londra, Oslo dhe Stokholmi — mund të bëhen më tërheqëse për ngjarjen, ndërsa qytetet mesdhetare — duke përfshirë Palermon në Siçili dhe Seviljen e Spanjës — janë kryesisht mbi pragun. Qytetet me lartësi të larta të Amerikës së Jugut gjithashtu mund të bëhen më tërheqëse ndërsa temperaturat globale rriten.

Lojërat e ardhshme verore do të jenë në Los Anxhelos, një qytet temperatura e të cilit moderohet këndshëm nga Oqeani Paqësor i freskët. Lojërat e vitit 2032 janë caktuar për në Brisbane në shtetin verior australian të Queensland, një qytet që bëhet kaq i nxehtë gjatë verës, saqë do të mbajë ngjarjen gjatë dimrit të tij në fund të korrikut – ideale, duke pasur parasysh se është verë atëherë për pjesën më të madhe të botës. Një dimër në Brisbane nuk bie shumë më poshtë se 50 gradë.

Më shumë se 10 vende kanë shprehur interes për organizimin e Lojërave Olimpike Verore 2036, sipas raporteve, por vetëm gjashtë i kanë bërë ofertat e tyre publike ose zyrtare: India, Indonezia, Katari, Turqia. Polonia dhe Kili po paraqesin kryeqytetet e tyre, Varshavën dhe Santiago.

Pothuajse të gjithë ata, në një moment, do të shkelin kufirin e stresit të nxehtësisë, tregojnë të dhënat e CarbonPlan. Vetëm Santiago është nën pragun gjatë gjithë vitit, duke përfshirë edhe pjesën më të nxehtë të verës. Ahmedabad dhe Doha do të ishin shumë mbi kufirin në muajt e verës, por potencialisht mund të vendosin për sezonet e tyre më të freskëta.

“Në pjesën më të madhe të botës, nxehtësia më e keqe e vitit për fat të keq përkon me kohën kur zakonisht mbahen Lojërat Olimpike Verore”, tha për CNN Oriana Chegwidden, një shkencëtare klimatike me CarbonPlan. “Dhe nxehtësia mund të përbëjë vërtet rreziqe të konsiderueshme në vendet që konkurrojnë për Lojërat Olimpike në 2036.”

Ajo tha se nëse zgjidheshin këto lokacione, rreziqet e ngrohjes mund të reduktoheshin me disa masa të thjeshta. “Për shembull, planifikuesit mund të zbusin rreziqet e nxehtësisë duke filluar para ose pas pikut të verës, ose duke mbajtur ngjarje gjatë natës ose në mëngjes herët kur është më freskët.”

Ajo shtoi se vendet mund të konsiderojnë ofertën për qytete me klimë më të ftohtë, si ato në lartësi më të larta.

Disa nga qytetet që kanë pritur tashmë Lojërat Verore do të jenë shumë përtej temperaturave të sigurta deri në vitin 2050.

Pekini, i cili priti në vitin 2008, do të ishte shumë i nxehtë dhe i lagësht. Athina, Roma, Atlanta, Tokio dhe Seuli do të ishin gjithashtu shumë të nxehta, ashtu si edhe Barcelona.

Qytetet e hemisferës jugore, Sydney dhe Brisbane në Australi, si dhe Rio de Janeiro, të gjitha teknikisht përfshihen në listën shumë të nxehtë, por mund të jenë ende mikpritës në sezonet e tyre më të freskëta.

Nuk është sikur bota do ta shohë këtë të ndodhë vetëm në mes të shekullit. Tokio 2020 – e mbajtur në 2021 pasi pandemia vonoi Lojërat – ishin më të nxehtat .

Rreth 1 në 100 atletë vuanin nga sëmundje të lidhura me nxehtësinë në Tokio. Në mënyrë të jashtëzakonshme, asnjë person i vetëm nuk u shtrua në spital, pjesërisht për shkak të përgatitjeve të Japonisë.

Ndërsa u bë e qartë se goditja ekstreme do të godiste kryeqytetin japonez, një qytet i ndërtuar dendur me rrokaqiejt, organizatorët e zhvendosën maratonën dhe ngjarjet e ecjes në qytetin më të freskët malor të Sapporo. Megjithatë, ishte shumë e nxehtë dhe e lagësht, dhe gjashtë vrapues dhe këmbësorë pësuan goditje nga nxehtësia, e cila shkaktohet nga aktiviteti intensiv në nxehtësinë ekstreme dhe mund të çojë në dështim të organeve dhe vdekje.

Yuri Hosokawa, një asistent profesor i shkencave sportive në Universitetin Waseda në Japoni, drejtoi planin e reagimit ndaj nxehtësisë në Sapporo për ngjarjen.

“Goditja e nxehtësisë sforcuese, kur kjo ndodh, ne duhet të sigurohemi që personi të trajtohet menjëherë, në mënyrë ideale brenda 30 minutave nga kolapsi”, tha ajo për CNN. “Dhe për ta bërë këtë, na duhej të krijonim një protokoll, ku këta individë nuk transportohen në spital, por në fakt trajtohen në vend.”

Hosokawa dhe ekipet e saj trajtuan rastet e goditjes nga nxehtësia dhe lodhjes nga nxehtësia duke i zhytur njerëzit në banja akulli për të ulur temperaturën e trupit të tyre. Dikush që vuan nga goditja e nxehtësisë nuk është në gjendje të termorregullojë – të ulë temperaturën e trupit pa ftohje të jashtme.

Zhytja me ujë të ftohtë, ose një banjë akulli, është mënyra më efikase për të ftohur dikë me shpejtësi,” tha Hosokawa. Por disa atletë në Tokio hezitonin të bënin një banjë me akull dhe nëse ishin koheziv dhe nuk ishin ende në pikën e goditjes së nxehtësisë, ata trajtoheshin me peshqirë që ishin lagur në ujë të ftohtë.

Hosokawa është një nga ekspertët e shumtë që u bën thirrje komuniteteve sportive në mbarë botën të ndryshojnë mënyrën e planifikimit të sporteve, por edhe të relaksojnë disa rregulla. Lejimi i më shumë zëvendësimeve në një ndeshje futbolli për të parandaluar atletët nga mbisforcimi i rrezikshëm është një shembull i thjeshtë.

“Nëse thjesht anulojmë ngjarjet sportive kur bëhet nxehtë, kjo mund t’i heqë seriozisht një mundësi të gjithëve,” tha ajo. “Unë e dua sportin dhe dua që kultura sportive të mbetet dhe dua që edhe fëmijët e mi të luajnë sport kur të rriten. Por nëse duam ta bëjmë këtë, duhet të mendojmë seriozisht për ndryshimet e rregullave dhe planifikimin.”

ZYRTARE/ Gjithë jetën te katalanasit, Barcelona i jep lamtumirën kapitenit

Rrugët e Barcelonës dhe Serxhi Robertos janë ndarë pas 15 vitesh në radhët e klubit katalanas, nga akademia e të cilit ka dalë mesfushori.

Futbollisti, i cili mbante shiritin e kapitenit në klubin katalanas, ka vendosur të largohet pasi nuk bën pjesë në planet e Hansi Flik. Palët kanë gjetur akordin dhe sot është nënshkruar marrëveshja për prishjen e kontratës mes palëve.

Futbollisti 32-vjeçar tashmë është një lojtar i lirë dhe mund të zgjedhë vetë të ardhmen e tij, me ofertat që nuk i mungojnë. Sevilja, Ajaksi dhe Fiorentina janë klubet në kampionatet elitare që kërkojnë shërbimet e tij, ndërsa nuk mungojnë oferta edhe nga vende si Arabia Saudite apo SHBA.

https://www.instagram.com/_u/fcbarcelona/?utm_source=ig_embed&ig_rid=dbe09fef-c640-4a3d-ad36-9bcecffbcd27&ig_mid=6138ED0D-4708-468C-A89E-739B79E5C6AC

Kujdes në pishina, ja mikrobet që mund të merrni! Masat e nevojshme të sigurisë

Mendoni për mikrobet dhe bakteret që mund të vijnë nga një person i vetëm. Një notues lë pas një gjurmë djerse, krem ​​kundër diellit, qeliza të lëkurës, lipide, flokë, pështymë dhe fece.

Klori i pishinës vret disa nga këto baktere në më pak se një minutë, por për fat të keq jo të gjitha.

Disa mikroorganizma, si kriptosporidiumi , janë rezistent ndaj klorit, por mund të mbijetojnë deri në 10 ditë në një pishinë të kloruruar siç duhet.


Çfarë mund të marrësh në pishinë?

Sëmundjet që lidhen me notin shpesh transmetohen nga gëlltitja ose kontakti me ujin e kontaminuar. Sëmundja më e zakonshme e lidhur me notin është diarreja. Sëmundje të tjera të zakonshme përfshijnë:

Dermatiti
Otitis dhe dhimbje/infeksion i veshit
Kollë ose kongjestion
Konjuktiviti
Infeksionet respiratore të shkaktuara nga frymëmarrja në një mjegull mikrobesh, zakonisht gjatë një vaskë të nxehtë
Masat e nevojshme të sigurisë

Ka shumë gjëra që mund të bëhen për të reduktuar përhapjen e baktereve në pishina, duke përfshirë:

Gjithmonë bëni dush para dhe pas hyrjes në pishinë.

Lërini fëmijët e vegjël të mbajnë pelena kur notojnë në pishinë.

Çoni fëmijët në banjë çdo orë.

Lani duart pas përdorimit të tualetit ose ndërrimit të pelenave.

Mos notoni nëse nuk jeni mirë ose keni diarre.

Mos e gëlltisni ujin e pishinës.

Mbuloni mirë veshët kur jeni jashtë.

Gjithmonë mbani syze noti kur hidheni në ujë.

Pasi të keni dalë nga uji, shpëlajeni fytyrën me ujë të freskët dhe të pastër.

Del jashtë kontrollit zjarri në Pustec, ‘kërcënon’ doganën e Goricës

Vazhdon me intensitet të lartë zjarri në Pustec për shkak të përhapjes së flakëve në shumë drejtime.

Mësohet se sipërfaqja e djegur i kalon 150 hektarë bimësi.

Vatrat e zjarrit janë përhapur aq shumë sa kanë dalë nga kontrolli dhe rrezikojnë t’i afrohen edhe doganës së Goricës dhe fshatit Goricë e Madhe.

Era po e përhap zjarrin edhe në drejtim të Pogradecit, përgjatë Malit të Thatë. E vetmja alternativë për të lokalizuar vatrat duket se mbetet ndërhyrja nga ajri.

U vra nga policia serbe, varroset në vendlindje Faton Hajrizi

Shumë qytetarë morën pjesë në varrimin e Faton Hajrizit në vendlindjen e tij, në Klinë e Ulët të Skënderajt.

Në ceremoninë e varrimit disa të pranishëm brohoritën me zë të lartë “Lavdi” dhe “UÇK”, raporton KosovaPress.

Trupi i pajetë i tij u soll nga Serbia në Kosovë mëngjesin e së premtes. Po atë ditë, u identifikua nga familjarët e tij dhe iu bë autopsia.

Hajrzi u vra më 19 korrik në Lloznicë të Serbisë, derisa kufoma e tij u mbajt atje rreth 2 javë.

Faton Hajziri u arratis nga burgu për të nëntën herë më 6 korrik të këtij viti.

Në krye të shtëpisë, 1 në 4 familje shqiptare drejtohen nga gratë

Një në katër familje shqiptare drejtohen nga gratë. Vendosja e figurës femërore në krye të familjes por dhe marrjes së përgjegjësive vjen si pasojë e jetëgjatësisë më e lartë por dhe diferencës moshore ndërmjet dy gjinive.

Censi 2023 tregon se 24.3% e familjeve shqiptare kanë si referencë gruan. Por për sociologët këta nuk janë shkaktarët e vetëm. Shkollimi por dhe emancipimi i gruas po kthehet në një faktorë kyç në këtë drejtim.

Në 2.4 milionë të popullsisë, femrat zënë përqindjen më të lartë me 50.4% ndjekur nga meshkujt me 49,6%. Përgjithësisht, përqindja e personave të referencës burra është më e lartë krahasuar me gratë. Megjithatë, një strukturë moshore në formën e U-së së theksuar paraqitet në shpërndarjen e NjEF me person reference grua, në grupmoshat përkatëse për të gjithë popullsinë.

Nga ana tjetër, përqindja e personave të referencës gra në grupmosha më të reja është gjithashtu shumë më e lartë se mesatarja, me një përqindje prej 57,6 në popullsinë e grupmoshës nën 20 vjeç, raporton A2 CNN.

Në Shqipëri numërohen rreth 755 mijë e 950 njësi ekonomike familjare, ndërsa madhësia mesatare është 3.9 anëtarë për familje. Përqinjda më e lartë e familjeve përbëhet nga 2-4 anëtarë ndërsa më e ulëta 1 anëtarë.

U rendit në vendin e tretë në Lojërat Olimpike/ Gjimnastja amerikane duhet ta kthejë medaljen e bronztë pas rivlerësimit të garës

Gjimnastja amerikane, Jordan Chiles, duhet të kthejë medaljen e saj të bronztë, të siguruar në Olimpiadën e Parisit, pasi Gjykata e Arbitrazhit për Sport, ka thënë se pikët e saj nuk janë vlerësuar si duhet, ka konfirmuar të dielën Komiteti Olimpik Ndërkombëtar (IOC).

 

Komiteti ka thënë të dielën se medaljen e bronztë do t’ia ndajë rumunes Ana Barbosu, pasi Federata Ndërkombëtarë e Gjimnastikës, ka thënë të shtunën se do të respektojë vendimin e gjykatës, dhe do ta rendisë Barbosun në vendin e tretë.

Komiteti Olimpik Ndërkombëtar ka thënë se do të jetë të kontakt me Komitetin Olimpik dhe Paralimpik të Shteteve të Bashkuara, për kthim mbrapsht të medaljes, dhe do të punojë me Komitetin Olimpik të Rumanisë për të diskutuar ceremoninë e nderimit të Barbosus.

Gjykata e Arbitrazhit për Sport ka thënë se renditja përfundimtare duhet të rregullohet, në mënyrë që Barbosu të jetë e treta, rumunia, Sabrina Maneca-Voinea e katërta, dhe Chiles e pesta./REL

Deputetja Orjola Pampuri kujton xhaxhain e saj të ndjerë dhe dënon hipokrizinë e politikanëve tanë, pas medaljeve në Paris

Deputetja Orjola Pampuri, e cila është mbesa e peshëngritësit të ndjerë, Ymer Pampuri, ka reaguar lidhur me arritjen e fundit të mundësit rus ( i cili përfaqësonte Shqipërinë në Olimpiadën e Parisit.)

Reagimi i saj ka të bëjë me hipokrizinë e politikanëve, të cilët sot i “bashkohen” suksesit të mundësit me origjinë ruse, ndërsa sa ishte në jetë lanë në harresë të plotë xhaxhain saj.

Ymer Pampuri në Lojërat Olimpike Mynih 1972 u shpall Kampion Bote sipas rregullores së kohës dhe nuk mori dot medalje, por rezultati i tij mbeti rezultati më i mirë në historinë e pjesëmarrjeve tona në një olimpiadë. Nëse do ishte sot e njëjta rregullore, Papmuri do të ishte sot edhe medalist olimpik. Ilir Suli, i pesti në botë, në Sidnei 2000, arriti një rezultat tjetër të mirë ndërkohë mbrëmjen e djeshme mundësi rus i ekipit tonë olimpik Chermen Valiev siguroi në Paris 2024 medalje bronzi, medalja e parë për Shqipërinë.

Deputetja e PD-së Orjola Pampuri kujton xhaxhain e saj të ndjerë

Reagimi i Orjola Pampurit:

Urimet me te perzemerta per medaljen olimpike te peshengritesit te ekipit tone kombetar Chermen Valiev

“Ymer Pampuri, xhaxhai im i ndjerë, u harrua nga shteti e shtetaret, soji i këtyre që sot mbajnë radhe kush e kush te uroje i pari per fitore.

Ne 1972 u kthye nga Mynihu me fitore, per te cilen beri krenar cdo shqiptar. Ne ato vite te erreta te diktatures ne Shqiperi, beri qe emri i Shqiperise te degjohej ne Bote.

Sportistet, artistet nderohen ne cdo kohe, jo vetem diten qe fitorja e tyre ben lajm, por edhe kur fitorja e tyre shkruhet ne histori, keta jane ambasadoret tane me te mire per te percuar emrin dhe vlerat e Shqiperise neper bote

“I çonin buzë përrenjve, iu fusnin nga një plumb pas koke dhe ashtu të lidhur me tela me gjemba ose zinxhirë lope…”- Dëshmia tragjike e ish-të dënuarit politik: Kufomat e të vrarëve, të shqyera natën nga qentë i gjenin udhëve

Kam lindur më 23. 12. 1951, në muajin e zi, të kohës së zisë, nën regjimin më të zi komunist. Më 23 shtator të vitit 1968, krye-hetuesi sadist, Llambi Gegeni, hetuesi xhahil Shyqyri Çoku dhe prokurori mizor, Thoma Tutulani, më sakatuan në Degën e Punëve të Brendshme në Shkodër, më çanë kokën, më qorruan njërin sy, më shurdhuan njërin vesh, mbasi më thyen disa brinjë, gjysmat e dhëmballëve dhe gishtin e madh të dorës së majtë, më 23 tetor 1968, më çuan në gjykatë, ku mjerani Faik Minarolli, më dha një dhjetëshe burg politik. Pasi më prenë gjysmën e dënimit, sepse isha ende minoren, gjashtëmbëdhjetë vjeçar, më 23 nëntor 1968, më shpunë në kampin politik të Repsit dhe prej atje, më 23 shtator 1970, në kampin e Spaçit, ku më 23 maj të vitit 1973, në revoltën e të dënuarve politikë, u dënuan me vdekje dhe u ekzekutuan me pushkatim, katër martirë; Pal Zefi, Skënder Daja, Hajri Pashaj dhe Dervish Bejko.

Më 23 qershor 2013, humbi zgjedhjet Partia Demokratike, proces më se normal në demokracinë që mëtojmë. Por më 23 tetor 2013, Drejtori i Përgjithshëm i Qeverisë rilindase, dërgoi urdhrin Nr. 2203, datë 23.10.2013, për; Lirimin nga detyra të një punonjësi policie. Pra Providenca Hyjnore, u pleks me Providencën rilindase neokomuniste dhe, pikërisht më 23 më zëvendësuan, as më pak e as më shumë, po me ish-operativin e Sigurimit të Burgut të Burrelit. Ku do kishte më domethënëse se kaq?! Ish-i burgosuri politik, zëvendësohet nga ish-persekutori!

Autori

                                                                                                                     SHKËLQIM ABAZI

                                                            R E P S I

                                                          (Kampi i punës së detyruar)

Memuaristikë

Takimi i parë

                                                        (Varka e mbytur në stere)

Në rastet kur kufoma përpëlitej brenda tabelave kufizuese të “ndalim kalimit”, policët e tërhiqnin për këmbësh, deri sa ta hidhnin matanë enjave; atje e fotografonin, përpilonin proces-verbalin, ku shkruanin shkakun e vdekjes: “Tentativë arratisje nga vendi i vuajtjes së dënimit”. Mandej fatziun e përgjakur, e ekspozonin pak kohë në sheshin e kampit terrorizonin bashkëvuajtësit; pastaj meitin e thyer më dysh, e rrasnin në një gjysmë arkë mort dhe e groposnin skërkave. Po këtu, futeshin edhe vdekjet e imponuara ose vet ekzekutimet.

Edhe këto mund të ndodhnin si pasojë e plumbave të ushtarit apo, me vullnetin e vetë viktimës. Sidoqoftë, në të dyja rastet si shtysë, shërbente dhuna fizike dhe psikike. Viktima që supozonte se e kishin zhytur në një qorrsokak pa rrugëdalje, s’gjente dot forca t’i rezistonte më tej presionit dhe merrte vendimin fatal. Për të realizuar qëllimin final, mund vetë-zgjidhte çdo mjet, sipas mundësive dhe kushteve rrethanore. Instrumentet vdektare s’mungonin atje: mund të të ndihnin plumbat e ushtarit, duke iu vërtitur telave me vetëdije të plotë për pasojën; një prize elektrike; një fije teli; një këmishë e shqyer në metra dhe gjithçka tjetër që mund të zëvendësonte litarin dhe përfundimisht, viktimën e gjenin me gjuhën jashtë, duke u kolovitur në ndonjë zgarrë dritareje apo shtyllë tensioni.

Në mungesë të tyre, mund të vetë-zgjidhte zhytjen kokëposhtë nga lartësitë e dritareve dhe ballkoneve të hetuesive, nga oxhaqet apo tarracat e kantiereve në ndërtim e sipër, nga furnelat apo zgafellat e galerive, etj. Përherë, fatkeqit që vetëmbyllet jetën në një nga këto forma, i vihej diagnoza “me depresion” dhe me kaq mbyllej kapitulli, për të vazhduar më pas, me të tjerë e të tjerë. Do të shtoja edhe një shkak vdekje paksa të veçantë, që në fakt duhej t’i përkiste rastit të vakive natyrale, por për specifikën që mbart, më duhet ta klasifikoj te të jashtëzakonshmet.

Në burgjet politike fusnin edhe pleq të moshave mbi tetëdhjetë vjeçare, dënimet dhjetë vjet e përpjetë, që aplikonin për këtë kategori, ishin stratosferike. Vetëm mendimi se edhe sa mund të zgjaste jeta e tyre, ish kujë më vete! Pa le pastaj të llogarisje rrezikshmërinë shoqërore të këtyre rrozhgove! Rrjedhimisht, dënimet tej kufijve realë të moshës fizike, barazoheshin me dënim me vdekje të avashtë e, të mundimëshme. Sido që komunistët e justifikonin këtë, me zbatimin rigoroz të ligjit; ligj që në duart e tyre mori vlerat e një topthi plasteline. Askund s’dënohen të vdekurit apo, ata që gjenden buzë të varrit! Të arsyetojmë paksa, mbi veçantinë e vdekjes në burgje, nga po ky proces, kur ndodh di-kund tjetër. Dallim krucial përbën mënyra si trajtohej ky eveniment sublim.

As-gjëkundi në botë, madje as në burgje, vdekjen nuk e denigrojnë; përkundrazi, momentin e agonisë së një qenie humane, e respektojnë si një çast solemn, pavarësisht bartësit të kësaj jete. Në mos e lironin nga burgu, që ta çonin të ndërronte jetë pranë të dashurve të vet, të paktën viktimës së pritshme të kosës së vdekjes, i krijonin mjedis më komod, të nxirrte frymën e fundit. Ndaj dërgohej në spital, azil apo manastir, ku shuhej nën përkujdesin e mjekëve apo të murgjve, nën liturgjinë e faljes së gjynaheve. Atje, edhe nëse mjekësisë i kishin shterur mjetet, të paktën gjente prehjen e munguar shpirtërore. Në burgjet e komunizmit s’respektohej ky adet, konsiderohej borgjez dhe pikë! Dallime të tjera kur pllakoste vakia, ishin edhe mënyra se si trajtohej kufoma dhe ritet që e shoqëronin atë.

Pak mbas sistemimit në kapanonin e rrozhgove, rasti e solli të ndodhte vdekja e parë, të paktën që nga koha kur kisha mbërritur unë në Reps. Kisha dëgjuar për vakira të mëparshme, po vet s’më kish rastisur të shihja. Mirëpo fatkeqësisht, një mëngjes plaku minoritar Jorgji Kote, u gdhi kufomë. Gjatë gjithë natës kish luftuar në agoni mes jetës dhe vdekjes. Diku, në të gdhirit, shpirti u shkëput nga kjo botë makthi dhe fluturoi në qiell. Edhe pse flija në të njëjtin kapanon, s’e kuptova ç’po ndodhte; mbas një dite rraskapitëse, më kishte kapluar keqas një gjum plumb.

Si nëpër ëndërr, përgjatë natës ndjeva zhurma. Priftërinjtë ortodoksë karshi meje, zbrisnin dhe ngjiteshin nëpër shkallaret e drunjta, mirëpo unë flija. Flija gjumin e moshës! Ngjitje-zbritjeve të tyre, iu vura një nofkë: “Zakone pleqsh, si të moshuar, vuajnë nga veshkat dhe prostatat, dalin herë pas here të zbrazen në nevojtore”! Kaq dhe e gjykova shkak të mjaftueshëm. Vetëm kur u bë zgjimi në mëngjes, xha Miçua më rrëfeu ç’kish ngjarë. Me pak fjalë më shpjegoi ndodhinë e më rekomandoi të ndiqja të tjerët për ngushëllim. Mandej kur të vinte momenti, të ndihmoja me sa të mundja në transportin e kufomës. Hyra në varg pas të tjerëve; kur iu avita jatakut, një formë e çrregullt nën batanije, më krijoi idenë se duhej të ishte mbetja trupore e të ndjerit. Anash xhenazes, rrinin ulur ca pleq minoritarë, të cilët i njihja vetëm si fytyra. Te këmbët e të ndjerit, lutej At Vaska.

Helbete në mëdyshje, panorama me meitin në mes, se ç’më kujtoi një tablo të Gojës. S’po dija kujt t’i drejtohesha, i shushatur u hapja shtegun atyre që po vazhdonin të vinin nga kapanonet e tjerë, që bënin ngushëllimet dhe iknin sërish. Mbeta i topitur. Njerëzit vinin e iknin, unë në vend! Ishte ballafaqimi i parë me vdekjen e njëmendët. Një çast Vaska ktheu kokën, më kqyri me vëmendje dhe se ç’më bëri një shenjë, apo ashtu m’u duk mua! Gjithsesi afrova veshin dhe dëgjova të më pëshpëriste: -“Ky ishte ai plaku që ra në gropën e banjës, para ca muajsh! Drejtohu atyre dyve që janë ulur në krye”!

S’e zgjata, po iu shtriva dorën dy të moshuarve dhe diç gërmëzova ca fjalë pa lidhje: një farë, “t’i rrojnë fëmijët apo, iu pastë lenë uratën”! që s’më kujtohen tamam. Atë çast ia behën policët e shërbimit që duket, dikush i kish njoftuar. Pa folur fare, një prej tyre tërhoqi cepin e batanijes dhe zbuloi fytyrën e të ndjerit. O Zot, sa e flashkët, e verdhë dyllë! E ngjashme me flakën e qiririt! S’di ç’ndjesi pata atë çast, veçse një lëmsh m’u mblodh në grykë dhe një gromësimë më përcëlloi fytin. Prej thellësisë së rropullive, m’u ngrit një pështjellim, si për të vjellë.

Ish hera e parë që shihja për së afërmi çehren e një meiti. Goja e kufomës, pa dhëmbë, gjysmë e hapur, të shtinte krupën. Shëmbëllente me një zgafellë të zymtë. Fytyra e venitur dhe njëri sy i çakërritur, m’u bë se më këqyrnin ngultas, sikur donin të më shprehnin ndonjë sekret, që s’duhej marrë në gropë. “O Zot, falja gjynahet”! M’u fanit çasti i ankthshëm, kur mjerani llapashitej në gropën e fekaleve, me thonjtë të ngulur mbi këmbajkën tranversale dhe unë me Xhavit Murrizin, e ngritëm lart, ashtu të fëlliqur kokë e këmbë. Ushtari gagariste mbi kokat tona, ndërsa plaku dridhej dhe fërgëllonte. Më kumbuan në vesh fjalët e një gjuhe të pakuptueshme.

Ato bebe të perënduara, më kujtuan çastin kur iu afruam dusheve, për ta pastruar, prej mbetjeve biologjike njerëzore. O Zot, bebet e venitura që përthyenin dritën e marrtë mëngjesore, tashmë, shprehnin lebeti! Ai sy i shqyer, sikur më thoshte: “Amanetin e kufomës, s’ka dhe ta tresë! Fiksoji këto çaste sublime dhe fol, fol e fol”. “Po, barba Jorgji, do flas një ditë”! Mendova se i fola ndërgjegjes, por tingujt përshkuan dhëmbët e dolën jashtë.

– “Ç’je tuj than, or tëj? A po flet me të dekmit, a”? – m’u kthye një nga policët. Kisha gabuar, kisha shprehur me zë, atë që bluaja në tru. S’dija ç’përgjigje të ktheja. Vaska më kqyri në loçkë të syrit, por polici tjetër, me gishtin drejtuar nga unë, më nxori nga sikleti: – “Hajd, tëj e tëj, e ju dy qerët, kapni batanijen dhe çojeni n’morg”! U bëmë katër të rinj, e ngritëm batanijen ashtu siç ishte. “Oh, sa i lehtë ky skelet njerëzor, si kurm i vockël i një fëmije rakitik”! Kufoma pa jetë, më kujtoi peshën e shpirtit:

“Shpirti a’ i lehtë, përndryshe do merrte me zori flatrimin për në qiell; materia a’ baltë, ndaj gropohet njitu, për me plehërue tokën”! m’u ndërmendën fjalët e plakut nga Postriba, Arif Ura, në birucat e Shkodrës. “Po, or bac! Shpirti i këtij mjerani po ngjit amëshimin, i ngarkuar e barrën e gjithë derteve tokësore, po merr me vete vuajtjet, dhunën, jerimin; këtu poshtë, po na lë këtë grusht-eshtrash, mbledhur me curë, dhe amanetin…”!

Me kufomën ndër duar, morëm të përpjetën që të nxirrte në platformën sipërme, për t’u drejtuar kah infermieria. Disa dhjetëra të dënuar, që ato çaste po merreshin me higjienën personale, lanë ç’kishin ndër duar dhe u vargosën në të dy krahët e udhës. Na hapën një shteg të kalonim ne, me ngarkesën funebre. Tej e tej Repsit, asnjë pipëtimë, veç ndonjë kolle të thatë dhe ca rrufitje indesh. Proçesion i çuditshëm që kjo botë, as kish parë dhe, as do të shihte ndonjëherë! Truproja e nderit e përbërë nga disa qindra zhelanë këmbë zbuluar, me kapelet e bardha ndër duar, të ngurosur gatitur në të dy krahët; me sytë shkreptimë, përcillnin mbetjet e ish-bashkëvuajtësit të tyre fatzi.

Mbase jam shumë i pasaktë sepse, nën peshën e emocioneve të momentit, mund të mos jem objektiv. Porse, ajo që kujtoj sot, është gjesti i përsëritshëm i asaj tufe mjeranësh, me zemër të madhe. Ata martirë të tillë, të rreshtuar në të dyja anët e fillesës së “Rrugës së Golgotës”, shoqëronin me dhimbje për në tualetin makabër, kufomën e bashkëvuajtësit të tyre, por edhe vetë prisnin radhën të përfundonin po si ai, xhenaze. Seç më kaploi një brengë që më gërryente përbrenda, për fatin e zi të mjeranit që po transportonim, po edhe për mjerimin që priste truprojën e nderit! Kufoma e tupakur e atij plaku, kruspullosur nga mosha e mundimet, para se ta rrëmbenin xhelatët e, t’a thyenin më dysh, për t’a rrasur në një gjysmë arkë-mort, që ta groposnin në ndonjë grykë përroi, i meritonte homazhet.

Në mungesë të familjarëve, shokët e të njëjtit hall, u mobilizuan dhe e nderuan. Ky procesion mortor, do stampohet për gjithë jetën në kujtesën time djaloshare, si një basoreliev i gdhendur në shkëmb e beton. Kur iu afruam infermierisë, na drejtuan në derën e një barake ndanë saj dhe atje, na urdhëruan ta shtrinim mbi një bankë druri, që mbase ishte instaluar kinse për këtë qellim. Me ta sistemuar mbi të, sërish me shenja na urdhëruan të dilnim jashtë. Ndalova mbi pragun e derës, u ktheva edhe njëherë pas dhe i hodha kufomës një shikim të fundit.

Tashmë, cepat e batanijes ishin varur teposhtë dhe ekspozonin në dritë të plotë, fytyrën dhe kurmin e ngurtësuar të meitit. Syri i shqyer dhe goja gjysmë e hapur, sikur më lutën së dyti: “fol” dhe unë sërish u betova: “Po, Barba, do flas, veç në mos dalsha i gjallë”! Por kësaj radhe, u kujdesa t’i mbaja nën fre emocionet. Kurrë deri atëkohë s’kisha prekur një kufomë. Për mua ky qe ballafaqimi i parë me vdekjen e njëmendët. Përjashto rastin kur në moshën shtatëvjeçare, një stërgjyshja ime mbi njëqind vjeçe, ndërroi jetë. Por neve, si të mitur, na qitën jashtë dhomës ku kryheshin ritet.

Besëtytët dhe përrallat, na kishin yshtur me idenë metafizike se kur dikush vdiste, shpirti shkëputej nga trupi dhe fluturonte në qiell. Mirëpo që ta përshkonte rrugën më lehtë e, të mbërrinte sa më shpejtë destinacionin, meiti duhej të ishte i pastër. Ndaj për këtë qëllim, angazhonin baxhinë e lagjes. Baxhi quanin personit që kryente ritin e larjes dhe shërbimin e fundit ndaj kufomës. Sipas rastit, kur i ndjeri ishte mashkull edhe baxhiu ishte i tillë dhe kur e ndjera ishte femër, këtë detyrë e kryente baxhia. Natyrisht në rastin e së ndjerës stërgjyshes sime, baxhija që bëri ritualin në bodrumin e shtëpisë, domethënë në mes të haurit.

Ajo ishte një grua e moshuar por e shëmtuar si shtrigat. Mbase s’ishte tamam e tillë, po ky përfytyrim m’u ngulit, ngaqë kjo grua kryente këtë shërbim human. Mbi ca gurë, ajo shtroi një derë që s’e di nga e kishin hequr, shtriu mbi trupin lakuriq të plakës dhe më një krah, një kazan me ujë të ngrohtë që lëshonte re avulli e në tjetrin, shpalosën direkt mbi dysheme, një turra beze të bardhë. Baxhija e ngrinte kurmin eshtak dhe i hidhte ujë me një mashtrapë llamarine, mandej e kthente në krahun tjetër, ku një ndihmëse saj, i derdhte sërish mashtrapën mbi krifën e bardhë.

Meqë qëlloi muaji më i nxehtë, gusht 1957, frëngjinë e vetme nga merrte dritë dhe ajër bodrumi, e kishin lënë hapur që të dilnin avujt e ujit si valë, po edhe të futej brenda pak ajër i pastër. Ne fëmijët kuriozë, të mbrujtur me besëtytni siç e përmenda më sipër, ishim kacavirrur mbi kurrizet e njëri tjetrit dhe rrinim varur në pezullin dritares. Si fillim, shihnim veprimet mekanike që kryente baxhia me xhenazen, po synim mbetej momenti kur shpirti do të shkëputej nga trupi.

Atëkohë se kisha idenë e vdekjes. Na kishin edukuar me mendimin se gjallesat nuk zhduken, po ndryshojnë formë, nga qenie tokësore, ndërrohen në objekte qiellore. Pra, edhe pse ishte e para mbetje njerëzore që shihja, s’u përqendrova fare mbi kufomën e zbardhëlleme të lyer me sherbet gëlqereje, po prisja me ankth çastin kur shpirti i asaj plake të dashur për ne fëmijët, do ndryshonte formë e, të merrte përpjetë qiellin. Dhe hapësira e vetme që lidhte bodrumin me botën e jashtme, mbetej dritarja ku kishim zënë pusi ne, ndaj u zbythëm paksa, ta linim të lirë kalimin.

Nën vapën dihatëse të gushtit, mbanim frymën dhe prisnim shpirtin bardhë flatra-ndehur, të asaj plake të thatë, të fishkur e të rrudhur, të niste fluturimin. Edhe pse s’iu ndava asaj pike vrojtimi, asnjë engjëll me flatra s’po dukej të delte jashtë nga dritarja e vetme e bodrumit. Megjithatë vazhdova të prisja e të prisja, deri sa mbaroi punë baxhija, domethënë sa e fashoj me disa metra linear basma të bardhë, i lidhi buzën dhe gishtat e këmbëve dhe duarve dhe ashtu të mbledhur e nxorën dhe e shtrinë në mes të odës, mbi një dyshek leshi. Asgjë e veçantë nuk ndodhi.

I zhgënjyer për humbjen e momenti që e mendoja si kulmin e spektaklit dhe për orët e shkuara dëm, u mërzita dhe s’iu afrova më xhenazesë. Kështu, qysh atëherë m’u fiksua në kujtesë, një imazh i paqartë për vdekjen, që mbeti i pandryshuar. Pas kësaj s’më rastisi më të shihja përsëdyti një kufomë. Pas plotë dymbëdhjetë vjetësh, do përballesha sërish me faktin, po këtë herë bëhej fjalë për vdekje të njëmendët, me të gjitha dimensionet e saj makabre. Ishte e shtunë. Këtë ditë e kujtoj saktësisht sepse të nesërmen, më vinte për takim babai, me një djalin e hallës.

Qysh se u detyruan para ca muajsh të kalonin një natë në të ftohtë, familjarët e mi, ndryshuan taktikë, vinin në takim vetëm të dielat. Përgjithësisht si pushim jave, ishte më e volitshme të bëje takim dhe më e mundshme të ktheheshe brenda ditës, nga kishe ardhur. Shoferët që rrihnin rrugët e Mirditës, të dielave shpiknin udhë, për të zënë ndonjë pare, ngaqë iu druheshin më pak kontrolleve të policëve rrugorë. Mirëpo arsyeja pse ky fakt më është ngulitur edhe më tepër në kujtesë dhe s’mund t’a harroj kurrsesi, si një rast i papërsëritshëm, ka lidhje direkte me të ndjerin.

Jashtë gardhit së bashku me të mitë, prisnin të takonin t’anë edhe dy djemtë e merhumit Jorgji. Po me kë do takoheshin, vallë? Me fatziun që kish ndërruar jetë para njëzetekatër orësh dhe s’dihej në ç’gropë dergjej! Djemtë e tij i përcollën me mashtrim, gjoja ati i tyre s’ish më efektiv në atë kamp, po e kishin transferuar gjetkë. Destinacionin mund ta mësonin me letrën e parë, që do t’iu vinte nga prindi. Pra, edhe kumtin e vdekjes s’ua dhanë! Ata të merakosur, pritën makinën të ktheheshin në Tiranë, të interesoheshin për vend-mbërritjen e atit të tyre.

Në takim me babanë, ai më foli për dy djemtë që prisnin pak më tej, më tha edhe për përgjigjen që iu kishin dhënë policët e më pyeti nëse dija ndonjë adresë të atit të tyre. E kuptova, i kishin mashtruar. Po edhe unë s’e kisha të lehtë; iu druhesha pasojave që mund të më vinin pas kësaj, por edhe atë ç’ka duhej të hiqnin të afërmit e mi. Ndaj, kur pashë policin që ndiqte takimin, të shpërqendrohej për një moment, pa i tërhequr vëmendjen, me një lojë fjalësh, shpejtova t’i jepja të kuptonte tim eti, se plaku kish vdekur dje: “Sa keq, qysh dje ka shkuar pranë gjyshes sime, gjetë rahmet, ku ka rënë”! dhe iu ktheva bisedës së zakonshme. Babai e kapi të vërtetën, vura re t’i ndehej një hije trishtimi që i murrëtiu fytyrën, iu varën vetullat dhe këndet e mustaqeve.

Mbas takimit, s’di si ua kumtoi lajmin e hidhur bijve të të ndjerit, mbase me kodin e heshtjes dhe ndjenjën e solidaritetit, që karakterizonte familjarët e të dënuarve politikë. Një Zot e mori vesh! Veçse pas kësaj, djemtë kërkuan me ngulm adresën e atit të tyre dhe së fundi një oficer, iu dha haberin e kobshëm. Që nga brenda rrethimit, ne ndiqnim zhvillimin e kësaj skene, ani pse s’arrinim të dëgjonim qartë fjalët që këmbyen, gjestet na dhanë të kuptonim ngulmimin e djemve, që kërkonin me çdo kusht kufomën e atit. Po përgjigja e prerë dhe zë lartë, aq sa e dëgjuam edhe ne mbas gardhit, ua preu shpresat:

– “Ikni, kërkojani Drejtorisë së Përgjithshme të Burgjeve, vetëm ata dhe Ministria e Brendshme, kanë kompetenca për veprime të mëtejshme. Ne s’na lejohet të bëjmë më shumë se ta varrosnim në varret e të dënuarve, deri në mbyllje të dënimit të dhënë nga gjykata”! Djemtë e fatkeqit u larguan të vrerosur, ndoshta për në Tiranë, ku me siguri s’do mund të bënin asgjë më shumë për kufomën e prindit të tyre. Edhe sot mbas dyzet e dy vjetësh, s’e di në i kanë gjetur eshtrat e atij qyqari. Pavarësisht shkaqeve që sillnin vdekjen, vetë trajtimi i kufomave, përfaqësonte një kanibalizëm më vete.

Në rastin e plakut minoritar, jam dëshmitar i gjallë, e çuam kufomën me batanije në mëngjes dhe mbas dite e nxorën me një arkëz druri, jo më të gjatë nga një metër. Po ç’ndodhi me kufomën? Nga ajo që pashë, krijova idenë se sado i pakët të kish qenë plaku, s’mund të sistemohej në një arkë mort aq imcak, sikur edhe ta mblidhnin kruspull. Kështu, me dashje pa dashje, ta rrasje në aq pak vend duhej të manipulohej kufoma.

Nga bisedat me personelin shëndetësor të dënuar, po edhe me punonjës policie, që kanë punuar nëpër burgje, me të cilët kam pasur rast të flas pas viteve nëntëdhjetë, kam dëgjuar lemerira. Veçanërisht rrëfimet e doktor Naim Çitozit dhe infermierit Dilaver Minxhai, e më vonë edhe nga mjekë të tjerë që kanë shërbyer në burgje, si; Muhamet Kosovrasti, Thoma Dardeli e Bahri Marku, si dhe me infermierin elbasanas, Tasi Xhuvani, kur më kanë treguar për masakrat që kryheshin mbi kadavrat, jam shokuar.

“O Zot! Atje të këpusnin në kryqe, me një levë hekuri”! ky ish refreni i tyre. Sipas tyre edhe në kampet shfarosëse të Gestapos, veprohej më ndershmërisht, i digjnin të vdekurit në krematoriume dhe i shndërronin në hi, kurse këtu kufomat i përçudnonin. I goditnin në mes me një hanxhar apo, me një shufër hekuri dhe mbasi i këpusnin në kryqe, i palosnin më dysh. Atë që kish aplikuar së pari këtë metodë e kishin dekoruar si novator, ngaqë “shpikja” kish rezultuar shumë racionale sepse në përfundim të operacionit edhe një dy-metrosh, nuk zinte më tepër nga një metër vend, mbasi trupi ndahej në mënyrë simetrike, kur paloseshin këmbët arrinin lartësinë e kokës. Me këtë racionalizim kursehej lënda drusore, po edhe gropa bëhej më e vogël.

Vitet e para kur ndodhte një vdekje, që për hir të së vërtetës ndodhnin mjaft shpesh, kufomat hidheshin ashtu si të qëllonte, në ndonjë kanal apo përrua. S’përdornin arkë-mort, mbasi çdo i dënuar armik i regjimit, konsiderohej më pak nga qeni dhe si i tillë, s’meritonte as varr, duhej zhdukur përjetësisht. Por edhe kur i groposnin, s’vinin ndonjë shenjë dalluese, madje kjo iu dukej sa qesharake, aq edhe e kotë: “Mbetjeve të armiqve, u duhej vënë benzina, të qërohen nga faqja e dheut të mos mbetet shenjë prapa”! kështu shpreheshin botërisht vampirët.

Më prapa, duket ndërruan mendje, nisën përdorimin e arkë-mortit dhe më pas ende, praktikuan edhe futjen brenda të një shisheje me numrin apo emrit të viktimës. Natyrisht, kjo bëhej vetëm për fat keqët, që pësonin vdekje natyrale apo aksidentale, pavarësisht shkaqeve. Sepse për të dënuarit me vdekje që ekzekutoheshin nga togat e pushkatimit apo, ata që vriteshin në kufi, vazhdonte avazi i vjetër.

I merrnin në grup apo, veç e veç dhe i çonin buzë mezhdave apo përrenjve, iu fusnin nga një plumb pas koke dhe ashtu të lidhur, shpesh me tela me gjemba apo, zinxhirë lope, për të mos harxhuar gjermankat, i groposnin me pesë lopata dhe, sa të mos “qelbnin” dynjanë. Kish bërë vaki që kufomat e shqyera natën nga qentë, t’i gjenin të nesërmen udhëve, një kofshë këtu e, një krah atje dhe kokën në ndonjë pellgaçe…! Memorie.al

Jeni vazhdimisht të lodhur dhe të rraskapitur? Dy zakonet e të ngrënit që ju shterojnë energjinë dhe dëmtojnë shëndetin

Zakonet e të ngrënit jo vetëm që ju bëjnë të pafuqishëm dhe ju ulin energjinë e trupit, por janë edhe të dëmshme për shëndetin.

 

Nëse ndiheni të lodhur dhe nivelet tuaja të energjisë po bien, është një ide e mirë të rimendoni zakonet tuaja të të ngrënit.

Në fakt, faktori i dietës mund të jetë arsyeja pse niveli juaj i energjisë është ulur, ndërkohë që shpesh disa përbërës të njohur ushqimorë të njohur për vetitë e tyre stimuluese, në afat të gjatë dëmtojnë shëndetin.

Nutricionistja e certifikuar Shyla Cadogan prezanton dy gabimet më të zakonshme që ju “vjedhin” energjinë.

  • Konsumimi i shumë pijeve energjike
Pijet energjike përmbajnë kafeinë, sheqer, sasi të larta të vitaminave B dhe aminoacide si taurina, përbërës që rrisin menjëherë nivelin e energjisë, por në të ardhmen ato janë shoqëruar me rreziqe shëndetësore.

Përmbajtja e sheqerit rrit me shpejtësi nivelet e sheqerit në gjak, duke ofruar një nxitje të menjëhershme momentale, përpara se të çojë në një ulje të energjisë dhe rrjedhimisht rraskapitje të trupit.

Përveç kësaj, është e nevojshme të mos zgjidhni pije energjike që përmbajnë më shumë se 80-85 mg kafeinë (1 filxhan kafe).

  • Ëmbëlsirat

Ëmbëlsirat na mbajnë aktiv, por vetëm për një ose dy orë. Këto ushqime janë të pasura me karbohidrate dhe rrisin shumë shpejt nivelet e sheqerit në gjak, por pas rritjes së shpejtë, ka një rënie po aq të shpejtë.

Pabarazitë në nivelet e sheqerit në gjak janë shkaku kryesor i niveleve të paqëndrueshme të energjisë.